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예산 화전리 석조사면불상의 결손부 디지털 복원 및 3차원 프린팅 복제모형 제작

Digital Restoration of Missing Parts and Production of Three-dimensional Printed Replicas the Stone Buddhas in Four Directions in Hwajeon-ri, Yesan, Korea

  • 이승준 (집인) ;
  • 조영훈 (국립공주대학교 문화재보존과학과) ;
  • 김지호 (국립부여박물관 학예연구실) ;
  • 조효식 (국립경주박물관 학예연구과)
  • Lee Seungjun (Zipin Corporation) ;
  • Jo Younghoon (Department of Cultural Heritage Conservation Sciences, Kongju National University) ;
  • Kim Jiho (Curatorial Affairs Division, Buyeo National Museum) ;
  • Cho Hyosik (Curatorial Affairs Division, Gyeongju National Museum)
  • 투고 : 2023.04.03
  • 심사 : 2023.05.17
  • 발행 : 2023.05.31

초록

석조문화유산으로부터 결손된 석재편은 비교적 무겁고 부피가 커 직접 맞춰보고 원위치를 찾는 데 한계가 있으며, 수작업 시 이차적 물리적 손상이 발생할 가능성이 있다. 따라서 이 연구에서는 72점의 석재편이 함께 발굴된 예산 화전리 석조사면불상을 대상으로 디지털 복원을 통해 결손부와 석재편의 형상학적 관련성을 파악하고, 전시활용을 위해 3차원 프린팅 복제모형을 제작하였다. 디지털 복원을 위해 가상 공간에서 3차원 스캐닝 모델의 좌표를 정렬한 후 형상 유사도가 존재하는 석재편을 선정하였다. 또한 이 석재편을 3차원 프린터로 출력하여 결손부와 물리적인 접합 여부를 확인하였고, 이렇게 하여 총 7개소 9점의 석재편의 원위치를 파악하였다. 이러한 연구성과를 전시에 활용하기 위해 3차원 프린팅으로 석조사면불상의 1:1 복제모형을 제작하였고, 원위치가 파악된 석재편들 역시 복원되었다. 이번 연구에 사용된 디지털 기술은 직접적 수작업 방식의 한계를 보완하였을 뿐 아니라 유사 문화유산의 기록화, 복원, 복제 분야에 확대적용 가능성을 제안했다는 데 큰 의의가 있는 것으로 판단된다.

The stone fragments that are missing from the stone cultural heritage have limited use beyond being directly fitted to identify their original position, as they are relatively heavy and bulky, and there is the further risk of secondary physical damage during manual work. Therefore, in this study, morphological relationships between the missing parts and the stone fragments were identified through digital restoration, and a three-dimensional (3D) printed replica was created for use at the exhibition for Stone Buddhas in Four Directions in Hwajeon-ri, Yesan, where 72 stone fragments had been excavated together. First, for the digital restoration, stone fragments of similar shapes were selected after the coordinates of the 3D scanning model were aligned in virtual space. In addition, the stone fragments were printed using a 3D printer to check whether they were physically related to the missing parts. Thus, the original positions of a total of nine stone fragments were identified. To utilize these research results in the exhibition, a 1:1 replica of the Stone Buddhas in Four Directions was produced using 3D printing technology, and the nine stone fragments were also restored to their original positions. The digital technology used in this study is of great importance in that it not only made up for the limitations of the direct manual method but also suggested the possibility of expanding its application to the fields of documentation, restoration, and replication of similar cultural heritage.

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