DOI QR코드

DOI QR Code

Digital Restoration of Missing Parts and Production of Three-dimensional Printed Replicas the Stone Buddhas in Four Directions in Hwajeon-ri, Yesan, Korea

예산 화전리 석조사면불상의 결손부 디지털 복원 및 3차원 프린팅 복제모형 제작

  • Lee Seungjun (Zipin Corporation) ;
  • Jo Younghoon (Department of Cultural Heritage Conservation Sciences, Kongju National University) ;
  • Kim Jiho (Curatorial Affairs Division, Buyeo National Museum) ;
  • Cho Hyosik (Curatorial Affairs Division, Gyeongju National Museum)
  • 이승준 (집인) ;
  • 조영훈 (국립공주대학교 문화재보존과학과) ;
  • 김지호 (국립부여박물관 학예연구실) ;
  • 조효식 (국립경주박물관 학예연구과)
  • Received : 2023.04.03
  • Accepted : 2023.05.17
  • Published : 2023.05.31

Abstract

The stone fragments that are missing from the stone cultural heritage have limited use beyond being directly fitted to identify their original position, as they are relatively heavy and bulky, and there is the further risk of secondary physical damage during manual work. Therefore, in this study, morphological relationships between the missing parts and the stone fragments were identified through digital restoration, and a three-dimensional (3D) printed replica was created for use at the exhibition for Stone Buddhas in Four Directions in Hwajeon-ri, Yesan, where 72 stone fragments had been excavated together. First, for the digital restoration, stone fragments of similar shapes were selected after the coordinates of the 3D scanning model were aligned in virtual space. In addition, the stone fragments were printed using a 3D printer to check whether they were physically related to the missing parts. Thus, the original positions of a total of nine stone fragments were identified. To utilize these research results in the exhibition, a 1:1 replica of the Stone Buddhas in Four Directions was produced using 3D printing technology, and the nine stone fragments were also restored to their original positions. The digital technology used in this study is of great importance in that it not only made up for the limitations of the direct manual method but also suggested the possibility of expanding its application to the fields of documentation, restoration, and replication of similar cultural heritage.

석조문화유산으로부터 결손된 석재편은 비교적 무겁고 부피가 커 직접 맞춰보고 원위치를 찾는 데 한계가 있으며, 수작업 시 이차적 물리적 손상이 발생할 가능성이 있다. 따라서 이 연구에서는 72점의 석재편이 함께 발굴된 예산 화전리 석조사면불상을 대상으로 디지털 복원을 통해 결손부와 석재편의 형상학적 관련성을 파악하고, 전시활용을 위해 3차원 프린팅 복제모형을 제작하였다. 디지털 복원을 위해 가상 공간에서 3차원 스캐닝 모델의 좌표를 정렬한 후 형상 유사도가 존재하는 석재편을 선정하였다. 또한 이 석재편을 3차원 프린터로 출력하여 결손부와 물리적인 접합 여부를 확인하였고, 이렇게 하여 총 7개소 9점의 석재편의 원위치를 파악하였다. 이러한 연구성과를 전시에 활용하기 위해 3차원 프린팅으로 석조사면불상의 1:1 복제모형을 제작하였고, 원위치가 파악된 석재편들 역시 복원되었다. 이번 연구에 사용된 디지털 기술은 직접적 수작업 방식의 한계를 보완하였을 뿐 아니라 유사 문화유산의 기록화, 복원, 복제 분야에 확대적용 가능성을 제안했다는 데 큰 의의가 있는 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. 송형록, 조영훈, 문화유산의 현색(顯色) 기록화를 위한 디지털 색재현 연구, 보존과학회지 38, p154-165, (2022).
  2. 김수현, 이승연, 이정원, 안형기, 매장문화재 자료에 대한 3D 디지털 기록 결과 비교, 문화재 55, p175-198, (2022). https://doi.org/10.22755/KJCHS.2022.55.1.175
  3. Jo, Y.H., Hong, S., Three-Dimensional digital documentation of cultural heritage site based on the convergence of terrestrial laser scanning and unmanned aerial vehicle photogrammetry, ISPRS International Journal of GeoInformation 8(2), 53, (2019).
  4. 이태종, 조하진, 채승아, 박희정, 김한슬, 김다솔, 국립기상박물관 소장 측우대의 과학적 보존처리 및 원형고찰, 보존과학회지 38, p661-674, (2022).
  5. 이재성, 박영환, 벨기에 왕립예술역사박물관 소장 고려시대 금동침통의 과학적 보존처리를 통한 제작기법 연구, 박물관보존과학 27, p147-164, (2022).
  6. 이해순, 위광철, 3D 프린팅을 이용한 토기.자기 문화재 복원 연구, 보존과학회지 31, p131-145, (2015). https://doi.org/10.12654/JCS.2015.31.2.06
  7. 이현상, 복제기술을 활용한 문화재의 원형복원, 조형디자인연구 21, p63-85, (2018).
  8. 김성한, 이찬희, 조영훈, 대전 계족산성 원형성벽의 디지털기록화 및 단기모니터링 연구, 자원환경지질 52, p169-188, (2019). https://doi.org/10.9719/EEG.2019.52.2.169
  9. 조영훈, 송형록, 이승은, 성덕대왕신종의 3차원 디지털 기록화 의미와 모니터링 기초자료 구축, 박물관 보존과학 24, p55-74, (2020). https://doi.org/10.22790/CONSERVATION.2020.24.0055
  10. Jo, Y.H., Park, J.H., Hong, E., Han, W., Three-dimensional digital documentation and accuracy analysis of the Choijin Lama Temple in Mongolia, Journal of Conservation Science 36, p264-274, (2020). https://doi.org/10.12654/JCS.2020.36.4.04
  11. Jo, Y.H., Hong, S., Application of three-dimensional scanning, haptic modeling, and printing technologies for restoring damaged artifacts, Journal of Conservation Science 35, (2019).
  12. Jo, Y.H., Hong, S., Jo, S.Y., Kwon, Y.M., Noncontact restoration of missing parts of stone Buddha statue based on three‑dimensional virtual modeling and assembly simulation, Heritage Science 8, 103, (2020).
  13. 문명대, 관불과 고졸미, p262-263, 예경, (2003).
  14. 정은우, 예산 사면석불의 미술사적 검토, 백제문화 34, p215-234, (2005).
  15. 조영훈, 김다솔, 김해솔, 허일권, 송민규, 광학식 표면스캐닝 및 X-선 CT를 활용한 유물의 3차원 융합모델 제작: 국립진주박물관 소장 삼총통, 박물관 보존과학 22, p15-26, (2019). https://doi.org/10.22790/CONSERVATION.2019.22.0015
  16. Jo, Y.H., Yeo, J.M., Kim, Y.Ta., Applying digital virtual restoration and three-dimensional sand-Printing for missing parts of rampart walls, TEST Enineering & Management 83, p4387-4394, (2020).
  17. Comes, R., Neamtu, C.G.D., Grec, C., Buna, Z.L., Gazdac, C., Digital reconstruction of fragmented cultural heritage assets: the case study of the Dacian mmbossed disk from Piatra Rosie, Applied Sciences 12(16), 8131, (2022).
  18. Yao, W., Chu, T., Tang, W., Wang, J., Cao, X., Zhao, F., Li, K., Geng, G., Zhou, M., SPPD: A novel reassembly method for 3D terracotta warrior fragments based on fracture surface information, International Journal of Geo-Information 10(8), 525,
  19. Zhang, Y., Li, K., Chen, X., Zhang, S., Geng, G., A multi feature fusion method for reassembly of 3D cultural heritage artifacts, Journal of Cultural Heritage 33, p191-200, (2018). https://doi.org/10.1016/j.culher.2018.03.001
  20. Vendrell-Vidal, E., Sanchez-Belenguer, C., A discrete approach for pairwise matching of archaeological fragments, Journal on Computing and Cultural Heritage 7, p1-19, (2014). https://doi.org/10.1145/2597178
  21. 김창석, 황선도, 액상 실리콘 고무를 이용한 유물 복제, 보존과학회지 17, p95-101, (2005).
  22. 변성문, 박기정, 임성희, 접촉식 및 비접촉식 기법에 따른 유물 복제 연구, 문화재 보존연구 6, p53-73, (2009).
  23. Balletti, C., Ballarin, M., An application of integrated 3D technologies for replicas in cultural heritage, International Journal of Geo-Information 8(6), 285, (2019).
  24. Montusiewicz, J., Barszcz, M., Korga, S., Preparation of 3D models of cultural heritage objects to be recognised by touch by the blind: case studies, Applied Sciences 12(23), 11910, (2022).
  25. Jo, Y.H., Lee, J., Three-dimensional digital-mold modeling and sand-printing for replication of bronze mirror, Journal of Conservation Science 37, p25-33, (2021).  https://doi.org/10.12654/JCS.2021.37.1.03