날개통과온도 변화에 기반한 발전용 가스터빈의 운전관리 개선

Improved Operation Criteria for a Power Generation Gas Turbine on the Blade Path Temperature Variations

  • Yong-Il Lee (Korea East-West Power Co., Ltd.) ;
  • Jae-Heon Lee (School of Mechanical Engineering, Hanyang University)
  • 투고 : 2020.08.30
  • 발행 : 2023.01.31

초록

본 연구에서는 희박예혼합 연소방식을 채택하고 있는 F급 가스터빈에서 연소불안정을 사전에 감지하기 위한 운전관리 개선방안에 대해 고찰했다. 가스터빈 출구에 방사형으로 설치된 16개의 날개통과온도 열전대 데이터를 수집하여 개별 날개통과온도 변화량을 분석하였다. 정상 연소상태 조건의 일주일간 개별 날개통과온도 누적변화량은 최대 26℃로 확인됐다. 반면 연소불안정 발생 시에는 대부분 수일 전부터 개별 열전대에서 온도변화량이 증가하는 전조증상을 확인할 수 있었다. 따라서 기존의 날개통과온도 최대편차 운전관리와 함께 개별 날개통과온도 변화량 감시방법을 추가하면 연소불안정을 조기에 인지할 수 있다. 본 연구결과를 바탕으로 개별 날개통과온도가 10일간 누적변화량 50℃ 이상 초과 시에 점검 및 정비를 하는 것이 적정한 관리기준으로 판단된다.

In this study, I discussed a way of the improved operation criteria to detect combustion instability in advance F-Class Gas Turbine, which adopts lean pre-mixed combustion system. The data of 16 blades path temperature thermocouple installed radially at the gas Turbine exit were collected to analyze the variation of individual blade path temperature. The cumulative variation in individual blade path temperature for one week under normal combustion conditions was confirmed to be up to 26℃. On the other hand, in the event of combustion instability, the symptoms of increased temperature variations in the individual thermocouple were mostly seen from a few days ago. Based on the results of this study, it is deemed appropriate to inspect and maintain in Ulsan Thermal Power Gas Turbine when the individual blade path temperature exceeds 50℃ of the cumulative variation for 10 days.

키워드

참고문헌

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