DOI QR코드

DOI QR Code

농업인의 영농형 태양광 수용의도에 관한 연구 - 확장된 통합기술수용이론(UTAUT2)을 중심으로 -

A Study on Farmers' Acceptance Intention of Agrophotovoltaics - Focusing on the Extended Unified Theory of Acceptance and Use of Technology 2 -

  • 김원빈 (순천대학교 농업경제학과) ;
  • 안주영 (순천대학교 농업경제학과) ;
  • 심근호 (순천대학교 농업경제학과) ;
  • 엄지범 (순천대학교 농업경제학과)
  • Won-Bin Kim (Department of Agricultural Economics, Sunchon National University) ;
  • Ju-Young An (Department of Agricultural Economics, Sunchon National University) ;
  • Geun-Ho Shim (Department of Agricultural Economics, Sunchon National University) ;
  • Ji-Bum Um (Department of Agricultural Economics, Sunchon National University)
  • 투고 : 2023.02.16
  • 심사 : 2023.03.15
  • 발행 : 2023.03.30

초록

Recently, there has been increasing interest in renewable energy in the agricultural sector. Agrophotovoltaics, producing electricity while farming, has attracted much attention. This study aims to identify the factors influencing the acceptance intention of Agrophotovoltaics. Using the UTAUT2 model, we designed a research model to examine the impact of performance expectancy, effort expectancy, facilitating conditions, social influence, and investment utility on the intention to adopt Agrophotovoltaics through the mediation effect of the user's innovativeness. We conducted a survey on farmers and obtained 212 responses for the final analysis. The results showed that effort expectancy and innovativeness significantly positively affected the intention to adopt Agrophotovoltaics. Furthermore, innovativeness was found to fully mediate the relationship among performance expectancy, facilitating conditions, investment utility, and acceptance intention. This suggests that focusing supportive measures on innovative groups could promote the adoption of Agrophotovoltaics.

키워드

과제정보

본 논문은 2022년도 교육부의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 지자체-대학 협력기반 지역혁신 사업의 결과임.

참고문헌

  1. 강덕봉, 장광진, 이양규, & 정민욱. (2020). 스마트 팜도입여건 변화가 농업인의 수용의사에 미치는 영향 연구: 확장된 통합기술수용이론(UTAUT2)를 중심으로. 한국유기농업학회지, 28(2), 119-138.
  2. 고도연, & 김은진. (2022). 농촌 영농형 태양광 잠재적 입지 고려지역 선정 및 함의: 횡성군을 중심으로. 환경정책, 30(4), 263-288. doi:10.15301/jepa.2022.30.4.263
  3. 김덕현, 황인택, & 이승현. (2015). 농업인의 혁신기술수용 및 저항 요인과 농식품 ICT 융복합사업 확산의도와의 관계. 농촌지도와 개발, 22(1), 43-54. doi:10.12653/jecd.2015.22.1.0043
  4. 김연중, 서대석, 허정회, & 이정민. (2021). 탄소중립, 농촌 태양광의 이슈와 과제. 나주: 한국농촌경제연구원.
  5. 김웅, 이기권, 유영석, & 최돈우. (2014). 오디 시설재배조기 확산을 위한 수용요인분석. 농촌지도와 개발, 21(2), 29-56. doi:10.12653/jecd.2014.21.2.0029
  6. 김진원. (2018). UTAUT2를 활용한 모바일 공연영상 서비스 수용의도에 미치는 요인 탐색 연구: 촉진조건의 조절효과를 중심으로. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 김재철. (2022). 확장된 통합기술수용이론 (UTAUT2)을 활용한 스마트농업 수용의도에 관한 연구. 경기대학교 대학원 박사학위논문.
  8. 박정해. (2018). UTAUT 응용을 통한 신재생에너지 사용의도에 영향을 미치는 요인 연구: 태양광에너지를 중심으로. 한성대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 신동원, 이창훈, 정예민, & 순병민. (2021). 영농형 태양광 추진을 위한 정책방안 마련 연구. 세종: 한국환경정책평가연구원.
  10. 안문형. (2019). 스마트팜의 기술적 특성이 수용의도에 미치는 영향요인 연구: 노력기대의 매개효과를 중심으로. 호서대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 이상훈. (2022). UTAUT 2를 적용한 구독의도 및 고객만족에 영향을 미치는 요인에 대한 실증연구: 한국 주요음원 스트리밍 플랫폼을 중심으로. 인하대학교 대학원 박사학위논문.
  12. 이승배. (2018). 개인 혁신성이 QR코드 사용자의 행동의도에 미치는 영향. 한국경영공학회지, 23(4), 33-48. doi:10.35373/KMES.23.4.3
  13. 최종산, 박재형, 윤진우, & 채용우. (2018). 신품종 기술수용의 구조관계 분석: 사료작물 신품종 도입의향. 농촌지도와 개발, 25(1), 1-13. doi:10.12653/jecd.2018.25.1.0001
  14. 최하형. (2021). 모바일 음악 스트리밍 서비스 구독에 영향을 미치는 요인: UTAUT2을 중심으로. 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  15. Bhatti, T. (1970). Exploring factors influencing the adoption of mobile commerce. The Journal of Internet Banking and Commerce, 12(3), 1-13.
  16. Bagozzi, R. P., & Lee, K. H. (2002). Multiple routes for social influence: The role of compliance, internalization, and social identity. Social Psychology Quarterly, 65(3), 226-247. doi:10.2307/3090121
  17. Davis, F. D., Bagozzi, R. P., & Warshaw, P. R. (1989). User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models. Management Science, 35(8), 982-1003. doi:10.1287/mnsc.35.8.982
  18. Leavitt, C., & Walton, J. (1975). Development of a Scale For Innovativeness. IN J. Mary & A. A. Schlinger (eds.). Advances in Consumer Research Volume 02 (pp. 545-554). Ann Abor, MI: Association for Consumer Research.
  19. Lin, C. H., Shih, H. Y., & Sher, P. J. (2007). Integrating technology readiness into technology acceptance: The TRAM model. Psychology & Marketing, 24(7), 641-657. doi:10.1002/mar.20177
  20. Hirschman, E. C. (1980). Innovativeness, novelty seeking, and consumer creativity. Journal of Consumer Research, 7(3), 283-295. doi:10.1086/208816
  21. Pappas, I. O., Pateli, A. G., Giannakos, M. N., & Chrissikopoulos, V. (2014). Moderating effects of online shopping experience on customer satisfaction and repurchase intentions. International Journal of Retail & Distribution Management, 42(3), 187-204. doi:10.1108/IJRDM-03-2012-0034
  22. Rich, M. K. (1999). Business market management: Understanding, creating, and delivering value. Journal of Business & Industrial Marketing, 14(3), 76-80. doi:10.1108/jbim.1999.14.3.76.1
  23. San Martin, H., & Herrero, A. (2012). Influence of the user's psychological factors on the online purchase intention in rural tourism: Integrating innovativeness to the UTAUT framework. Tourism Management, 33(2), 341-350. doi:10.1016/j.tourman.2011.04.003
  24. Thomas, T., Singh, L., & Gaffar, K. (2013). The utility of the UTAUT model in explaining mobile learning adoption in higher education in Guyana. International Journal of Education and Development Using ICT, 9(3), 71-87.
  25. Venkatesh, V., Thong, J. Y., & Xu, X. (2012). Consumer acceptance and use of information technology: Extending the unified theory of acceptance and use of technology. MIS Quarterly, 36(1), 157-178. doi:10.2307/41410412
  26. Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS Quarterly, 27(3), 425-478. doi:10.2307/30036540
  27. Weselek, A., Ehmann, A., Zikeli, S., Lewandowski, I., Schindele, S., & Hogy, P. (2019). Agrophotovoltaic systems: applications, challenges, and opportunities. A review. Agronomy for Sustainable Development, 39(4), 1-20. doi:10.1007/s13593-019-0581-3
  28. Wong, C. H., Wei-Han Tan, G., Loke, S. P., & Ooi, K. B. (2014). Mobile TV: A new form of entertainment? Industrial Management & Data Systems, 114(7), 1050-1067. doi:10.1108/IMDS-05-2014-0146
  29. Metsolar (2023). What is agrivoltaics? How can solar energy and agriculture work together? Retrieved February 20, 2023, https://metsolar.eu/blog/what-is-agrivoltaics-how-can-solar-energy-and-agriculture-work-together