DOI QR코드

DOI QR Code

Meta-Record Algorithm based on Mnemonic System in Mobile Environments

모바일 환경에서 기억법 기반 메타 레코드 알고리즘

  • Boon-Hee Kim (College of General Education, TongMyong University)
  • 김분희 (동명대학교 학부교양대학)
  • Received : 2023.01.28
  • Accepted : 2023.04.17
  • Published : 2023.04.30

Abstract

In introducing memory methods in various educational fields, programs in a mobile environment can be used for the purpose of increasing accessibility and enhancing the effectiveness of education. It is much easier to remember words with meaning than to remember numerical information such as years. From the standpoint of increasing the educational effect, the part that needs to be supplemented with the help of the application can be said to be numerical information. Most studies related to conventional numerical memory have focused on the form that helps memory by imaging numbers. In the paper on memory-based meta-record algorithms in the mobile environment, the application developed in the previous study attempts to supplement this by discovering and simply modifying the user's mistakes in the entered numerical information. In this study, we aim to increase the memory rate by constructing metadata based on personalized log information and correcting mistakes. To do this, applications suitable for the mobile environment are developed, a structure of meta-record data is proposed, and meta-record application algorithms are implemented and evaluated.

다양한 교육 분야에 기억법을 도입함에 있어서 모바일 환경에서 동작하는 프로그램은 접근성을 높이고 교육의 효과를 높이는 목적으로 활용할 수 있다. 의미가 부여된 단어를 기억하는 것은 연도와 같은 숫자 정보를 기억하는 일에 비하면 훨씬 쉽다. 교육적 효과를 높이고자 하는 입장에서 어플리케이션의 도움을 받아 보완되어야 할 부분이라 생각되는 부분은 수치 정보라 할 수 있다. 기존의 수치 기억법과 연관된 대부분의 연구는 숫자를 이미지화해 기억에 도움을 주는 형태에 초점이 맞춰져 있다. 모바일 환경에서 기억법 기반 메타레코드 알고리즘 논문에서는 이전 연구에서 개발한 어플리케이션은 입력한 수치 정보에 대해 사용자가 실수할 수 있는 부분을 발견하고 단순 수정하는 방법에 그쳐 이를 보완하고자 한다. 본 연구에서는 개인화된 로그 정보를 기반으로 메타데이터를 구성하여 실수를 수정함으로써 기억률을 높이고자 한다. 이를 위해 모바일 환경에 적합한 어플리케이션을 개발하고 메타레코드 데이터의 구조를 제안하고 메타레코드 적용 알고리즘을 구현하고 평가한다.

Keywords

References

  1. K. Oh, "Usability Analysis of Algorithm Visualization Tool for Learning Basic Algorithms," J. of the Korea Institute of Electronic Communication Sciences, vol. 6, no. 2, 2011, pp. 212-218.
  2. Y. Jang and J. Han, "Analysis of EEG Generated from Concentration by Visual Stimulus Task," J. of the Korea Institute of Electronic Communication Sciences, vol. 9, no. 5, 2014, pp. 589-594. https://doi.org/10.13067/JKIECS.201.9.5.589
  3. J. Park, "Ship Detection Using Visual Saliency Map and Mean Shift Algorithm," J. of the Korea Institute of Electronic Communication Sciences, vol. 8, no. 2, 2013, pp.
  4. L. Boyd, W. Boyd, and G. Vanderheiden, "The Graphical User Interface: Crisis, Danger, and Opportunity," J. Visual Impairment Blindness, vol. 84, no. 10, 1990, pp. 496-502. https://doi.org/10.1177/0145482X9008401002
  5. B. Kim, "Selection Algorithm for Similarity Connection based on Data Transmutability," J. of the Korea Institute of Electronic Communication Sciences, vol. 7, no. 1, 2013, pp. 234-235.
  6. W. Hyun, "A heuristic path planning method for robot working in an indoor environment," J. of the Korea Institute of Electronic Communication Sciences, vol. 9, no. 8, 2014, pp. 907-914. https://doi.org/10.13067/JKIECS.2014.9.8.907
  7. B. Kim, "Algorithm to apply numerical information based on mnemonic system," J. of the Korea Institute of Electronic Communication Sciences, vol. 10, no. 6, 2015, pp. 667-681. https://doi.org/10.13067/JKIECS.2015.10.6.677
  8. T. Lee, C. Son, and W. Kim, "A Study of Reproducing Internet Site Information in SmartPhone," J. of the Korea Institute of Electronic Communication Sciences, vol. 6, no. 2, 2011, pp. 319-324.
  9. B. Kim, "Valid Algorithm for Short Distance based on Mnemonic System in Mobile Environments," J. of the Korea Institute of Electronic Communication Sciences, vol. 16, no. 2, 2021, pp. 301-306.
  10. J. Lee, W. Choi, and S. Hyo, "Interactive interface design through VR hand tracking," J. of the Korea Institute of Electronic Communication Sciences, vol. 18, no. 1, 2023, pp. 213-218.