DOI QR코드

DOI QR Code

Primary School Spatial Characteristics and Architectural Design Methods based on Prospect and Refuge Concept

조망과 은신개념으로서의 초등학교 공간특성과 건축설계 방법연구

  • 심은주 (건국대학교 건축전문대학원 실내건축설계학과)
  • Received : 2023.02.21
  • Accepted : 2023.03.27
  • Published : 2023.03.31

Abstract

With the possibility of preventing crime through environmental design, CPTED guidelines have been introduced and applied to various places. However, although guidelines may be a useful design tool, there are also limitations to referencing it in the early conceptual phase of school architecture. Therefore, the purpose of this study is to examine the concept of "prospect and refuge", which serves as the basis of CPTED, and derives architectural characteristics and application methods based on the concept. For the case study, this research selected six small to medium-scale elementary schools with outstanding creative ideas built within the last 10 years. The results showed that the spatial characteristics of the "prospect" can be achieved by organizing the three-dimensionality of the space, vista prospect, and design attention on circulation areas. The concept of "refuge" was realized through the segmentation of the mass and spatial enclosure. Although the subjects had different social conditions and educational directions in Korea, this study may be used as a theoretical framework for designing a safe school environment.

범죄는 예방이 더 중요하다는 인식이 확산되면서 국내에도 범죄예방 환경설계 방법인 CPTED가 도입되어 다양한 공간에 적용되고 있다. 이에 본 연구에서는 안전한 학교의 설계를 위해 CPTED의 근간이 되어준 '조망과 은신'의 이론의 개념과 적용방법을 고찰하고 이를 기반으로 초등학교의 공간을 분석하여 특성과 방법을 도출하는 것을 목적으로 하였다. 사례연구의 대상은 최근 10년 이내에 완공된 해외의 중소규모 초등학교 가운데 창의적 발상이 돋보이는 6곳을 선정하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 조망의 공간특성은 구성의 입체성과 동선의 주목성으로 나눌 수 있었다. 구성의 입체성은 구조와 요소를 활용한 공간 입체성 그리고 파노라마와 전망의 시선 입체성의 설계방법으로 구현되고 있었다. 동선의 주목성은 형태, 재료, 색채를 활용하고 있었. 은신의 공간특성은 크게 매스의 분절과 공간 위요성으로 도출되었다. 매스의 분절성은 매스들의 관입, 적층, 병치, 중첩을 통해 선형, 중심형, 방사형, 그리드형, 클러스터형으로 재조합될 수 있으며 공간의 위요성은 크게 상부형과 측면형의 설계방법으로 구분되었다. 사례의 대상들이 국내의 사회적 여건이나 교육방식과 다른 점도 있지만, 초등학교 복합화와 개방화의 흐름 속에서 안전한 초등학교 건축을 위한 이론적 틀이자 설계방법에 대한 기초자료가 기대한다.

Keywords

References

  1. 윤현아(2017). 초등학교 범죄예방환경 분석 연구, 한국교원대학교 교육정책전문대학원 석사학위논문.
  2. 최민석(2021). 조망과 은신이론 기반 수변공원 조망환경계획에 관한 연구, 홍익대학교 박사학위 논문.
  3. 김태용(2017). CPTED 지침에 따른 국내 초등학교 시설계획, 청소년시설환경, 제15권 제1호.
  4. 강은영(2010). 범죄예방을 위한 환경설계의 제도화 방안: 학교 및 학교주변 범죄예방을 중심으로, 한국형사정책연구원 연구총서, 12.
  5. 정소연(2012). 초등학교 시설개방 정책에 따른 외부인의 출입과 그 대응에 관한 연구, 미래교육학연구 25권, 1호.
  6. 유승주 유두호(2020). 우리나라 초등학교 시설물 개방의 영향요인, 한국정책학회보, 29(4).
  7. 손덕호, 경기 콩나물시루 학교 없어진다... 교육부, 소규모 학교 신설 쉽게 개선. https://biz.chosun.com/ topics/topics_social/2023/02/13/ZL74FZAEVFBDRP2KBUEREPR2OQ/
  8. 이창한, 이완희, 김도우, 서울형 학교 CPTED 가이드라인 개발. https://opengov.seoul.go.kr/research/11552709
  9. 교육정책네트워크 정보센터, 핀란드 미래학교 프로젝트 추진 현황. https://edpolicy.kedi.re.kr/frt/boardView.do?strCurMenuId=54&pageIndex=1&pageCondition=10&nTbBoardArticleSeq=150078
  10. 통계청, 통계교육원. http://sti.kostat.go.kr/window/2019a/main/2019_sum_8.html
  11. Annemarie Dosen, Micheal Ostwald(2013). Prospect and Refuge Theory: Constructing a Critical Definition for Architecture and Design, The International Journal of Design Society, Vol. 6, No. 1.
  12. A. Dosen, M. Ostwald (2016). Prospect and refuge theory: a meta-analysis of the finding of environmental preference research, City Territory and Architecture, Vol. 3, No. 4.
  13. Buket Senoglu, Hilmi Ekin Oktay (2018). Isami Kinoshita. An empirical research study on prospect-refuge theory in a Japanese garden setting, City Territory and Architecture, Vol 5, No. 1.
  14. Cerruti Minyoung S., Shepley Mardelle M (2016). The Effects of Spatial Enclosure on Social Interaction Between Older Adults with Dementia and Young Children, Health Environments Research & Design Journal, Vol 9, Iss. 3.
  15. Paul Cozens, Mu Yao Sun(2018). Exploring crime prevention though environmental design and students' fear of crime at an Australian university campus using prospect and refuge theory, Property Management, Vol. 37, Issue. 2.
  16. Clare Cooper Marcus, Carolyn Francis (1998). People Places, Design Guidelines for Urban Open Spaces, John Wiley & Sons, Inc., New York.
  17. Clare Cooper Marcus, Wendy Sarkissian (1986). Housing as if People Mattered, University of California Press, California.
  18. Francis D. K. Ching (2015). Architecture Form, Space, and Order, John Wiley and Son.
  19. Oscar Newman (1972). Defensible Space, The Macmillan Company, New York.
  20. Daaz Architects homepage. https://daazoffice.com/jadgal-school
  21. Immersion a L'ecole le Ble en Herbe. https://www.youtube.com/watch?v=UXI_q-Il_QI
  22. Naman Shah interview. https://www.youtube.com/watch?v=Dv-wKN5TZmI
  23. Matalie Crasset homepage. https://www.matalicrasset.com/en/project/le-ble-en-herbe-trebedan
  24. Social Design homepage. https://plateforme-socialdesign.net/en/decouvrir/le-ble-en-herbe-school