DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Analyzing the Difference Factors Occurred in the Secondary School Mathematics Teachers on the Mathematical Knowledge of Teaching and on Exploring the Enhancement on the Statistical Literacy

수학 중등 교사들 간의 수학교수지식(MKT) 차이 발생 요인 분석 및 이를 통한 통계적 소양 신장 방안

  • Kim, Seul Bi (Department of Mathematics Education Chosun University ) ;
  • Hwang, Hye Jeang (Department of Mathematics Education Chosun University)
  • Received : 2023.01.30
  • Accepted : 2023.02.20
  • Published : 2023.02.28

Abstract

The purpose of this study is to confirm the MKT(Mathematical Knowledge for Teaching) of the in-service mathematics teachers on the statistics(Representative value, Degree of scattering) through the comparative analysis between the sub-elements of the MKT. In addition, it is to examine the factors that cause the difference of the subjects' MKT. To accomplish this, by the subject of 12 secondary in-service mathematics teachers, in this study the test items of the MKT on the statistics were developed and data were collected and analyzed. As a result of the analysis of the MKT test sheet, the CCK(Common Content Knowledge) and SCK(Specialized Content Knowledge) of the mathematics teacher was confirmed as a high score, whereas the and KCS(Knowledge of Content and Students) and KCT(Knowldge of Curriculum and teaching) were confirmed as low scores. In addition, through these results, it was shown that the difference in MKT's elements the middle school and high school teachers obtain occurred slightly.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 2022년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 인문사회분야 중견연구자지원사업의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2022S1A5A2A01038132)

References

  1. 강현영 외 10인(2014). 통계 교육 활성화를 위한 수학 교육과정 개선 방안 연구. 한국과학창의재단.
  2. 교육부(2015). 2015 수학과 교육과정. 교육부 고시 제 2015-74호 [별책 8].
  3. 교육부(2022). 2022 수학과 교육과정. 교육부 고시 제 2022-33호 [별책 8].
  4. 권성룡(2012). MKT 적용과제에 나타난 초등예비교사의 반응 고찰. 학교수학, 14(2), 255-274.
  5. 김부미, 김윤민(2019). 한국과 일본의 수학과 교육과정 비교: 통계영역을 중심으로. 학습자중심교과교육연구, 19(3), 495-523.
  6. 김진호(2015). 학습자 중심 수학수업에 필요한 수학교사의 지식: 교수법적 지식. 김진호, 권나영(편.). 수학교사 지식. (pp. 191-209). 서울: 경문사.
  7. 김영천(2016). 질적연구방법론I: Bricoleur(제2판). 경기: 아카데미프레스.
  8. 김해규(2012). 수와 연산 영역에 대한 초등 예비 교사들의 수학을 가르치는데 필요한 지식(MKT). 수학교육논문집, 26(1), 71-84.
  9. 문진수, 김구연(2015). 중등 수학교사의 함수에 대한 지식(MKT) 측정 및 분석. 학교수학, 17(3), 469-492.
  10. 윤현경, 권오남(2011). 예비교사와 현직교사의 벡터 개념에 대한 이해. 학교수학, 13(4), 615-632.
  11. 옥보명, 한혜숙(2020). 예비수학교사의 MKT 함양을 위한 프로그램 개발 및 효과에 관한 연구. 수학교육 논문집, 34(3), 257-276.
  12. 이수진, 신재홍(2015). 통합적.변형적 관점의 교사 지식에 대한 연구. 김진호, 권나영(편.). 수학교사 지식. (pp. 191-209). 서울: 경문사.
  13. 이순아(2015). 한국과 미국의 예비교사들의 교육과 교직에 대한 견해 차이 들여다보기: 문 화교류 프로젝트의 온라인 대화분석을 중심으로. 교육인류학연구, 18(2), 57-92. https://doi.org/10.17318/JAE.2015.18.2.002
  14. 이제안, 이종학, 김원경(2016). 기하학적 확률을 가르치기 위한 수학교사의 지식(MKT) 분석. 교원교육, 32(1), 187-220.
  15. 전미현, 김구연(2015). 예비교사들의 수학교수지식(MKT) 측정 및 분석 연구. 수학교육학연구, 25(4), 691-715.
  16. 최명심(2020). 한국과 싱가포르의 중학교 수학 교과서에 나타난 통계적 소양 비교 분석. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 최민정, 이종학, 김원경(2016). 통계적 추정을 가르치기 위한 수학적 지식(MKT)의 분석. 수학교육, 55(3), 317-334.
  18. 탁병주(2017). 통계 소양 교육을 위한 예비교사의 통계 교수 지식 연구: 표본 개념 지도에서의 활용을 중심으로. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  19. 한혜숙(2016). 예비수학교사의 MKT에 관한 연구. 수학교육논문집, 30(1), 101-120.
  20. 황혜정, 최승현, 조성민, 박지현(2019). 수학교육학신론2. 경기: 문음사.
  21. 황혜정, 채준환(2020). 중등 예비 수학교사들의 수학교수지식(MKT)분석: 정규분포를 중심으로. 한국학교수학회논문집, 23(4), 427-448. https://doi.org/10.30807/KSMS.2020.23.4.001
  22. Ball, D. L.(1988). Knowledge and reasoning in mathematical pedagogy: Examining what prospective teachers bring to teacher education. Unpublished doctoral dissertation, Michigan State University, Lansing.
  23. Ball, D. L., & Hill, H. C.(2008). Mathematical knowledge for teaching (MKT) measures. Mathematics released items 2008. Retrieved from http://www.umich.edu/lmtweb/files/lmt_sample_items.pdf
  24. Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G.(2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554
  25. Barlow et al.(2017). Using video as a stimulus to reveal elementary teachers' mathematical knowledge for teaching. Issues in teacher education : A Journal of the California Council on Teacher Education, 26(1), 17-34.
  26. Fauskanger, J., Jakobsen, A., Mosvold, R. & Bjuland, R.(2012). Analysis of psychometric properties as part of an iterative adaptation process of MKT items for use in other countries. ZDM Mathematics Education, 44(3), 387-399. https://doi.org/10.1007/s11858-012-0403-4
  27. Hatisaru, V. & Erbas, A. K.(2017). Mathematical knowledge for teaching the function concept and student learning outcomes. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(4), 703-722.
  28. Ng, D., Mosvold, R. & Fauskanger, J.(2012). Mathematical knowledge for teaching: The cases of Indonesia and Norway. The Mathematics Enthusiasts, 9(1/2), 149-178. https://doi.org/10.54870/1551-3440.1238
  29. Ribeiro, C. M. & Carrillo, J.(2011). Discussing a teacher MKT and its role on teacher practice when exploring data analysis. Proceedings of PME Conference, 35(4), 41-48.
  30. Schoen et al.(2017). Developing an assessment instrument to measure early elementary teachers' mathematical knowledge for teaching. The Elementary School Journal, 118(1), 55-81. https://doi.org/10.1086/692912
  31. Shulman, L.(1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher 15(2), 4-14.
  32. Wikipedia(2022). Wikipedia, The Free Encyclopedia. Retrieved December 29, 2022 from https://ko.wikipedia.org/wiki/분산.