초록
탄소배출을 감축하기 위한 태양광발전시설은 산림, 농지, 도시, 수상 등에 우후죽순처럼 설치되고 있다. 그러나 태양광발전시설의 설치 이후 관찰자에게 미치는 시각적 선호도 및 심리적 영향에 관한 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 한국 최대 규모의 수상 태양광발전시설 합천댐을 대상으로 근경, 중경, 원경의 시(視)거리에 따라 촬영을 실시하였다. 획득한 이미지를 포토샵을 통해 수상 태양광발전시설을 유무에 대해 비교하여 총 50명 연구 대상자의 뇌파(EEG) 및 설문지 분석을 통해 수상 태양광발전시설 설치 전후의 심리적 변화 및 시각적 선호도를 분석하였다. 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 수상 태양광발전시설의 설치에 따라 연구 대상자의 심리적 변화 및 시각적 선호도에 소극적인 영향을 끼치고 있다. 둘째, 수상 태양광발전시설의 설치에 따른 심리적 변화는 연구대상자의 국적/성별/전공과는 상관없이 거의 모든 연구대상자들에게 영향을 끼치는 것으로 판단되었다. 셋째, 수상 태양광발전시설의 설치에 따른 시각적 선호도는 낮으며, 이는 수상 태양광발전시설로 인해 경관의 '친근성' 및 '자연성'에 부정적 영향을 주는 것을 알 수 있다. 또한 이런 시각적 선호도의 변화는 연구대상자의 성별/전공에 따른 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 시(視)거리에 따른 수상 태양광발전시설이 관찰자에게 끼치는 심리적 변화 및 시각적 선호도는 근경이 중경과 원경보다 높은 영향을 미치는 것으로 나타났다.
Solar power facilities to reduce carbon emissions are continuously being installed in forests, farmland, city, and on water. However, research on visual preferences and the psychological impact on observers after installing solar power facilities is insufficient. Therefore, in this study, shooting was conducted according to the viewing distance of the near, middle, and distant views of Hapcheon Dam, Korea's largest floating photovoltaic power plant. The acquired images were edited using Photoshop to compare the presence or absence of floating photovoltaic power generation facilities. In addition, psychological changes and visual preferences were analyzed through an EEG test and questionnaire among 50 participants. The results are summarized, as follows. First, the installation of water photovoltaic power generation facilities has a passive impact on the subjects' psychological changes and visual preference. Second, the psychological changes due to the installation of water photovoltaic power generation facilities were judged to affect almost all research subjects, regardless of nationality, gender, or universisty major. Third, the visual preference for installing the water photovoltaic power generation facility is low, which can be interpreted as the water photovoltaic power generation facility negatively affecting the "friendliness" and "naturalness" of the landscape. In addition, this change in visual preference was found to differ depending on the gender and universiity major of the subjects. Fourth, the psychological change and visual preference of the floating photovoltaic power generation facility according to the viewing distance, found that the close range had a higher effect than the middle and distant ranges.