초록
코로나19로 해외 관광이 어려워지고 외국인을 대상으로 한 국내 관광객 유치가 어려워짐에 따라, MZ세대들의 소비패턴을 통한 제주로 몰리는 현상 발생했다. 본 연구에서 제주도는 펜데믹 이후 국내 관광객을 다시 유치하고 대처 할 수 있는 방법을 제주도 농촌관광과 스마트글라스를 활용 연구하고 마을지도를 기반으로 관광할 수 있도록 모바일 애플리케이션이나 스마트글라스를 통해 구축한다면 스마트글라스를 통한 도슨트가이드 서비스는 관광객들에게 실감콘텐츠의 정보력은 도움이 될 것이다. 더 나아가 위치 기반 서비스를 도입하여 관광객이 움직이는 동선에 맞게 그 위치에서 필요한 정보를 제공한다면 상당히 유익할 것이다. 실제 한성백제박물관의 개발을 통하여 실행이 가능하다는 결론을 만들고 실감미디어의 구현이 다른 개발에 비해 쉽다는 점을 연구개발을 통해 기존 하드웨어에 실감미디어는 AR, VR과 같은 선택적 개발에 있어서 콘텐츠 제공이 다양하다는 점과 개발 예산과 시간이 작아도 개발이 가능하다는 점에서 관광 시티투어버스와 같은 유료서비스 및 제주 올레길과 같은 무료 관광코스에도 적용가능하며 관광객의 만족도를 높일 수 있는 사실에 기대해본다.
As COVID-19 made it difficult to travel abroad and attract domestic tourists to foreigners, the phenomenon of MZ generations flocking to Jeju through consumption patterns occurred. In this study, if Jeju Island uses Jeju's rural tourism and smart glasses to study how to attract and cope with domestic tourists after the pandemic and build a mobile application or smart glass to tour based on village maps, the docent guide service through smart glasses will help tourists. Furthermore, it would be very beneficial to introduce a location-based service to provide the necessary information at the location according to the movement path of tourists. In fact, we conclude that it can be implemented through the development of the Hansung Baekje Museum, and hope that the actual media can be applied to free tourist courses such as Jeju Olle Trail, as it provides various contents in selective development such as AR and VR.