DOI QR코드

DOI QR Code

Investigating Multiple Intelligence Theory in the 5th Grade English Textbook

초등학교 5학년 영어 교과서 활동 분석: 다중지능이론을 중심으로

  • 윤영지 (대구서대구초등학교) ;
  • 양재석 (대구교육대학교 영어교육과)
  • Received : 2022.11.21
  • Accepted : 2023.01.09
  • Published : 2023.01.31

Abstract

We aim to investigate whether the activities in the 2015 revised elementary English textbooks are reflected in terms of Multiple Intelligences. Specifically, we analyze three types of activities including project, game, and cultural activities in three types of the 5th grade English textbooks. Additionally, we compare the differences in the Multiple Intelligences according to three different publishers. The data includes three different sorts of fifth-grade English textbook activities. We found that verbal-linguistic intelligence, interpersonal intelligence, and visual-spatial intelligence are heavily involved in project activities. Verbal-linguistic intelligence, interpersonal intelligence, visual-spatial intelligence, and kinesthetic intelligence are all utilized in game activities. Lastly, cultural activities demonstrate verbal-linguistic and visual-spatial intelligence. In consideration of the diversity of students, we suggest that English textbooks need to consider diverse and well balanced approach to incorporating Multiple Intelligences in order to make the textbooks to meet the needs of the diversity of learners.

우리는 본 연구에서 2015 개정 교육과정 초등학교 영어 교과서를 대상으로 다중지능의 유형을 반영하고 있는지 비교 분석하고자 한다. 분석 대상으로 초등학교 5학년 영어 교과서 중 3종을 선택하여 프로젝트 활동, 게임 활동, 문화 활동을 포함한 3가지 영역에서 다중지능 이론의 각 지능 유형이 어느 정도 반영하고 있는지를 분석하였다. 또한 출판사 별로 다중지능 영역의 반영 정도를 비교 분석하였다. 3종 교과서의 각각 활동 영역에 대한 다중지능 유형의 비중을 분석한 결과, 프로젝트 활동의 경우 언어적 지능, 대인 관계 지능, 공간적 지능을 높은 비중으로 반영하고 있었다. 게임활동은 언어적 지능, 대인 관계 지능, 공간적 지능, 신체 운동적 지능을 높은 비중으로 반영하고 있었다. 문화 활동은 언어적 지능과 공간적 지능이 높은 비중으로 반영하고 있었다. 우리는 본 연구의 결과를 바탕으로 교과서를 개발할 때 언어적, 공간적, 신체 운동적 지능과 같이 일부 지능 유형에 편중된 것 보다는 다양한 유형의 지능이 골고루 포함될 수 있도록 영어 교수 학습의 연구가 필요함을 제시하였다. 뿐만 아니라, 다양한 다중지능 요소를 반영할 수 있는 영어 교수 학습을 개발하여 교과서 활동을 제시할 필요가 있다.

Keywords

References

  1. Ministry of Education. "2015 Revised Elementary English Curriculum," Ministry of Education, 2015.
  2. H. Gardner. "Frames of mind: The theory of multiple intelligences." New York: Basic Books, 1983.
  3. S. Kim. "A Study of teaching and learning English based on multiple intelligences," MA Thesis. Korea National University of Education, 2002.
  4. H. Gardner. "Multiple Intelligences: New Horizons," Basic Books. 2006.
  5. T. Armstrong. "Multiple intelligences in the classroom." Virginia: ASCD. 2009.
  6. H. Ahn. "Analysis of 2009 Revised Middle school English textbook based on Multiple Intelligence Theory," MA thesis. Graduate School of Education. Yonsei University. 2013.
  7. S. Yang. "Analysis of English Activities in Middle school and High school textbooks by the revised curriculum: Based on Gardner's Multiple Intelligences." MA thesis. Graduate School of English Education, Ewha Womans University. 2010.
  8. Y. Lim. "An analysis of project activities in 6th grade elementary English textbooks based on the 2009 revised curriculum." MA thesis. Graduate School of Education. Daegu National University of Education. 2017.
  9. S. Jung. "An Analysis of Games In the Authorized 5th-Grade English Textbooks Based on the Multiple Intelligences Theory." MA thesis, Graduate School of Education. Gwangju National University of Education. 2012.
  10. D. Pae. "Correlation between learners' multiple intelligences and academic accomplishment of university students as English language learners," Modern English Education, 11(1), 143-166. 2010.
  11. M. A. Christison. "Multiple Intelligences and Language Learning: A Guidebook of Theory, Activities, Inventories, and Resources." Burlingame, CA: Alta Book Center Publishers. 1998.
  12. S. Lee, and J. Lee. "9th Intelligence (Identical Gift But Totally Different Life)." Chunglim Publication. 2015.
  13. J. Park. "An analysis of activity material of Chinese I textbook based on Gardner's multiple intelligence theory." MA thesis. Graduate School of English Education, Ewha Womans University. 2018