DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of the Healing Effects of a Flower Craft Activity Program - Focusing on Perceived Stress, Depression, and Self-Esteem -

꽃공예 활동 프로그램의 치유효과 분석 - 지각된 스트레스, 우울, 자아존중감을 중심으로 -

  • Young-Do Shim (Department of Agricultural Industry Economic Education, Sunchon National University) ;
  • Dae-Koo Kang (Department of Agricultural Education, Sunchon National University)
  • 심영도 (순천대학교 농산업경제교육과) ;
  • 강대구 (순천대학교 농업교육과)
  • Received : 2023.10.20
  • Accepted : 2023.12.05
  • Published : 2023.12.31

Abstract

This study aims to explore comprehensively the effects of a flower craft activity program focused on perceived stress, depression, and self-esteem of adult with mixed methods. The main results of this study are as follows. In the mixed analysis results, perceived stress was reduced by immersing oneself in completing one's own work through flower craft activities, as distracting thoughts in the head disappeared. In the case of depression, depression decreased in the relationship between group members who worked together to complete their own work through flower craft activities. In the case of self-esteem, it was analyzed that flower craft activities had the effect of increasing self-esteem through the satisfaction of the need for life and self-esteem. In future study, this suggests that the healing program applied based on this can be comprehensively reviewed, modified, and supplemented to reorganize it into a more effective flower craft activity program.

Keywords

References

  1. 권석만. (2013). 현대 이상심리학. 서울: 학지사. 
  2. 김경희, & 황대용. (2019). 농촌 치유관광에서의 회복경험. 농촌지도와 개발, 26(3), 113-126. doi:10.12653/jecd.2019.26.3.0113 
  3. 김경희, 황대용, & 이혜영. (2021). 농촌 치유관광객 시장세분화 연구. 농촌지도와 개발, 28(1), 13-23. doi:10.12653/jecd.2021.28.1.0013 
  4. 김도환. (2001). 노인이 지각한 가족지지, 자아존중감 및 우울과의 관계연구. 노인복지연구, 13, 113-144. 
  5. 김루비, & 김홍열. (2009). 원예치료가 문제 청소년의 스트레스와 스트레스 대처능력에 미치는 영향. 인간식물환경학회지, 12(3), 17-23. 
  6. 김성연, 김지윤, & 이동훈. (2021). 성인의 아동기 학대와 비자살적 자해 발생의 관계에서 성인애착과 자존감의 매개효과: 통합적 이론모델을 중심으로. 상담학연구, 22(4), 129-148. doi:10.15703/kjc.22.4.202108.129 
  7. 김성일, & 정용철. (2001). 청소년의 우울성향과 가정환경과의 관계. 한국청소년 연구, 12(1), 5-27. 
  8. 김주환. (2023). 내면소통=삶의 변화를 가져오는 마음근력 훈련. 서울: 인플루엔셜. 
  9. 김현숙, 유수정, & 한규량. (2003). 지역사회 여성 노인이 인지기능, 신체적 건강, 자아존중감 및 사회적 지지와 우울간의 관계. 노인간호학회지, 4(2), 56-73. 
  10. 민순, 장숙희, & 박재경. (2001). 노인의 우울과 자아존중감과의 관계 연구. 노인간호학회지, 3(2), 145-145. 
  11. 박준호, 서영석. (2010). 대학생을 대상으로 한 한국판지각된 스트레스 척도 타당화 연구. 한국심리학회지, 29(3), 611-629. 
  12. 설가애, 윤숙영, 최병진, & 장현희. (2020). 원예치료 기반 직업재활 프로그램이 정신장애인의 정서 및 뇌파에 미치는 영향. 한국화예디자인학연구, 43, 57-79. 
  13. 성기월. (1999). 노인의 인지기능, 자아존중감과 우울정도. 간호학회지, 27(1), 34-46. 
  14. 손기철, 박석근, 부희옥, 배공영, 백기엽, & 이상훈. (2002). 원예치료. 서울: 중앙생활사. 
  15. 손기철, 조문경, 송종은, 김수연, & 이손선. (2006). 전문적 원예치료의 실제. 서울: 쿠북. 
  16. 손제희, & 허만세. (2013). 중년여성의 자아존중감과 자살사고에 대한 우울의 매개효과 분석: 대구지역을 중심으로. 사회과학연구, 29(2), 155-178. 
  17. 송미진, 김미영, 심이성, & 김완순. (2010). 심박변이도를 이용한 우울증 환자의 정서개선에 미치는 원예치료효과 분석. 원예과학기술지, 28(6), 1066-1071. 
  18. 오대민, 장유진, 소인섭, 이영현, 허무룡, 최영애, et al. (2006). 국내 논문에 있어 대상자별 원예치료 프로그램내의 원예활동 조사연구. 원예과학기술지, 24(1), 110-116. 
  19. 오한진. (2006). 갱년기 관리의 관점: 일반개론. 대한의사협회지, 49(1), 4-10. 
  20. 전겸구, 최상진, & 양병창. (2001). 통합적 한국판 CES-D 개발. 한국심리학회지: 건강, 6(1), 59-76. 
  21. 전병재. (1974). Self-esteem: A test of its measurability. 연세논총, 11, 109-129. 
  22. 정승록. (2019). 원예치유 프로그램이 중년여성의 회복 탄력성과 스트레스 대처에 미치는 영향. 아유르베다 융합 연구, 7, 34-41. 
  23. 조현주, 임현우, 현명호, 조선진, 지유나, 전태연, et al. (2008). 일반인의 우울증 태도에 관한 연구. 스트레스연구, 16(3), 233-240. 
  24. 이미영. (2021). 대학생의 코로나19로 인한 무망감 우울감소를 위한 비대면방식의 원예치료 프로그램 효과. 청소년 시설환경, 19(4), 3-10. https://www.earticle.net/Article/A403735 
  25. 이상훈, 임은애, 조문경, & 손기철. (2007). 원예치료가 치매노인의 우울과 자아존중감에 미치는 영향. 인간식물환경학회지, 10(4), 40-47. 
  26. 이영애, 황현정, 송종은, & 손기철. (2007). 의미요법을 도입한 압화 원예치료가 중년여성의 삶의 목적과 자아 정체감 증진에 미치는 영향. 원예과학기술지, 25(3), 277-290. 
  27. 이정인, 김계하, & 오순학. (2003). 중년 남성의 우울과 삶의 만족도에 관한 연구. 성인간호학회지, 15(3), 422-431. 
  28. 이지혜, 김혜지, 이상미, 이애경, & 서정근. (2009). 원예 치료에서 치료 및 재활영역 논문의 원예활동 분석. 인간식물환경학회지, 12(3), 25-30. 
  29. 최선, & 박정수. (2022). 한국인의 스트레스 인식과 대처전략: 성별 및 세대별 차이. 한국웰니스학회지, 17(4), 125-133. doi:10.21097/ksw.2022.11.17.4.125 
  30. 편수빈, 김선옥, & 박신애. (2019). 실내 원예활동 시뇌파측정을 통한 노인의 인지효과 규명. 한국원예학회학술발표요지, 166-167. 
  31. 한경임, 정연강, & 이재온. (2002). 중년기 남성의 스트레스와 갱년기 증상. 지역사회간호학회지, 13(3), 513-522. 
  32. 한미애, 한경희, & 서정근. (2013). 원예치료가 장애아동 부모의 심리상태에 미치는 영향-양육스트레스, 자아존중감, 스트레스대처 및 사회적 지지를 중심으로. 인간식물환경학회지, 16(2), 75-79. 
  33. 황현정, 이영애, 송종은, & 손기철. (2007). 현실요법을 도입한 원예치료가 초등생 어머니의 우울 감소와 스트레스 대처방식 및 부모효능감 변화에 미치는 영향. 원예과학기술지, 25(3), 268-276. 
  34. American Horticultural Therapy Association. (1991). Horticultural therapy. http://www.ahta.org 
  35. Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior, 24(4), 385-396. doi:10.2307/2136404 
  36. Cohen, S., & Williamson, G. M. (1991). Stress and infectious disease in humans. Psychological Bulletin, 109(1), 5-24. doi:10.1037/0033-2909.109.1.5 
  37. Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem. San Francisco: Freeman & Co. 
  38. Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications. 
  39. Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention. New York: Harper Perennial. 
  40. Forrester, R. L., Slater, H., Jomar, K., Mitzman, S., & Taylor, P. J. (2017). Self-esteem and non-suicidal self-injury in adulthood: A systematic review. Journal of Affective Disorders, 221, 172-183. doi:10.1016/j.jad.2017.06.027 
  41. Foulkes, S. H. (1964). Therapeutic group analysis. London: Allen & Unwin. 
  42. Gask, L. (2015). The other side of silence: A psychiatrist's memoir of depression. Chichester, West Sussex, England: Summersdale Publishers LTD. 
  43. Ghiyasvandian, S., & Gebra, A. A. (2014). Coping work strategies and job satisfaction among Iranian nurses. Iranian Red Crescent Medical Journal, 16(6), e17779. doi:10.5812/ircmj.17779 
  44. Gore, S., & Eckenrode, J. (1996). Context and process in research on risk and resilience. In Stress, risk, and resilience in children and adolescents: Processes, mechanisms, and interventions (pp. 19-63). Cambridge University Press. 
  45. Gross. J. J., & Thompson. R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In Handbook of emotion regulation. New York: Guilford Press. 
  46. Kaplan, M. (1993). Recruiting senior adult volunteers for intergenerational programs: Working to create a "jump on the bandwagon" effect. Journal of Applied Gerontology, 12(1), 71-82. 
  47. Kaplan, S. (1995). The restorative benefits of nature: Toward an integrative framework. Journal of Environmental Psychology, 15(3), 169-182. doi:10.1016/0272-4944(95)90001-2 
  48. Kellert, S. R., & Wilson, E. O. (Eds.). (1995). The biophilia hypothesis. Washington, DC: Island press. 
  49. Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. New York: Springer Publishing Company. 
  50. Maslow, A. H. (1968). Toward a psychology of being. New York: Van Nostrand. 
  51. Morgan, B. (1989). Growing together: Activities to use in your horticulture and horticultural therapy programs for children. Pittsburgh, PE: Pittsburgh Child Guidance Foundation. 
  52. Park, S. A., Lee, A. Y., Lee, G. J., Kim, D. S., Kim, W. S., Shoemaker, C. A ., et al. (2016). Horticultural activity interventions and outcomes: A review. Korea Journal of Horticultural Science and Technology, 34(4), 513-527. doi:10.12972/kjhst.20160053 
  53. Radloff, L. S. (1977). The CES-D scale: A self-report depression scale for research in the general population. Applied Psychological Measurement, 1(3), 385-401. doi:10.1177/014662167700100306 
  54. Relf, P. D. (1992). The role of horticulture in human well-being and social development: A national symposium. Portland, CA: Timber Press. 
  55. Relf, P. D., & Lohr, V. I. (2003). Human issues in horticulture. HortScience, 38(5), 984-993. 
  56. Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self image. Princeton, NJ: Princeton University Press. 
  57. Roth, S., & Cohen, L. J. (1986). Approach, avoidance, and coping with stress. American Psychologist, 41(7), 813-819. doi:10.1037/0003-066X.41.7.813 
  58. Sim, W. K., Kim, E. L., & Song, T. K. (1997). Horticultural therapy. Seoul: Seoil Press. 
  59. Son, K. C., Park, S. K., Boo, H. O., Paek, K. Y., Bae, K. Y., Lee, S. H., et al. (2002). Horticultural therapy. Seoul: Jongang Life Publishing Co. 
  60. Son, K. C., Jung, S. J., Lee, A. Y., & Park, S. A. (2016). The theoretical model and universal definition of horticultural therapy. Acta Hort, 1121, 79-88. doi: 10.17660/ActaHortic.2016.1121.12 
  61. Ulrich, R. S., Simons, R. F., Losito, B. D., Fiorito, E., Miles, M. A., & Zelson, M. (1991). Stress recovery during exposure to natural and urban environments. Journal of Environmental Psychology, 11(3), 201-230. doi:10.1016/S0272-4944(05)80184-7 
  62. Weinstein, N., Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2009). A multi-method examination of the effects of mindfulness on stress attribution, coping, and emotional well-being. Journal of Research in Personality, 43(3), 374-385. doi:10.1016/j.jrp.2008.12.008