DOI QR코드

DOI QR Code

연구중심 공과대학에서 창의교육의 개선방향 탐색

Exploring Creativity Education in Research-oriented College of Engineering

  • 신수현 (서울대학교 공학연구원) ;
  • 김성우 (서울대학교 공학전문대학원)
  • Shin, Soohyun (Institute of Engineering Research, Seoul National University) ;
  • Kim, Seong-Woo (Graduate School of Engineering Practice, Seoul National University)
  • 투고 : 2022.12.16
  • 심사 : 2022.12.30
  • 발행 : 2023.01.31

초록

The aim of this paper is to find directions for improving creativity education in a research-oriented college of engineering. As a method, we interviewed 17 professors and 7 students from a research-oriented college of engineering in Seoul, South Korea and learned about their experiences related to creativity education. As a result, we were able to identify 6 topics on which the interviewees' opinions vary. We found that most professors we interviewed did not think creativity was important in their classrooms as they thought passing on engineering knowledge was more important in foundational engineering education, and creativity is hard to define. However, their evaluation method in class showed that they valued creativity, and were trying to teach creativity with little success. Also, while the professors thought they needed more communication with the students to improve creativity education, the students thought they needed more autonomy. In consideration of our findings, we proposed 4 directions for improving creativity education in a research-oriented college of engineering. First, shift perspective on the foundational education for engineering. Second, connect basic curriculum and extracurricular activities. Third, actively connect basic curriculum with the industry. Finally, provide appropriate facilities that enable different types of interactions between professors and students.

키워드

과제정보

우선 연구 참여에 동의하고 고견을 주신 교수님들과 학생들에게 감사를 드립니다. 본 연구는 공과대학의 정책과제로 수행되었으며, 공학전문대학원 실전문제연구단의 일부 도움이 있었음을 밝힙니다. 연구비 관리기관인 공학연구원에도 감사를 전합니다.

참고문헌

  1. 강승희(2009). 공과대학생의 창의적 성취에 영향을 주는 요인 탐색: 경진대회 수상팀을 중심으로. 공학교육연구, 12(3), 59-72 https://doi.org/10.18108/JEER.2009.12.3.59
  2. 김광선(2015). 공학교육 패러다임 변화의 방향.
  3. 김세직(2021). 모방과 창조 서울대 김세직 교수의 새로운 한국 경제학 강의 모방과 창조. 브라이트.
  4. 김세직.정운찬(2007). 미래 성장동력으로서의 창조형 인적자본과 이를 위한 교육개혁. 경제논집 46.
  5. 남창우.이영태(2020). [공학교육 Part 2] 포스트 코로나 공학 교육에 대한 소고(小考) - 포스트 코로나 교육의 대전환을 위한 공학교육의 중단기적 계획. 인재니움, 27(2), 31-33.
  6. 민철구.이춘근(2000). 연구중심대학의 효과적 육성방안. 정책연구, 1-146.
  7. 신선경(2020). 포스트 코로나 시대의 공학교육 혁신 전략 - 6인의 공학교육 리더들에게 묻고 답하다. 인재니움, 27(4), 79-95.
  8. 여명석 외(2015). 공과대학 창의설계공간 구축 연구과제. 서울대학교 공과대학 정책과제.
  9. 이정동(2015). 축적의 시간 : 서울공대 26명의 석학이 던지는 한국 산업의 미래를 위한 제언. 지식 노마드.
  10. 이정동(2017). 축적의 길 : 축적의 길 축적의 시간 두 번째 이야기. 지식노마드.
  11. 이정동(2022). 최초의 질문 : 기술 선진국의 조건. 민음사.
  12. 임철일.김영전.김동호(2012). 공과대학 학생들의 창의성교육에 관한 인식. 공학교육연구, 15(2), 30-37. https://doi.org/10.18108/JEER.2012.15.2.30
  13. 임철일.홍미영.이선희(2011). 공학교육에서의 창의성 증진을 위한 학습환경 설계모형. 공학교육연구, 14(4), 3-10. https://doi.org/10.18108/JEER.2011.14.4.3
  14. 황농문 외, 서울대학교 창의성교육을 위한 교수모임. (2018). 창의 혁명 : 4차 산업혁명 시대를 이끌 창조형 인재, 어떻게 키울 것인가?. 코리아닷컴.
  15. Cropley, D. H.(2015). Promoting creativity and innovation in engineering education. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 9(2), 161.
  16. S.-W., Kim(2020). Kepler vs Newton: Teaching programming and math to almost all-majors in a single classroom. IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering.
  17. S.-W., Kim(2020). Hierarchical Curriculum Structure in Academic Makerspaces. International Journal of Academic Makerspaces and Making.
  18. S.-W., Kim(2020). An interdisciplinary capstone course on creative product development with cross-college collaboration. International Journal of Engineering Education, 36(3), 919-928.
  19. Wankat, P.(2004). The Emerging Discipline Of Engineering Education. Association for Engineering Education - Engineering Library.