Abstract
In the context of integration of culture and tourism, the effective application of folk art in cultural creative products is of great significance to the development of local cultural industry. Xuzhou paper-cutting is the only world-class intangible cultural heritage project in the northern Jiangsu region of China. Its high humanistic value and artistic characteristics are widely used in modern art design. The application of cultural and creative products relative to paper-cutting in Xuzhou mainly focuses on two-dimensional decorative and ornamental products, which is short of diversity in form and not practical. In addition, it doesn't meet the aesthetic needs of living of modern people, This article studies paper-cut works by Wang Guiying and proposes principles for the design of cultural and creative products relative to paper-cutting by analyzing the typical "goose" pattern in Wang's paper cutting handcrafts. By exploring the application value of Xuzhou paper-cutting in cultural and creative product design and demonstrating the feasibility of the design principles via visiting experts, this article hopes to provide some reference for the modern inheritance and innovative development of paper-cutting culture.
문화·관광 융합 배경 하에 민간 예술과 문화 창작 제품의 효과적인 결합은 지역 문화 산업의 발전에 대단히 중요한 영향을 미친다. 쉬저우(徐州) 지엔즈(剪紙)는 중국 수베이(蘇北) 지역의 유일한 세계적인 '무형문화재' 프로젝트로 비교적 높은 인문학적·예술적 가치를 갖추고 있어 현대 디자인에 널리 사용된다. 현재 쉬저우 지엔즈 문화 창작 제품의 개발은 주로 2차원 평면 위주의 장식·관상적 작품으로 하는데, 형식이 단일하고 실용성이 강하지 않아, 현대인의 생활 미적 요구를 충족시킬 수 없었다. 본 연구에서는 쉬저우 왕구이잉(王桂英)의 지엔즈를 연구하여, 지엔즈 문화 창작 제품 개발 및 디자인 원칙을 제안했으며, 디자인 활용을 위해 왕구이잉의 전형적인 '거위' 패턴을 선택하여 문화 창작 제품 디자인에서 쉬저우 지엔즈 응용 가치에 대해 탐색하고 전문가의 인터뷰를 통해 디자인 원칙의 타당성을 입증했다. 본 연구가 지엔즈 문화의 현대적 계승과 혁신적인 발전을 위한 일정한 참고 자료로 제공되기를 바란다.