DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Appropriate Automobile Tax Rate Considering the Average CO2 Emissions by Engine Displacement in Korea

한국의 배기량별 평균 CO2 배출량을 고려한 자동차세의 적정 세율 분석

  • Hyunwoo Choi (BGF Retail and Division of International Trade and Economics, National Korea Maritime and Ocean University) ;
  • Min Gyeong Jung (Division of International Trade and Economics, National Korea Maritime and Ocean University) ;
  • Hyeon Woo Jang (Department of Logistics, National Korea Maritime and Ocean University) ;
  • Dong Koo Kim (Division of International Trade and Economics, National Korea Maritime and Ocean University)
  • 최현우 (BGF리테일 겸 국립한국해양대학교 국제무역경제학부) ;
  • 정민경 (국립한국해양대학교 국제무역경제학부) ;
  • 장현우 (국립한국해양대학교 물류시스템공학과) ;
  • 김동구 (국립한국해양대학교 국제무역경제학부)
  • Received : 2023.07.19
  • Accepted : 2023.10.17
  • Published : 2023.12.31

Abstract

Currently, automobile tax in Korea is imposed by multiplying the vehicle's engine displacement by a certain tax rate. However, the need for revision is being raised as it is pointed out that the current system does not reflect the immediate task of reducing greenhouse gas emissions. Accordingly, this study focuses on the positive relationship between engine displacement and CO2 emissions, and seeks to calculate an appropriate automobile tax rate considering average CO2 emissions. To this end, first, we estimated the average annual CO2 emissions (kg/vehicle) for each engine displacement using the average CO2 emissions for each vehicle displacement as of 2020. Next, multiple scenarios were analyzed considering the standard tax rate at $75 per ton of CO2 emissions proposed by the IMF (2019). In particular, we compared the case of imposing a uniform carbon tax of $75 and the case of imposing a progressive tax based on CO2 emissions by displacement. According to the results, it was confirmed that the uniform tax rate proposed by the IMF is difficult to apply to Korea as it is due to the impact of a decrease in tax revenue, and a tax scheme needs to be designed appropriately considering maintenance of tax revenue according to the current automobile tax, greenhouse gas reduction effect, and automobile tax reform trends in developed countries. For example, in the case of the K3 (1,598cc) of Kia Motors, a representative compact car sold in Korea, if we compare the tax burdens for each tax scenario, the tax burden will be about 220,000 KRW under the current system, about 79,000 KRW under the uniform tax rate, about 83,000 KRW under the progressive tax rate, and about 240,000 KRW under the progressive tax rate similar to the UK tax system, respectively. In this way, this study identified the current statuses of automobile registration and tax in Korea, and automobile tax reform trends in major developed countries, and analyzed the impact of automobile tax reform considering engine displacement and CO2 emissions, focusing on the tax burden of the people.

현재 한국의 자동차세는 자동차의 배기량에 일정 세율을 곱해 부과된다. 그러나 현행 제도는 온실가스 감축이라는 당면 과제를 반영하지 못하고 있다는 지적을 받으며 개정의 필요성이 제기되고 있다. 이에 본 연구는 배기량과 CO2 배출량 간 확인되는 양의 관계에 주목하여, 평균 CO2 배출량을 고려한 자동차세의 적정 세율을 산출하고자 한다. 이를 위해 우선, 2020년 기준으로 자동차 배기량별 평균 CO2 배출량을 이용해 배기량별 연간 평균 CO2 배출량(kg/대) 을 추정하였다. 여기에 IMF(2019)가 제안한 CO2 배출량 1톤당 75달러를 기준세율로 고려해 복수의 시나리오를 분석했다. 특히, 균일한 75달러의 탄소세를 부과했을 때와 배기량별 CO2 배출량에 기반해 누진세를 부과했을 때를 비교했다. 분석 결과에 의하면, IMF가 제안한 기준세율을 한국에 그대로 적용하는 것은 세수 감소 등의 영향으로 쉽지 않으며, 현행 자동차세에 따른 세수 규모 유지, 온실가스 감축효과, 선진국의 자동차세 개편 동향 등을 고려해 정교하게 설계해야 한다는 점을 확인했다. 예를 들어, 한국에서 판매되는 대표적인 소형차량인 기아자동차의 K3(1,598cc)를 기준으로 현행 제도와 비교해보면, 현행 제도에서는 약 22만 원, IMF에 따른 동일세율과 누진세 부과 시에는 각각 약 7.9만 원과 약 8.3만 원, 영국 자동차세를 참고한 누진세 부과 시에는 약 24만 원 정도의 세금을 납부하게 된다. 이처럼 본 연구는 한국의 자동차 등록 현황 및 자동차세 현황, 주요 선진국의 자동차세 개편 동향을 파악해 차량 배기량과 CO2 배출량을 고려한 자동차 세제 개편의 영향을 국민의 조세부담을 중심으로 분석하였다.

Keywords

References

  1. 교통안전정보관리시스템, "차종별 유형별 규모별 주행거리", 지자체 교통안전정보 - 자동차 성능 및 주행거리, 접속일: 2022.11.8. https://tmacs.kotsa.or.kr/
  2. 국가법령정보센터, "지방세법 제10장 자동차세", 타법개정: 2023.6.9., 접속일: 2023.9.10. https://law.go.kr/lsSc.do?section=&menuId=1&subMenuId=15&tabMenuId=81&eventGubun=060101&query=%EC%A7%80%EB%B0%A9%EC%84%B8%EB%B2%95#J124:0
  3. 국가통계포털, "용도별 차종별 연료별 자동차주행거리", 수정일: 2022.8.4., 접속일: 2022.11.8. https://kosis.kr/statHtml/statHtml.do?orgId=426&tblId=DT_42601_N003&conn_path=I2
  4. 국토교통 통계누리, "자동차등록현황보고 - 2020년 12월 자동차 등록자료 통계", 접속일: 2022.11.8. https://stat.molit.go.kr/portal/cate/statFileView.do?hRsId=58&hFormId=5559&hSelectId=5559&hPoint=00&hAppr=1&hDivEng=&oFileName=&rFileName=&midpath=&sFormId=5559&sStart=202308&sEnd=202308&sStyleNum=1&settingRadio=xlsx
  5. 기아자동차, 접속일: 2022.11.8. https://www.kia.com/kr/vehicles/sedan
  6. 김동구. 손인성, "녹색에너지협동연구: 저탄소 에너지 전환의 이행 관리", 경제.인문사회연구회 협동연구 총서 19-70-01, 2019.
  7. 김두형, "환경친화적인 자동차세제 도입방안", 「조세법연구」, 제17권 제2호, 한국세법학회, 2011, pp. 207~249. https://doi.org/10.16974/stlr.2011.17.2.007
  8. 김종원, "자동차 관련 조세제도에 대한 고찰", 「예산정책연구」, 제8권 제2호, 2019.11, pp. 139~156. https://doi.org/10.35525/nabo.2019.8.2.005
  9. 유경란, "자동차세의 주요 쟁점과 개편 방향", 「지방세논집」, 제7권 제2호 2020.8., 한국지방 세학회, 2020, pp. 187~216. https://doi.org/10.34241/LTR.2020.7.2.008
  10. 유영숙. 류정호. 정성운. 전민선. 김대욱. 엄명도. 김종춘, "국내 휘발유 승용차의 CO2 배출 현황", 국립환경과학원 교통환경연구소, 2007, p. 60.
  11. 윤순진, "한국의 2050 탄소중립 시나리오: 내용과 과제", 「에너지경제연구원」, 제18권 제4호, 2022. https://www.keei.re.kr/keei/download/focus/ef2112/ef2112_30.pdf
  12. 이동규, "해외의 탄소세 운용 동향 및 탄소가격에서의 시사점", 「에너지포커스」, 제18권 제4 호, 에너지경제연구원, 2022. https://www.keei.re.kr/keei/download/focus/ef2112/ef2112_40.pdf
  13. 이상만, "조세평등주의에 부합하는 자동차세제의 합리적 개선방안에 관한 고찰 - 「2050 탄소 중립」 시행에 따른 전기자동차의 자동차 소유분 세제개편을 중심으로 - ", 「법학논총」, 제 38권 제4호, 한양대학교 법학연구소, 2021.
  14. 이지연, "수송연료 가격과 자동차 연비 간의 상관관계 분석", 「기본연구보고서 13-20」, 에너지경제연구원, 2013.
  15. 전병욱. 오은미, "임대용 차량의 취득세 및 자동차세 과세 개선방안", 「조세연구」, 제20권 제4 집, 한국조세연구포럼, 2020.
  16. 주간한국, 송철호, "배기량 기준 자동차세 '역차별 논란' 재점화", 2022.2.18., 접속일: 2022.11.10. http://weekly.hankooki.com/news/articleView.html?idxno=7060333
  17. 최봉석. 정용훈, "외부성을 고려한 최적 휘발유세에 대한 연구", 「자원.환경경제연구」, 제 23 권 제2호, 2014, pp. 225~248. https://doi.org/10.15266/KREEA.2014.23.2.225
  18. 한국에너지공단, "2021 자동차 에너지 소비 효율 분석집", 한국에너지공단, 2021.12.10., p. 70.
  19. 한국은행, "경제통계시스템 - 주요국 통화의 대원화환율", 접속일: 2023.9.10. https://ecos.bok.or.kr/#/SearchStat
  20. 행정안전부, 2022지방세통계연감, 2022.
  21. 환경부, 파리협정 함께보기, 2022.4.21., 2022a.
  22. 환경부, 경제.사회 전 분야에 탄소중립 녹색전환 본격 추진, 보도자료 2022.1.18., 2022b.
  23. 환경부, 2021년 국가 온실가스 배출량, 6억 7,960만 톤 예상, 보도자료 2022.6.28., 2022c.
  24. 환경부, "2020년 온실가스 배출량 전년 대비 6.4% 감소, 6억 5,622만 톤", 보도자료 2022.10.25., 2022d.
  25. 황상규.김규옥, "온실가스 저감을 위한 자동차세제 개편방안", 「한국교통연구원」, 2010, p. 60.
  26. GOV.UK., Vehicle tax rates - Cars registered between 1 March 2001 and 31 March 2017. 2023a, Accessed: 2023.9.10. https://www.gov.uk/vehicle-tax-rate-tables/rates-for-cars-registered-on-or-after-1-march-2001
  27. GOV.UK., Vehicle tax rates - Cars registered on or after 1 April 2017. 2023b, Accessed: 2023.9.10. https://www.gov.uk/vehicle-tax-rate-tables
  28. IMF, Fiscal Monitor - How to Mitigate Climate Change. International Monetary Funds, Oct. 2019.
  29. Li, S., C. Timmins, and R. H. von Haefen, "How Do Gasoline Prices Affect Fleet Fuel Economy?" American Economic Journal: Economic Policy, Vol. 1, No. 2, 2009, pp. 113~37. https://doi.org/10.1257/pol.1.2.113
  30. Parry, W. H. and J. Small, "Does Britain or the United States Have the Right Gasoline Tax?" American Economic Review, Vol. 95, No. 4, 2005, pp. 1276~1289. https://doi.org/10.1257/0002828054825510