Abstract
Today, when innovation and creativity become increasingly important, management of human resources is a key factor for corporate performance and competitive advantage. Corporate are implementing and introducing various types of support methods for members to achieve goals and improve organizational performance. Organizational culture and organizational trust affect the cognitive and emotional state of members. Furthermore, it can bring about changes in organizational performance such as job stress and job satisfaction. From an institutional point of view, work-life balance is also a major factor affecting organizational performance. The imbalance between work and life leads to a decline in organizational performance, such as decreased morale and dissatisfaction with work. In relation to work-life balance, the low birth rate problem intensified and the importance began to emerge. Therefore, the government has implemented various policy support for workers' work-life balance, and the "52-hour workweek" is a representative example. This study analyzed the effect of organizational culture applying the competitive value model on workers' job stress. In addition, the mediating effects of overtime work per week and organizational trust were analyzed. Job stress corresponds to a prerequisite stage that affects job commitment, job satisfaction, and turnover intention. However, research measuring job stress by organizational performance is insufficient. In addition, there are few studies analyzing the relationship between overtime and organizational performance. Considering this, it is necessary to understand the influence relationship. The results of the study are as follows. First, a hierarchical culture increases the job stress of workers. On the other hand, innovation-oriented, relationship-oriented, and competition-oriented corporate culture reduce job stress. Second, a hierarchical culture has reduced trust in the organization, and other organizational cultures have increased trust in the organization. Third, relationship-oriented and competition-oriented organizational culture reduced overtime. Innovation-oriented, hierarchical-oriented culture increased overtime Fourth, organizational trust and overtime have the effect of mediating organizational culture and job stress. Based on these analysis results, this study presented academic and political implications.
혁신과 창의성이 점차 중요해지는 오늘날 인적자원에 대한 관리는 기업의 성과와 경쟁적 우위를 위한 핵심요인이다. 이에 기업은 목표달성과 조직성과 제고를 위해 구성원을 대상으로 다양한 유형의 지원방식을 시행·도입하고 있다. 기업이 가진 조직문화와 조직 신뢰는 구성원의 인지적·정서적 상태에 영향을 미치며 나아가 직무 스트레스, 직무 만족과 같은 조직성과에 변화를 가져올 수 있다. 또한, 제도적인 관점에서 일과 삶의 균형 역시 조직성과에 영향을 미치는 주요 요인으로서, 일과 삶의 불균형은 사기저하, 직무에 대한 불만족 등 조직성과 하락을 초래한다. 일과 삶의 균형과 관련하여 저출산 문제가 심화되며 중요성이 대두되기 시작하였다. 이에 정부는 근로자들의 일과 삶의 균형을 위해 다양한 정책적 지원을 시행하였으며, '주 52시간 근무제'가 대표적인 예에 해당한다. 이에 본 연구는 경쟁가치모형을 적용한 기업의 조직문화가 근로자들의 직무 스트레스 미치는 영향 관계에 대해 분석하고, 주당 초과근로시간, 조직 신뢰가 가지는 매개효과를 분석하였다. 직무 스트레스는 직무 몰입, 직무 만족, 이직의도에 영향을 미치는 전제에 해당한다. 그러나 기존 연구의 경우 직무 스트레스를 조직성과로 측정한 연구는 미비한 실정이다. 더하여 초과근로시간과 조직성과 관계를 분석한 연구가 드물다는 점을 고려했을 때 영향 관계를 파악할 필요가 있다. 따라서 본 연구에서 설정한 가설을 검증하기 위해 ?인적자본기업패널(HCCP)근로자?-(2021년) 데이터를 활용하여 자료를 수집한 후 구조방정식모형(SEM)을 사용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 위계 지향적인 기업의 조직문화는 근로자들의 직무스트레스를 증가시킨다. 반면 혁신지향, 관계지향, 경쟁지향적인 기업문화는 직무스트레스를 감소시킨다. 둘째, 위계 지향적인 문화는 조직에 대한 신뢰를 감소시켰으며, 이외의 조직문화는 조직에 대한 신뢰를 증가시킨다. 셋째, 관계지향적이며, 경쟁지향적인 기업의 조직문화는 주당 초과 근로시간 감소에 영향을 미쳤으며, 혁신지향적이며 위계지향적인 문화는 초과 근로시간을 증가시키는 것으로 나타났다. 넷째, 조직에 대한 신뢰와 주당 초과 근로시간은 기업의 조직문화와 직무스트레스를 매개하는 효과를 가지는 것으로 나타났다. 이러한 분석결과를 바탕으로 본 연구는 학문적 및 정잭척 시사점을 제시하였다.