Abstract
More than half of barges have been surveyed and designated as an "unmanned barge". The main advantage of the unmanned barge is that it can carry more cargo equivalent to 25 percent of freeboard compared to that of a manned barge. In contrast, it needs an onboard crew barge because the bargeman is in charge of several tasks during sailing such as mooring or unmooring barges to or from a wharf, dropping and heaving up an anchor and turning on and of navigational lights and shapes. The instant recognition is that a tug assume the responsibility of operating a barge; however, different situations exist in which the shipper, as the operator of the barge, hires a tug. Although a tug might be a carrier of a barge under a specific contract, the master of the tug should fulfill his duty to complete its voyage. Most masters are not provided with the particulars of a barge and the information regarding the bargemen onboard, which is believed not to respect the master's authority and lead to an unintended violation of relevant laws. This paper presents three recommendations for resolving these issues: the policy approach for changing unmanned barges to manned barges, issuing a minimum safe manning certificate, and providing the master of tug information on the barge and the crew onboard. Thus, the proposed approach can be expected to improve the crew's working conditions, diminish the violation of the maximum number of persons onboard the barge, and ensure the authority of the master of tug through such recommendations.
부선의 50퍼센트 이상은 선박검사를 '무인부선'으로 받고 있다. 무인부선의 두드러진 이점은 유인부선에 비해 약 25퍼센트의 건현에 해당되는 화물을 더 적재할 수 있다는 것이다. 한편, 무인부선에도 항해 중에 선석 접안과 이안, 투묘와 양묘, 항해등화의 점등과 소등 등과 같은 업무를 담당할 선원이 필요하다. 피상적인 인식은 예인선이 부선 운항에 대한 책임을 진다는 것이지만, 부선 운항자가 예선을 용선하는 경우처럼 다른 사례들도 다수 있다. 특정 계약관계에서는 예선이 부선의 운송인에 불과할지라도 예선 선장은 그 운송계약(항해)을 완성하여야 하는 의무를 이행하여야 한다. 상당수의 예선 선장은 부선 제원과 선두 정보를 제공받지 못하고 있으며, 이러한 형태는 선장의 권한을 존중하지 않는 것이며 관련 법령을 의도하지 않게 위반하게 된다. 이 연구는 이러한 문제점을 해결하기 위하여 정책적 접근을 통해 무인부선을 유인부선화하고, 승무정원증서를 발급받도록 하며, 부선과 선두의 정보를 예선 선장에게 제공하는 등 세 가지 개선방안을 제시하고자 한다. 이러한 제안을 통하여 선두의 권리를 개선하고, 법령(최대승선인원) 위반 부담을 해소하며, 예선 선장의 권한을 보장할 수 있을 것으로 기대된다.