초록
최근 주차문제는 구도심의 주택지역에서만이 아니라 계획도시인 신도시의 점포겸용 단독주택지, 근린생활시설, 상업지역 주변 등에서 반복적으로 발생하고 있다. 본 연구는 이러한 주차문제를 신도시 지구계획 단계에서 검토하여 신도시 건설 전에 주차문제를 최소화하는 전략을 수립하고자 하였다. 주차문제는 공급기반과 운영기반으로 구분할 수 있으며, 원인에 따른 해결전략을 공급 및 운영측면에서 검토하여 효과성과 적용용이성의 정도에 따라 해결전략 적용 절차를 제안하였다. 본 연구에서는 주차문제 검토 단위를 보다 세분화하는 PAZ (Parking Analysis Zone)를 분석 기초 단위로 제안하였으며, 하남 교산지구 토지이용계획을 기본으로 공급기반 주차난 우려지역을 검토하고, 하남 교산지구에 맞게 수립된 적용 절차에 따라 해당 PAZ별 주차난 해결방안을 제시하였다.
Recently, parking problems have repeatedly occurred not only in the residential areas of the old town, but in detached residential areas, neighborhood living facilities, and commercial areas of the planned New Town. This study suggests a strategy to minimize parking problems before constructing a New Town by reviewing these parking problems at the new city district planning stage. Parking problems can be divided into supply-demand and non-supply-based, and the solution strategy is reviewed in terms of supply and operation. The procedure for applying the solution strategy is proposed according to the effectiveness and ease of application.First, this paper suggests the PAZ (Parking Analysis Zone) as the basic analysis unit. Second, the supply-based parking problem in the concerned area based on the land use plan of Hanam Gyosan is reviewed. Last, solutions to a parking problem for each PAZ are presented.