DOI QR코드

DOI QR Code

Development of future education programs through edutech utilization programs

에듀테크 활용 프로그램을 통한 미래교육 프로그램 개발

  • Received : 2022.11.10
  • Accepted : 2022.12.08
  • Published : 2022.12.31

Abstract

The core of this study is to develop an edutech utilization program to be applied to 5th grade students by utilizing school curriculum time, and the conclusions based on the results of the study are as follows. First, for the development of future educational programs using edutech, a content preference survey was conducted and significant responses were confirmed from 27 teachers and 216 students, excluding missing values. In the future education implementation, UCC (video shooting, editing, etc.) and work activities (3D pen, 3D printer, etc.) were selected based on the need for separate edtech devices. Second, in order to develop a future education program using edutech, the future education class module was set in 4 stages based on previous research. First of all, in Make a foundation, theories by subject are developed, and in Open an activity, future education experience activities using key edutech are developed. In Organize evaluation, individual self-evaluation was conducted, and based on this, customized in-depth supplementary activities were conducted in Act individually. Third, in order for future education programs using edutech to be organized in the regular curriculum, sufficient connectivity with the curriculum must be secured. The basis for systematic and stable research was prepared by analyzing the curriculum of the 5th grade subject of the study and securing hours in connection with creative experiential activities. The data developed through this process were modified and supplemented based on the content validity test. The fact that the program application and verification steps were not performed is a limitation of this study, but it is expected that this program will expand the possibility of future education practice in the school field.

이 연구는 학교 교육과정 시간을 활용하여 5학년 학생들에게 적용할 에듀테크 활용 프로그램을 개발하는 것을 핵심으로 하며 연구 결과를 토대로 한 결론은 다음과 같다. 첫째, 에듀테크 활용 미래교육 프로그램 개발을 위하여 콘텐츠 선호도 조사를 시행하여 결측값을 제외하고 교사 27명, 학생 216명의 유의미한 응답을 확인하였다. 미래교육 실행에서 별도의 에듀테크 기기 필요 여부에 따라 1순위를 중심으로 UCC(동영상 촬영, 편집 등), 작품활동(3D 펜, 3D프린터 등)이 선정되었다. 둘째, 에듀테크 활용 미래교육 프로그램을 개발하기 위해 선행연구를 기반으로 미래교육 수업 모듈을 4단계로 설정하였다. 먼저 Make a foundation에서는 주제별 이론을 전개하고, Open an activity에서는 핵심적인 에듀테크 활용 미래교육 체험활동을 전개한다. Organize evaluation에서는 개별적 자기 평가하고, 이를 바탕으로 Act individually에서는 맞춤형 심화 보충 활동을 하도록 하였다. 셋째, 에듀테크를 활용한 미래교육 프로그램이 정규 교육과정에 편성되기 위해서는 교육과정과의 연계성이 충분히 확보되어야 한다. 연구 대상인 5학년 교과 교육과정을 분석하고 창의적 체험활동과 연계하여 시수를 확보하는 등 체계적이고 안정적인 연구실행 근거를 마련하도록 하였다. 이러한 과정을 통해 개발한 자료는 내용 타당도 검사를 바탕으로 수정 및 보완하였다. 프로그램 적용 및 검증 단계를 수행하지 못한 점은 이 연구의 한계이나 이 프로그램을 통해 학교 현장에서 미래교육실천 가능성이 확대되기를 기대한다.

Keywords

References

  1. 관계부처합동(2020). 「한국판 뉴딜」 종합계획. 
  2. 관계부처합동(2021). 2021년 하반기 경제정책방향 발표. 
  3. 김갑수(2019). 초등 교사들을 위한 인공지능 교육 프로그램 개발 및 적용. 정보교육학회논문지, 23 (6), 629-637. 
  4. 김경태, 이철현(2021). 마이크로비트 피지컬 컴퓨팅 교육이 초등학생의 창의적 문제해결력에 미치는 효과. 한국실과교육학회지, 34(1), 85-111. 10.24062/kpae.2021.34.1.85. 
  5. 김정원(2019). VR(Virtual Reality)을 활용한 초등 지속가능한 식생활교육 콘텐츠 연구. 한국실과교육학회지, 32(4), 45-63. 
  6. 김진옥(2021). 인공지능 교육 프로그램이 초등학교 예비교사의 AI 기술 활용에 대한 교수 효능감과 태도에 미치는 영향. 한국실과교육학회지, 34(3), 181-198. 10.24062/kpae.2021.34.3.181. 
  7. 김진옥(2022). "에듀테크 활용에 대한 초등교사의 인식 조사." 實科敎育硏究 28.1 (2022): 37-55. 
  8. 박광렬(2021). 피지컬 컴퓨팅 및 3D 프린팅을 활용한 메이커 융합교육 프로그램 개발에 대한 연구. 한국실과교육학회지, 34(4), 209-223. 10.24062/kpae.2021.34.4.209. 
  9. 박동현(2016). 초등발명교육의 최근 연구동향 분석. 서울교육대학교 교육전문대학원 석사학위논문. 
  10. 백윤수, 박현주, 김영민, 노석구, 이주연, 정진수, 최유현, 한혜숙, 최종현(2012). 융합인재교육(STEAM) 실행방향 정립을 위한 기초연구(한국과학창의재단 2012-12). 교육과학기술부.한국과학창의재단. 
  11. 안성훈(2020). 2020년 초.중등학교 디지털교육 전환 실태 조사 지표 타당성 검토. 대구: KERIS(한국교육학술정보원), 2020. 
  12. 유영길, 강종표 ,이동영(2021). SW 교육과 연계한 AI 기반 체험교육 프로그램 개발. 한국실과교육학회지, 34(2), 65-82. 
  13. 윤정일, 김민성, 윤순경, 박민정(2007). 인단능력으로서의 역량에 대한 고찰:역량의 특성과 차원. 교육학연구, 45(3), 233~260. 
  14. 이두휴(2021). 학교 교육프로그램의 외주화 현상 분석: 초등학교 운동회를 중심으로. 학습자중심교과교육연구, 21(14), 569-594. 
  15. 이민혜(2021). 하이브리드 영재교육을 위한 집단창의성 증진에 관한 연구. 부산대학교 일반대학원. 박사학위논문. 
  16. 이영희, 윤지현, 홍섭근, 임재일, 백병부(2018). 미래교육 관련 연구 메타분석을 통한 미래교육의 방향. 교육문화연구, 24(5), 127-153.  https://doi.org/10.24159/JOEC.2018.24.5.127
  17. 이재호, 백승욱, 이윤조. 이경화(2018). 미래인재 역량 정립 연구. 창의정보문화연구, 4(3), 311-320.  https://doi.org/10.32823/JCIC.4.3.201812.311
  18. 장연주, 최승윤, 강윤지, 김경상, 김원유, 김정남, 김학인, 손지원, 장병철, 김한성, 박광현, 전수진, 김현철(2021). 초등 교사를 위한 인공지능 교육 프로그램 개발. 한국컴퓨터교육학회 학술발표대회논문집, 25(1(A)), 41-44. 
  19. 한국교육학술정보원(2020). 비대면 시대의 원격 수업 방향. RM 2020-1. 
  20. 한국정보화진흥원(2019). 2019년 디지털정보격차 실태조사. NIA VIII-RSE-C-19055. 과학기술정보통신부, 한국정보화진흥원. 
  21. McClelland, D. C.(1973). Testing for competence rather than for intelligence. American psychologist, 28(1), 1-14.  https://doi.org/10.1037/h0034092