초록
본 연구의 목적은 사립대학의 행정정보 데이터세트 운영 현황을 분석하고 개선방안을 제시하는 것이다. 이를 위해 사립대학 178개교의 총 820개 시스템에 대해 시스템의 기능, 개발 유형, 데이터의 생성·정정·삭제 시기 등의 정량적인 분석을 실시하였다. 분석 결과, 통상 1개이상의 행정정보시스템을 보유하고 학사관리시스템을 공통적으로 사용하고 있으며 대학의 인프라를 통해 시스템을 자체적으로 개발한 사례가 많고 데이터를 수시로 생성하고 정정하며 업무담당자에 의해 데이터가 삭제되고 있으나 데이터의 삭제나 정정에 대한 규정은 명확하지 않다는 문제점이 도출되었다. 이러한 문제점들을 해결하기 위한 개선 방안으로 범정부 EA포털을 현행화하여 사립대학의 행정정보시스템에 대한 보유 현황을 제대로 파악하고, 데이터의 정정이 이루어지지 않는 시스템을 중심으로 기록관리하며 데이터의 임의 삭제가 이루어지지 않도록 내부 규정의 개정과 교육을 실시할 것 등을 제안하였다.
The aim of this study was to analyze the operation status of administrative information datasets of private universities and present improvement plans. For the system of private universities, the generation, correction, and deletion of functions, development types, and data were analyzed politically. As a result of the analysis, it has one or more administrative information systems and uses the academic management system in common, and the system is often developed on its own through the university's infrastructure, and data is deleted by the person in charge, but the regulations are not clear. To solve these problems, it was proposed to revise the EA portal to properly investigate the current status of the administrative information system of private universities, manage records centering on systems without data correction, and revise internal regulations to conduct education.