DOI QR코드

DOI QR Code

Study on Corporate Facebook Posts and User Engagement of the KOSPI 100 Companies in Korea: Difference between B2B and B2C Companies

국내 100대 기업 페이스북 콘텐츠 전략과 인게이지먼트 연구: B2B·B2C 기업 간 차이를 중심으로

  • Received : 2022.08.02
  • Accepted : 2022.08.30
  • Published : 2022.09.30

Abstract

Companies actively engage with the public through social media to enhance sales and promote brand awareness, which was further encouraged by the pandemic. However, previous studies tend to consider companies as a group of identical features. This study focuses on the differences between B2B and B2C companies' social media content strategy in relation to user engagement. This study categorized KOSPI 100 companies that manage Facebook corporate fan pages into B2B and B2C, and then analyzed the contents they posted from January 1 to December 31, 2020. The result showed that B2C companies tended to use videos over images, prefer hashtags, and comment its product name more often compared to B2B companies. B2B companies preferred images, used more hyperlinks, and mentioned its company name more often. In B2B companies, images and length of text had positive effects on user engagement, while hyperlink and URL had negative effects. B2C companies' text length had positive effect on user engagement. This study provides practical implications to PR practitioners for establishing a social media strategy which enhances user engagement.

기업은 브랜드 인지도 제고와 제품 판매를 위한 공중과의 소통 창구로 소셜미디어를 적극 활용해 왔다. 특히 팬데믹은 효과적인 비대면 소통 채널로서 소셜미디어의 역할이 부상하는 계기가 되었다. 그러나 기업의 사업 성격에 따른 소셜미디어 활용 전략의 차이에 관한 연구는 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 기업을 B2B와 B2C로 구분하여 두 집단 간 이용자 인게이지먼트에 영향을 미치는 소셜미디어 콘텐츠 구성 요소에 차이가 있는지를 실증적으로 알아보았다. 분석을 위해 국내 시가총액 상위 100대 기업 중 페이스북 팬페이지를 운영하는 기업 22개를 대상으로 2020년 1월 1일부터 12월 31일까지 게재한 콘텐츠를 살펴보았다. 그 결과 B2C 기업은 콘텐츠 제작 시 B2B 기업보다 동영상을 더 많이 사용해 생생함을 강조했으며, 정보 검색 용이성 측면에서 해시태그를 더 많이 사용했고, 본문에서는 제품명을 더 많이 언급한 것으로 나타났다. 반면 B2B 기업은 콘텐츠 제작 시 이미지를 선호했으며, 용이한 정보 검색을 위해 하이퍼링크를 더 많이 사용했고, 본문에서 제품보다는 회사명을 더 많이 언급했다. 콘텐츠 구성 요소와 인게이지먼트 간의 관계에서 B2B 기업은 이미지가 포함된 경우와 본문 길이가 긴 경우 인게이지먼트 지표(좋아요, 댓글, 공유 수)가 높아졌으나, 하이퍼링크와 URL이 포함된 경우 반대로 인게이지먼트가 낮아졌다. B2C 기업에서는 본문 길이가 길수록 인게이지먼트가 유의미하게 증가함을 확인하였다. 본 연구는 기업 실무자나 운영자가 회사의 특성에 맞춰 인게이지먼트를 높일 수 있는 소셜미디어 전략을 수립하는 데 실무적인 시사점을 제공한다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 2019년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구이며(NRF-2019S1A3A2099973), 또한 본 연구는 과학기술정보통신부 및 정보통신기획평가원의 대학ICT연구센터지원사업의 연구결과로 수행되었음(IITP-2020-0-01749).

References

  1. 강인원, 조은선, 정효연 (2014). 지식정보화사회에서 요구되는 기업의 웹생산활동과 웹마케팅성과에 관한 연구. 지식경영연 구, 15(2), 23-41.
  2. 김길성 (2016). B2B 기업의 소셜미디어 마케팅이 브랜드파워 및 수출성과에 미치는 영향. 국제상학, 31(3), 220-239.
  3. 김현아, 김지은, 정만수 (2016). 글로벌 기업의 SNS 커뮤니케이션 전략 연구: 한미 맥도날드 페이스북 팬페이지의 내용분석을 중심으로. 광고학연구, 27(1), 43-69.
  4. 김혜정, 황승엽, 곽유신, 최정혜 (2022). 온라인 커뮤니티 이용자 참여 증진을 위한 관리자의 운영 전략: 대학별 대나무숲 분석을 중심으로. 지식경영연구, 23(2), 211-228. https://doi.org/10.15813/KMR.2022.23.2.011
  5. 변혜민, 심성욱 (2020). 소셜미디어 플랫폼에 따른 인게이지먼트와 광고 인게이지먼트의 관계: 인스타그램, 페이스북, 유튜브 비교를 중심으로. 광고PR실학연구, 13(2), 58-90. https://doi.org/10.21331/JPRAPR.2020.13.2.003
  6. 성민정, 조정식 (2016). 소셜 미디어를 이용한 기업 커뮤니케이션: 기업 페이스북 분석을 중심으로. 언론과학연구, 16(4), 41-82.
  7. 신현철, 변숙은 (2016). 페이스북 브랜드 커뮤니티에서 고객 인게이지먼트의 역할. 경영학연구, 45(2), 659-685.
  8. 이미나, 박천일, 왕상한 (2021). 국내 주요 기업의 유튜브 분석:홍보 활동과 현황. 광고PR실학연구, 14(1), 33-54. https://doi.org/10.21331/JPRAPR.2021.14.1.002
  9. 이성경, 황장선 (2020). 어떤 댓글을 원하는가?: 기업 페이스북 팬페이지의 소비자 댓글에 대한 내용분석. 광고학연구, 31(50), 143-183.
  10. 이애리, 김경규 (2014). 기업 SNS에서 고객의 상호작용 경험이 고객의 학습 혜택과 기업에 대한 고객 신뢰에 미치는 영향. 지식경영연구, 15(3), 121-140. https://doi.org/10.15813/KMR.2014.15.3.006
  11. 이은선, 김미경 (2012). 마케팅 커뮤니케이션 수단으로서의 기업 페이스북 팬페이지 이용행태 분석. 광고학연구, 23(2), 31-55.
  12. 이형민, 박진우, 이진균 (2020). 의미연결망분석과 토픽 모델링에 기반한 광고PR 분야 소셜미디어 연구 동향. 광고PR실학연구, 13(1), 130-158. https://doi.org/10.21331/JPRAPR.2020.13.1.005
  13. 임지은, 황장선 (2014). 기업 페이스북 팬페이지 포스팅의 메시지 전략 유형에 따른 효과. 한국심리학회지: 소비자.광고, 15(1), 77-101. https://doi.org/10.21074/KJLCAP.2014.15.1.77
  14. 정동훈, 이현지 (2011). 기업 SNS 분석을 위한 범주화 연구. 광고연구, 90, 197-243.
  15. 조준혁, 홍다현, 전종우 (2020). 소셜미디어 소비자 행동별 인게이지먼트의 차이: 좋아요, 댓글쓰기, 공유, 포스팅 행동을 중심으로. 광고연구, 126, 110-133.
  16. 한국언론진흥재단 (2021). 2021 언론수용자 조사.
  17. 황성욱 (2013). 한국 100대 기업의 SNS 활용: 페이스북 프로필 및 담벼락 메시지의 내용 분석. 방송문화연구, 25(1), 235-273. https://doi.org/10.22854/SBC.2013.25.1.235
  18. 황장선, 임지은 (2013). 기업의 전략적 커뮤니케이션 수단으로서의 SNS: 한-미간 주요 기업 페이스북 팬페이지의 내용분석. 광고학연구, 24(4), 143-178.
  19. Blond, J., & Girandola, F. (2016). Revealing the elusive effects of vividness: A meta-analysis of empirical evidences assessing the effect of vividness on persuasion. Social Influence, 11(2), 111-129. https://doi.org/10.1080/15534510.2016.1157096
  20. Bowden, J. (2009). The process of customer engagement: A conceptual framework. Journal of Marketing Theory and Practice, 17(1), 63-74. https://doi.org/10.2753/MTP1069-6679170105
  21. Brodie, R. J., Hollebeek, L. D., Juric, B., & Ilic, A. (2011). Customer engagement: Conceptual domain, fundamental propositions, and implications foBr research. Journal of Service Research, 14(3), 252-271. https://doi.org/10.1177/1094670511411703
  22. Cartwright, S., Liu, H., & Raddats, C. (2021). Strategic use of social media within business-to-business (B2B) marketiBg: A systematic Biterature review. Industrial Marketing Management, 97, 35-58. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2021.06.005
  23. Chen, Z. F., Ji, Y. G., & Men, L. R. (2017). Strategic use of social media for stakeholder engagement in startup companies in China. International Journal of Strategic Communication, 11(3), 244-267. https://doi.org/10.1080/1553118X.2017.1298114
  24. Daft, R. L., & Lengel, R. H. (1986). Organizational information requirements, media richness and structural Besign. Management Science, 32(5), 554-571. https://doi.org/10.1287/mnsc.32.5.554
  25. Fleming, D., Lynch, P., & Kelliher, F. (2016). The process of evaluating busiBess to business relationships facing dissolution: An SME owner manager perspective. Industrial Marketing Management, 58, 83-93. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2016.05.017
  26. Hollebeek, L. D. (2011). DemystifyiBg customer brand engagement: Exploring the loyalty nexus. Journal of Marketing Management, 27(7-8), 785-807. https://doi.org/10.1080/0267257x.2010.500132
  27. Iankova, S., Davies, I., Archer-Brown, C., Marder, B., & Yau, A. (2019). A comparison of social media marketing between B2B, B2C, and mixed business models. Industrial Marketing Management, 81, 169-179. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2018.01.001
  28. Ji, Y. G., Chen, Z. F., Tao, W., & Li, Z. C. (2019). Functional and emotional traits of corporate social message strategies: Behavioral insights from S&P 500 Facebook data. Public Relations Review, 45, 88-103. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2018.12.001
  29. Kemp, S. (2020, JuBy 21). Digital 2020: July global statshot. DataReportal, https://datareportal.com/reports/digital-2020-july-global-statshot
  30. Kemp, S. (2021, October 21). Digital 2021 October global statshot report. DataReportal, https://datareportal.com/reports/digital-2021-october-global-statshot
  31. Kent, M. L., & Taylor, M. (1998). Building dialogic relationships through the World Wide Web. Public Relations Review, 24(3), 321-334. https://doi.org/10.1016/S0363-8111(99)80143-X
  32. Kim, C., & Yang, S. (2017). Like, comment, and share on Facebook: How each behavior differs from the other. Public Relations Review, 43, 441-449. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2017.02.006
  33. Liu, Y., Foscht, T., Eisingerich, A. B., & Tsai, H. (2018). Strategic management of product and brand extensions: Extending corporate brands in B2B vs. B2C markets. Industrial Marketing Management, 71, 147-159. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2017.12.016
  34. Lopez-Lopez, D., & Giusti, G. (2020). Comparing digital strategies and social media usage in B2B and B2C industries in Spain. Journal of Business-To-Business Marketing, 27(2), 175-186. https://doi.org/10.1080/1051712X.2020.1748377
  35. McEwen, W. J. (2004). Why satisfaction isn't satisfying. Gallup Management Journal Online, 1-4.
  36. Muntinga, D. G., Moorman, M., & Smit, E. G. (2011). Introducing COBRAs: Exploring motivations for brand-related sociaj media use. International Journal of Advertising, 30(1), 13-46. https://doi.org/10.2501/IJA-30-1-013-046
  37. Pansari, A., & Kumar, V. (2017). Customer engagement: The construct, antecedents, and consequences. Journal of the Academy of Marketing Science, 45(3), 294-311. https://doi.org/10.1007/s11747-016-0485-6
  38. Shahbaznezhad, H., Dolan, R., & Rashidirad, M. (2021). The role of social media content format and platform in users' engagement behavior. Journal of Interactive Marketing, 53, 47-65. https://doi.org/10.1016/j.intmar.2020.05.001
  39. Statista. (2022, ApriB 28). Social media platforms growth of MAU worldwide 2019-2021. https://www.statista.com/statistics/1219318/social-media-platforms-growth-of-mau-worldwide/
  40. Steuer, J. (1995) Defining virtual reality: Dimensions determining telepresence. In F. Biaocca & M. R. Levy (Eds.), Communication in the age of virtual reality. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  41. Swani, K., Brown, B. P., & Milne, G. R. (2014). Should tweets differ for B2B and B2C? An analysis of Fortune 500 companies' Twitter communication. Industrial Marketing Management, 43, 873-881. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2014.04.012
  42. Swani, K., Milne, G. P., & Brown, B. P. (2013). Spreading the word through likes on Facebook: Evaluating the message strategy effectiveness of Fortune 500 companies. Journal of Research in Interactive Marketing, 7(4), 269-294. https://doi.org/10.1108/JRIM-05-2013-0026
  43. Swani, K., Milne, G. R., Brown, B. P., Assaf, A. G., & Donthu, N. (2017). What messages to post? Evaluating the popularity of social media communications in business versus consumer markets. Industrial Marketing Management, 62, 77-87. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2016.07.006
  44. Xu, Q., & Sundar, S. S. (2016). Interactivity and memory: Information processing of interactive versus non-interactive content. Computers in Human Behavior, 63, 620-629. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.046
  45. Yoon, G., Li, C., Ji, Y., North, M., Hong, C., & Liu, J. (2018). Attracting comments: Digital engagement metrics on Facebook and financial performance. Journal of Advertising, 47(1), 24-37. https://doi.org/10.1080/00913367.2017.1405753
  46. Zhang, J., & Du, M. (2019). Utilization and effectiveness of social media message strategy: How B2B brands differ from B2C brands. Journal of Business & Industrial Marketing, 35(4), 721-740. https://doi.org/10.1108/JBIM-06-2018-0190