DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Content Reviews using Mathematical Games on Students' Mathematical Disposition

수학 게임을 활용한 복습 활동이 학생의 수학적 성향에 미치는 영향

  • Jang, Myeong Seok (Graduate School Pusan National University) ;
  • Noh, Jihwa (Department of Mathematics Education Pusan National University)
  • Received : 2022.08.02
  • Accepted : 2022.08.18
  • Published : 2022.08.31

Abstract

This study looked at how content reviews with mathematical games in class would influence the mathematical disposition of middle school students. In doing so, three games adapted from prior research were used as a supplementary instruction after school hours over three months. The mathematical topics of the games involved concepts of probability and trigonometry at the middle school level. The results of the pre- and post-survey on mathematical disposition indicate that incorporating mathematical games appeared to have some positive impacts on whether students might be more eager to learn mathematics and actually put more effort in learning materials.

Keywords

References

  1. 교육부(2021). 더 나은 미래, 모두를 위한 교육 2022 개정 교육과정 총론 주요사항(시안). 교육부 보도자료(2021.11.)
  2. 교육학용어사전(1995). 서울대학교 교육연구소.
  3. 구자옥, 김경주, 김준식, 박상복, 박지현, 성경희, 이광상, 이소라, 이재봉, 장의선, 강종훈, 신명경, 심규철, 최원호(2019). 국가수준 학업성취도 평가 결과에 기반한 2009 개정 교육과정의 학업성취 특성 및 추이 분석. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2019-7.
  4. 김나윤(2017). 게임을 활용한 수학 수업에 관한 연구. 석사학위논문, 부산대학교.
  5. 김선희. (2019). 수학 교과에서 메타정의의 개념 탐색 및 교수.학습 방안 마련을 위한 델파이 연구. 수학교육학연구, 29(2), 321-338.
  6. 김성현(2017). 교과 수업, 틀을 깨다!. 지식프레임.
  7. 김영식, 박대권(2012). 협동적 게임의 교육적 의미와 적용 방안 연구. 학습자중심교과교육학회지, 12(4), 625-642.
  8. 명수환(2009), 게임을 통한 수학 교수법에 대한 연구: 중학교2학년 확률단원을 중심으로. 석사학위논문, 숙명여자대학교.
  9. 배진동, 조정수(2003). 중학교 수학 부진 학생들의 부진 요인에 대한 연구. 수학교육논문집, 15(1), 167-173.
  10. 상경아, 김경희, 박상욱, 전성균, 박미미, 이재원(2020). 수학.과학 성취도 추이변화 국제 비교 연구: TIMSS 2019 결과 분석. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2020-10.
  11. 양경화, 강옥려(2013). STAD협동학습을 적용한 수학학습이 초등학교 수학학습부진아의 연산능력과 수학학습태도에 미치는 영향. 한국초등교육, 24(3), 195-212.
  12. 양현수, 김민경(2018). 수학일지 쓰기 활동이 초등학생의 수학적 성향과 수학적 의사소통 수준에 미치는 영향: 3학년 수와연산 영역을 중심으로. 수학교육, 57(3), 247-270.
  13. 이경희, 이정례(2015). 중위권 공과대학 신입생들의 수학적 성향의 변화 분석. 수학교육논문집, 29(4), 745-762.
  14. 이정례, 이경희(2012). 자기주도학습준비도와 수학적 성향 사이의 관계 연구. 수학교육 논문집, 26(1), 15-28.
  15. 조시오 (2010). 여자고등학교 학생의 학습양식과 수학적 성향, 수학불안 요인, 수학성취와의 관계. 박사학위논문, 원광대학교.
  16. 한국과학창의재단(2021). 2020년 수학교육 실태조사 분석. 한국과학창의재단 BD21020002.
  17. 한국교육개발원(1992). 교육의 본질 추구를 위한 수학 교육 평가 체제 연구(III). 한국교육개발원.
  18. Katz, L.G.(1993). Formal definitions of disposition, Dispositions: Definitions and implications for early childhood practices (3-4), IL: ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education.
  19. Kirk, S.A., & Bateman, B.(1962). Diagnosis and remediation of learning disabilities. Exceptional Children, 29(2), 73-78. https://doi.org/10.1177/001440296202900204
  20. National Council of Teachers of Mathematics(2000). Principles and standards for school mathematics. VA: NCTM.
  21. National Council of Teachers of Mathematics(1989). Curriculum and Evaluatuon Standards for Mathematics. VA: NCTM.
  22. Noh, J.S.(2000). A case study on learning program for underachievers in mathematics-Emphasized on mathematical communication. Master's thesis, Ajou University.
  23. Seo. B.Y.(1971). A teaching of students with underachievement in foreign countries : A problem of students with underachievement. Seoul : Central Edcuation Institute.
  24. Seo. D.Y.(2001). Teaching method for underachievers in mathematics-A study on development of teaching and learning materials for underachievers in primary school. Seoul: KICE.
  25. Sriraman, B., & English, L.D.(2005). On the teaching and learning of Dienes' principles. International Reviews in Mathematics Education (ZDM) 37(3), 258-262.
  26. Winebrenner, B.(1996). Teaching kids with learning difficulties in the regular classroom. Minnesota: Free spirit publishing INC