Abstract
Although the port distripark concept and its development policy have been introduced since almost twenty years, there is no visible results of the policy. Specifically, the level of value-added logistics using transhipment cargo is too low. In this paper, we mainly focus on the causes of the policy failure of port distripark's value added activities in terms of conceptual as well as practical or functional. Definitely, the study reviews the concept of port distripark compared to industrial park or bonded factory. The study also analyzes the differentiation of port distripark and port hinterland. The study generats that the problem or error that may occur when port hinterland is identified with the port distripark. Last but not least, the limitations of value added logistics is generated on the study. We examined in depth whether the already well known value added activity of port distripark is really activities that add 'value'.
항만배후단지와 이의 자유무역지역 지정 정책이 도입된지 20년 가까이 지났지만 아직까지도 가시적인 성과를 내지 못하고 있다. 특히 환적화물을 통한 항만배후단지의 부가가치 창출은 아주 미미한 수준이라 할 수 있다. 이 논문에서는 항만배후단지 부가가치 창출 정책 실패의 원인을 개념적으로 그리고 실무적으로 접근해 분석해보았다. 이 논문에서는 항만배후단지의 기능적 한계에 대해 살펴보았다. 연구결과, 항만배후단지와 산업단지 및 보세공장 간 기능적 중복이 있음을 알게 되었다. 또한, 항만배후단지와 Port Hinterland의 개념적 차이에 대해 살펴보았는데, Port Hinterland를 항만배후단지와 동일시 함으로써 항만배후단지 '정책의 첫 단추'가 잘못 꿰어질 수 있는 우려가 있음을 알게 되었다. 마지막으로 항만배후단지 부가가치 물류의 한계에 대해 살펴보았는데, 연구 결과 해외의 항만배후단지라고 해서 특별히 '고 부가가치' 활동을 제공하고 있지 않다는 점을 밝혀내었다.