DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of IT Maintenance Outsourcing Service Factors of Local Governments: Based on AHP Analysis Method

지방자치단체의 IT 유지보수관리의 아웃소싱 서비스 요인에 관한 연구: AHP 분석을 기반으로

  • 전대호 (숭실대학교 대학원 IT정책경영학과) ;
  • 장상현 (숭실대학교 대학원 IT정책경영학과) ;
  • 이정재 (숭실대학교 대학원 IT정책경영학과) ;
  • 최정일 (숭실대학교 경영학부)
  • Received : 2022.03.08
  • Accepted : 2022.05.30
  • Published : 2022.06.30

Abstract

With the development of information technology, IT-based services in public administration has become more indispensable. As a result, the importance of IT maintenance projects to improve the efficiency of IT services and secure service levels is growing. Due to the nature of IT maintenance projects on local government, which mainly involve small and medium-sized IT companies in the region, business participating companies often do not have an appropriate methodology for service quality management. To solve this situation, the government has prepared a service level agreements (SLAs) that can be applied to IT maintenance projects. However, most local governments do not use SLAs for IT maintenance projects. As a result, various problems such as failure of the IT maintenance project or deterioration of quality are occurring Thus, this paper suggested major indexes to evaluate which service factors affect the efficient operation of information systems and the improvement of service quality in IT maintenance projects of local governments and analyzed the importance of indexes based on AHP method. Using this research method, this study found the theoretical implications on the outsourcing service of IT maintenance.

Keywords

References

  1. 강다연, 황종호, "클라우드 컴퓨팅 서비스 활성화를 위한 기술적 측면 특성요인의 중요도 우선순위분석", 디지털융복합연구, 제17권, 제8호, 2019, 123-130. https://doi.org/10.14400/JDC.2019.17.8.123
  2. 과학기술정보통신부, "소프트웨어 진흥법", 2020.
  3. 김기호, "IT행정에서 자동화행정행위에 관한 일반적 고찰", 토지공법연구, 제87권, 제1호, 2019, 607-640.
  4. 김병욱, "[통계과학시리즈] 델파이(Delphi) 분석방법", 킴스정보전략연구소, 2015.
  5. 김이태, 송우용, "전략적 제휴의 성공결정요인에 관한 연구", 한국마케팅학회 마케팅과학연구, 제2집 1998, 93-115.
  6. 김일태, "정보시스템 아웃소싱 운영 평가지표 개발 및 적용에 관한 연구", 국내석사학위논문, 한국산업기술대학교 지식기반기술.에너지대학원, 2006.
  7. 김진수, 이상준, "공공부문 하드웨어 유지보수 SLA평가지표 개선", 정보화연구, 제13권, 제2집2016, 341-353.
  8. 김치헌, 김준석, 임건신, "IT 아웃소싱 성공에 영향을 미치는 3가지 IT 자원들과 그 관계 : 자원기반 관점에서", Information Systems Review, 제14권, 제3호, 2012, 53-74.
  9. 남기찬, 곽규종, "서비스 수준 협약서(SLA)의 실행 단계별 성공요인에 관한 실증적 연구", 경영논총, 제16권, 제2호, 2005, 67-84.
  10. 남기찬, 이재남, "정보시스템 아웃소싱: 방법론과 사례", 도서출판 아진, 1999.
  11. 문용은, 박유진, "IS 아웃소싱의 위험과 아웃소싱의 정도에 관한 연구", 정보시스템연구, 제11권, 제1호, 2002, 1-28.
  12. 미래창조과학부, "소프트웨어산업 진흥법", 2012.
  13. 박성순, 서정열, 임춘성, "IT Outsourcing 서비스 요구 수준에 따른 SLA지표 개발에 관한 연구", KMIS International Conference, 2004, 811-818.
  14. 박용성, "AHP에 의한 의사결정 이론과 실제", 교우사, 2009.
  15. 신영진, "공공부문의 IT아웃소싱 거버넌스체계에 관한 연구", 한국지역정보화학회지, 제10권, 제3호, 2007, 69-93. https://doi.org/10.22896/KARIS.2007.10.3.004
  16. 안준모, 이석준, 김현명, "IT서비스 관리성숙도와 IT 아웃소싱 성과에 관한 연구", Information Systems Review, 제9권, 제2호, 2007, 189-207.
  17. 유지나, 김병수, 최민석, 오정석, "소프트웨어 유지보수 아웃소싱 벤더의 비용에 관한 연구", 경영정보학연구, 제16권, 제2호, 2006, 143-158.
  18. 윤성철, 이슬, "공공부문 IT 아웃소싱 의사결정 요인 도출: 델파이 방법", Entrue Journal of Information Technology, 제2권, 제2호, 2003, 47-57.
  19. 윤재곤, "AHP 기법의 적용효과 및 한계점에 관한 연구", 한국경영과학회지, 제21권, 제3호, 1996, 109-125.
  20. 윤철호, "클라우드 기반의 사회과학연구 자동화 시스템 개발에 관한 연구", Information Systems Review, 제17권, 제1호, 2015, 217-238. https://doi.org/10.14329/isr.2015.17.1.217
  21. 이성호, 김희완, 김동수, "공공기관에서의 서비스 수준협약(SLA)에 따른 IT 아웃소싱에 관한 연구", 서비스연구, 제2권, 제1호, 2012, 47-59.
  22. 이영주, 최영진, "정보시스템 운영 및 유지보수 활동이 성과에 미치는 영향", 한국컴퓨터정보학회논문지, 제20권, 제12호, 2015, 175-180. https://doi.org/10.9708/JKSCI.2015.20.12.175
  23. 이원창, 김용겸, "IT BSC 기반의 서비스수준협약 측정지표, 핵심성공요인, 전략체계도 간 연계", 인터넷전자상거래연구, 제8권, 제3호, 2008, 257-291.
  24. 이재남, 김영걸, "정보시스템 아웃소싱의 성공을 위한 인과모형에 관한 연구", 경영학연구, 제28권, 제3호, 1999, 799-822.
  25. 이정훈, 박종성, 이무석, "국내 금융업 IT 아웃소싱 수행의사에 영향을 미치는 위험요인에 관한 연구", 한국IT서비스학회지, 제7권, 제1호, 2008, 151-66.
  26. 이진성, 정재윤, 김상국, "서비스 평가 요소를 반영한 SLA 기반의 IT아웃소싱 지표 도출", 한국경영과학회 학술대회논문집, 제2010권, 제6호, 2010, 460-464.
  27. 이훈병, 윤건호, "교육연구에서 계층분석과정의 활용 가능성 연구", 유아교육.보육복지연구, 제12권, 제4호, 2008, 115-137.
  28. 정보통신산업진흥원, "수요예보 통계정보", 2021, https://www.swit.or.kr/DF/DFS/dfsGovAmtSta.jsp (Accessed Dec 30. 2021).
  29. 지태관, "도시농업정책의 우선순위 결정에 관한 연구: AHP 분석을 중심으로", 국내박사학위논문, 배재대학교 대학원, 2012.
  30. 충청남도, "제안요청서(사업명 : 충청남도 정보자원시스템 통합 유지관리 사업)", 나라장터, 2022, https://www.g2b.go.kr/pt/menu/selectSubFrame.do?framesrc=/pt/menu/frameTgong.do?url=https://www.g2b.go.kr:8101/ep/tbid/tbidList.do?taskClCds=&bidNm=%C1%A4%BA%B8%C0%DA%BF%F8&searchDtType=1&fromBidDt=2022/01/01&toBidDt=2022/05/26&fromOpenBidDt=&toOpenBidDt=&radOrgan=2&instNm=%C3%E6%C3%BB%B3%B2%B5%B5&area=®Yn=Y&bidSearchType=1&searchType=1 (Accessed May 24, 2022).
  31. 통계청, "ICT중소기업실태조사(기업 일반 현황, 2017년~2020년)", 국가통계포털, 2022, https://kosis.kr/statHtml/statHtml.do?orgId=127&tblId=DT_127012_001&vw_cd=MT_ZTITLE&list_id=K2_005_001&scrId=&seqNo=&lang_mode=ko&obj_var_id=&itm_id=&conn_path=MT_ZTITLE&path=%252FstatisticsList%252FstatisticsListIndex.do (Accessed May 24, 2022).
  32. 행정안전부, "IT 아웃소싱 운영 관리 매뉴얼 V2.0", 2011.
  33. 행정안전부, "정보화사업 단계별 관리점검가이드", 2015.
  34. 행정안전부, "정보시스템 운영 성과측정 매뉴얼", 2017a.
  35. 행정안전부, "행정기관 클라우드 업무환경 도입 가이드", 2017b.
  36. 행정안전부, "지방자치단체를 당사자로 하는 계약에 관한 법률", 2021.
  37. 행정안전부, "지방공무원 임용령", 2022a.
  38. 행정안전부, "지방공무원 인사제도 운영 지침", 2022b.
  39. 행정안전부, "지방자치단체를 당사자로 하는 계약에 관한 법률 시행령", 2022c.
  40. 행정안전부, "지방자치단체 입찰시 낙찰자 선정기준", 2022d.
  41. Carr, N. G., "Does IT Matter?", Harvard Business School Press, 2004.
  42. Cheon, M. J, "Outsourcing of Information Systems Functions: A Contingency Model", Doctoral Dissertation, University of South Carolina, 1992.
  43. Clark, T., "Corporate systems management: An overview and research perspective", Communications of the ACM, Vol.35, No.2, 1992, 61-75. https://doi.org/10.1145/129630.129633
  44. Falkner, C. H. and S. Benhajla, "Multi-attribute decision models in the justification of CIM systems", The Engineering Economist, Vol.35, No.2, 1990, 91-114. https://doi.org/10.1080/00137919008903008
  45. Fitzgerald, G. and L. Willcocks, "Contracts and Partnerships in the Outsourcing of IT", ICIS 1994 Proceedings, 1994, 91-98.
  46. Gartner Inc, "Dataquest Insight: IT Outsourcing Trends and User Strategies in the Financial Services Market", 2007.
  47. Gronroos, C., "A service quality model and its marketing implications", European Journal of Marketing, Vol.18, No.4, 1984, 36-44. https://doi.org/10.1108/EUM0000000004784
  48. Grover, V., M. J. Cheon, and J. T. C. Teng, "A descriptive study on the outsourcing of information systems functions", Information & Management, Vol.27, No.1, 1994, 78-114.
  49. Grover, V., M. J. Cheon, and J. T. C. Teng, "The effect of service quality and partnership on the outsourcing of information systems functions", Journal of Management Information Systems, Vol.12, No.4, 1996, 89-116. https://doi.org/10.1080/07421222.1996.11518102
  50. Harbour, J. L., "The Basics of Performance Measurement", Productivity Press, 1997.
  51. Kaplan, R. S. and D. P. Norton, "The Balanced Scorecard - Measures that Drive Performance", 1992.
  52. Klepper, R., "The management of partnering development in IS outsourcing", Journal of Information Technology, Vol.10, No.4, 1995, 249-258. https://doi.org/10.1057/jit.1995.28
  53. Kotler, P., "Marketing Management", Prentice-Hall, 1991.
  54. Krishnamurthy, K., D. Jegen, and B. Brownell, "Strategic out-tasking: Creating "win-win" outsourcing partnerships", Information & Management, Vol.46, No.1, 2009, 42-51. https://doi.org/10.1016/j.im.2008.11.004
  55. Loh, L. and N. Venkatraman, "Determinants of information technology outsourcing: A cross-sectional analysis", Journal of Management Information Systems, Vol.9, No.1, 1992, 7-24. https://doi.org/10.1080/07421222.1992.11517945
  56. Niessink, F. and H. van Vliet, "Two Case Studies in Measuring Software Maintenance Effort", IEEE, 1998.
  57. Parasuraman, A., L. L. Berry, and V. A. Zeithaml, "Refinement and reassessment of the SERVQUAL scale", Journal of Retailing, Vol.67, No.4, 1991, 420-450.
  58. Parasuraman, A., V. A. Zeithaml, and L. L. Berry, "SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality", Journal of Retailing, Vol.64, No.1, 1988, 12-40.
  59. Saaty, T. L., "Multicriteria Decision Making - The Analytic Hierarchy Process", RWS Publications, 1990.
  60. Saaty, T. L. and L. G. Vargas, "The Logic of Priorities, Applications in Business, Energy, Health, Transportation", KluwerNijhoff Publishing, 1982.
  61. Schmenner, R. W., "How can service businesses survive and prosper?", MIT Sloan Management Review, Vol.27, No.3, 1986, 21-32.
  62. Vaidya, O. S. and S. Kumar, "Analytic hierarchy process: An overview of applications", European Journal of Operational Research, Vol.169, No.1, 2006, 1-29. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2004.04.028
  63. Van Grembergen, W., R. Saull, and S. De Haes, "Linking the IT balanced scorecard to the business objectives at a major canadian financial group", Journal of Information Technology Cases and Applications, Vol.5, No.1, 2003, 23-50. https://doi.org/10.1080/15228053.2003.10856015
  64. Wind, Y. and T. L. Saaty, "Marketing applications of the analytic hierarchy process", Management Science, Vol.26, No.7, 1980, 641-658. https://doi.org/10.1287/mnsc.26.7.641