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A Study on the Characteristic Factors of Logistics Companies and the Wage Gap of Workers in Korea

우리나라 물류기업 특성요인과 근로자 임금격차에 대한 분석연구

  • 구경모 (동의대학교 유통물류학과)
  • Received : 2022.06.10
  • Accepted : 2022.06.29
  • Published : 2022.06.30

Abstract

In this paper, samples are collected for individual companies and the factors affecting worker wages (average annual salary) are analyzed in depth. In addition to the average annual salary of workers in a company, we would like to conduct an in-depth analysis of the average annual salary of first-time employees. Specifically, we tried to explain the size of companies, the production structure of capital and labor, and the impact of business on the average annual salary of first-time, college, and graduate school graduates by educational background of first-time employees. The difference in average annual salary of first-time employees of logistics companies is a decisive factor in the main project on sales, and first-time graduates and college graduates provided high salaries in the overseas passenger cargo transportation, port operation, and unloading management, and low salaries in the land cargo and warehouse industries. n addition, Korean logistics companies had relationships between the location of the headquarters, the number of employees, the proportion of labor costs to sales, and the four characteristic factors of the main business on sales. This fact is that Seoul-based foreign passenger cargo transportation, corporate logistics agency, complex transportation, and international transportation relay are large companies, with a low proportion of labor costs and a higher proportion of capital, technology, and information-intensive investments.

본 논문에서는 개별적 기업을 대상으로 표본을 수집하여 심층적으로 근로자 임금(평균연봉)에 대해 영향을 미치는 요인을 분석하고자 한다. 기업의 근로자 평균연봉과 함께 초임 평사원의 평균연봉에 대해서 깊이 있는 분석을 하고자 한다. 구체적으로 초임 평사원의 학력별로 초대졸, 대졸, 대학원졸 평균 연봉에 미치는 기업 규모, 자본과 노동의 생산구조, 사업의 주된 분야의 영향을 설명하고자 하였다. 물류기업의 초임 평사원의 평균연봉 차이는 매출액에 미치는 주된 사업이 결정적 요인변수이며, 학력과 관련하여 초대졸과 대졸은 외항여객화물운송업 및 항만운영및하역관리업이 높은 연봉을 제공하였고 육상화물운송업 및 창고업은 낮은 연봉을 제공하고 있었다. 그 외에도 우리나라 물류기업은 본사지 위치, 종업원 수, 매출액 대비 인건비 비중, 매출에 미치는 주된 사업의 4개 특성요인간에 모두 관련성을 가지고 있었다. 이 같은 사실이 서울 소재의 외항여객화 물운송업이나 기업물류대행업, 복합운송및국제운송중계업은 대기업이며, 인건비 비중은 낮으며 자본·기술·정보 집약적 투자에 더 많은 비중을 가진 사업구조라는 사실이다.

Keywords

References

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