DOI QR코드

DOI QR Code

기독교학교에 있어서 지속가능한 발전(SD) 개념의 기독교교육적 적용

A Christian educational application of the concept of sustainable development in Christian school

  • 홍성수 (고신대학교 기독교교육과)
  • 투고 : 2022.11.26
  • 심사 : 2022.12.29
  • 발행 : 2022.12.30

초록

연구 목적 : 지속 가능한 발전은 성장이라는 현재의 필요만이 아니라 미래 세대의 발전을 침해하지 않는 선에서 현재의 발전을 도모하는 것을 중요하게 여긴다. 이를 위해서는 경제, 환경, 사회통합이 적절히 달성되어야 하며, 이것의 현실화를 위하여 거버넌스가 요구된다. 지속 가능한 발전교육이란 미래를 위한 교육으로 모든 곳 모든 이들이 소외되지 않고 적합한 교육을 받게 하여 건강한 사회와 성공적인 경제 활동을 향유하게 하려는 것이다. 본 연구는 지속 가능한 발전에 대한 시대적 관심과 필요에 부응하여 기독교학교에서 지향하는 성경적 샬롬 개념이 이러한 개념과 어떻게 연결되는지 그 의미를 대비 분석하고 기독교교육적 적용점을 논의하는 것을 목적으로 한다. 연구 내용 및 방법 : 본 연구는 먼저 지속가능한 발전 개념의 출현 배경과 의미를 고찰한다. 그리고 이것의 개념이 교육의 영역에서 어떻게 적용되어 왔는지 살펴보면서 특별히 사회통합적 차원에서 정의를 다룬다. 이를 토대로 성경에서 가르치는 샬롬과 지속 가능한 발전 개념을 대비하면서 이 개념의 기독교교육적 적용점을 논의하고자 한다. 결론 및 제언 : 지속 가능한 발전은 정의와 샬롬을 추구하는 기독교학교 및 기독교교육의 본질적 목표에서 발견된다. 그리스도인은 청지기적 사명으로 타락한 세상에서 회복을 향한 봉사적 사명을 부여 받는다. 기독교학교는 먼저 지적 차원에서 학생들로 기독교적 사고를 하게 하므로 청지기적 사명을 가지고 환경과 경제적 공평과 사회통합을 위해 봉사하게 한다. 또한 기독교학교는 지적 차원을 넘어서 모든 곳 모든 이들에게 번영이 이루어지기까지 정의와 샬롬을 지향하는 실천적 차원을 사명으로 삼는다. 기독교학교는 기독교교육적 관점에서 회복을 통해 정의와 샬롬을 추구한다는 점에서 지속 가능한 발전을 현실화하는 주요한 교육 기관으로 자리하고 있다. 이런 점에서 기독교 학교는 모든 곳 모든 이들을 위한 정의와 샬롬을 추구하므로 지속가능한 발전에 대한 참된 실천을 수행해야 한다.

The Industrial Revolution brought great development to the whole human history by the improvement of productive capacity. However, high speed development absorbed just on growth gave rise to resource depletion attack and economical inequality. If it might be neglected human society will meet unsustainable development situation. So UN has made effort to make sustainable development(SD) through global band together. SD concept considers it important to promote current development not giving damage to next generation's development. Then economy, environment and social integration should be harmonized and it demands governance for its actualization. SD gets to be a matter of common interest in education. New Millenium development Goals make African poor countries that are in blind spots of development advance toward gradual sustainable development by supporting programmes to these countries. Thus sustainable development education(SDE) is for future. It has an aim to give suitable education for all people who are all over the world. SDE tries to make health society and successful economical life for all. The concept of SD is found in the essential aims of Christian school and Christian education seeking justice and shalom. Christians are called as transformers for servant mission giving recover in corrupt world. Firstly, Christian school practise this mission making students think on Christian perspectives. Then it makes students serve for environment, economical fairness, social integration with servant mission. Also Christian school has a mission to seek both justice and shalom as a praxis beyond the intellectual dimension of education until fulfilling justice and shalom for all who are all over the world. Thus it can be that Christian school is an important educational institution for realizing sustainable development in that it is always to seek justice and shalom through restoration on the Christian educational perspective.

키워드

참고문헌

  1. Kim, D. I. (2005). Christian education with the socially disadvantaged in and after the covid-19 pandemic. Journal of Christian Education in Korea 64, 51-79.
  2. Kim, S. S. (2005). Peace(shalom): harmony and enjoyment in his/her relationship with God, with self, with fellows, with creation(nature). Kosin Theological Journal, 7, 51-78.
  3. Ryu, S. J. (2021). Christian sabbath and christian education in the era of 'life crisis'. Journal of Christian Education in Korea, 67, 339-375.
  4. Yang, S. J. (2019). A study on the economical sanctification education of the congregation in neoliberal era. Journal of Christian Education in Korea, 60, 73-98. https://doi.org/10.17968/jcek.2019..60.003
  5. You, J. K. (2018). Global citizenship education for young children with the perspectives of the Chritian worldview. Christian Society Ethics, 42, 95-123. https://doi.org/10.21050/CSE.2018.42.04
  6. Yu, J. D (2021). Christian education and the post coronavirus era. Journal of Christian Education in Korea, 68, 11-40.
  7. Lee, H. S. (2019). A study on other-oriented christian education based on empathy. Journal of Christian Education in Korea, 60, 405-435.
  8. Jung, D. Y. (2005). Environmentalism and sustainable development. Paju: Jipmundang.
  9. Jo, S. H. et als. (2016). Meeting of education and sustainable development. Seoul: Bookshill.
  10. Ministry of environment. (2018). Transforming our world: the 2030 agenda for sustainable development. UN sustainable development goals.
  11. Bavinck, H. (2020). The Sacrifice of praise: meditation before and after receiving access to the table of the Lord. trans. Translator: Park, J, E. Gunpo: Daham publishing Co. (Original published in 1992)
  12. Bolt, J. (2006). The Christian story and the christian school. Translator: Lee, J. S. Seoul: IVP. (Original published in 1993)
  13. Bonhoeffer, Dietrich (2013). Nachfolge. Translator: Son, G. T. & Lee, S. G. Seoul: The Christian Literature Society of Korea. (Original published in 1987)
  14. Brundtland, Gro Harlem and World Commission on Environment and Development (1987). Our common future: report of the world commission on environment and development. Oxford: Oxford University. 1987.
  15. Dawson, C. (1961). The crisis of western education. New York: Sheed and Ward.
  16. Giddens, A. & Sutton, P. W. (2016). Sociology(7th). Translator: Kim, M. S. et als. Seoul: Eulyoo Publishing Co. (Original published in 2013)
  17. Groome, T. H. (1999). Christian religious education: sharing our story and vision. San Francisco: Harper & Row.
  18. Harari, Y. N. (2018). 21 Lessons for the 21st century. Translator: Jun, B. G. Pajoo: Kimyoungsa. (Original published in 2018)
  19. Munro, D. A. (director general) (1980). World conservation strategy: living resource conservation for sustainable development. IUCN-UNEP-WWF.
  20. Rawls, J. (2005). A theory of justice. Translator: Hwang, K. S. Seoul: Leehaksa. (Original published in 1999)
  21. Sachs, J. D. (2021). The age of sustainable development. Translator: Hong, S. H. Pajoo: 21st century books. (Original published in 2015)
  22. Schlossberg, H. (1990). Idols for destruction: the conflict of Christian faith and American culture. Illinois: Crossway books.
  23. Smith, A. (2011). An inquiry into the nature and causes of the wealth of nations. Seoul: Dongseomunhwasa. (Original published in 1791)
  24. The Johannesburg declaration on sustainable development (4 September 2002).
  25. UNESCO (2012). Shaping the education of tomorrow: 2012 report on the UN decade of education for sustainable development, abridged. Paris: UNESCO.
  26. Walsh, B. J. & Middleton, J. R. (1984). The transforming vision: shaping a christian worldview. Illinois: Inter Varsity Press.
  27. Wolterstorff, N. (2017). Journey toward justice. Translator: Bae, D. M. Seoul: Bokitneunsaram. (Original published in 2013)
  28. Wolterstorff, N. (1980). Educating for responsible action. Grand Rapids: CSI Publications and Erdmans.
  29. Wolterstorff, N. (2014). Educating for shalom. Seoul: SFC Publishing Co. (Original published in 2004)
  30. https://www.ndi.org/sites/default/files/Handout%207%20-%20Millennium%20Development%20Goals.pdf (2022.10.8. 20:00 접속)