DOI QR코드

DOI QR Code

Development of a Resort's Cross-selling Prediction Model and Its Interpretation using SHAP

리조트 교차판매 예측모형 개발 및 SHAP을 이용한 해석

  • 강보람 (국민대학교 비즈니스IT전문대학원) ;
  • 안현철 (국민대학교 비즈니스IT전문대학원)
  • Received : 2022.11.22
  • Accepted : 2022.12.13
  • Published : 2022.12.31

Abstract

The tourism industry is facing a crisis due to the recent COVID-19 pandemic, and it is vital to improving profitability to overcome it. In situations such as COVID-19, it would be more efficient to sell additional products other than guest rooms to customers who have visited to increase the unit price rather than adopting an aggressive sales strategy to increase room occupancy to increase profits. Previous tourism studies have used machine learning techniques for demand forecasting, but there have been few studies on cross-selling forecasting. Also, in a broader sense, a resort is the same accommodation industry as a hotel. However, there is no study specialized in the resort industry, which is operated based on a membership system and has facilities suitable for lodging and cooking. Therefore, in this study, we propose a cross-selling prediction model using various machine learning techniques with an actual resort company's accommodation data. In addition, by applying the explainable artificial intelligence XAI(eXplainable AI) technique, we intend to interpret what factors affect cross-selling and confirm how they affect cross-selling through empirical analysis.

관광산업은 최근 코로나19 유행으로 인해 위기에 봉착해 있으며, 이를 극복하기 위해 무엇보다 수익성 개선이 매우 중요한 상황이다. 이 때 여행 수요 자체가 축소된 코로나19와 같은 상황에서는 수익 증대를 위해 객실 점유율을 높이기 위한 공격적인 영업전략보다 어려운 여건 속에서도 찾아온 고객에게 객실 외 추가상품을 판매하여 객단가를 높이는 방향이 더 효율적일 것이다. 국내 관광 연구 분야에서 머신러닝 기법은 수요예측을 중심으로 연구된 바 있으나 교차판매 예측에 대해서는 연구된 바가 거의 없다. 또한 넓은 의미로는 호텔과 같은 숙박업종 이지만 회원제 중심으로 운영하며 숙박과 취사에 적합한 시설을 갖추고 있는 리조트 업종에 특화된 연구는 더욱이 전무한 실정이다. 이에 본 연구에서는 실제 리조트 회사의 투숙 데이터로 다양한 머신러닝 기법을 활용하여 교차판매 예측 모형을 제안하고자 한다. 또한 설명가능한 인공지능(eXplainable AI) 기법을 적용해 교차판매에 영향을 미치는 요인이 무엇인지 해석하고 어떻게 영향을 미치는지 실증 분석을 통해 확인해 보고자 한다.

Keywords

References

  1. 강현신, "객실수익 극대화를 위한 추천판매 활성화 방안", 문화관광연구, 제4권, 제3호, pp.1-15, 2002. 
  2. 권혁진, 지윤호, "코로나19에 따른 호텔고객의 전환의도 결정요인에 관한 연구", 호텔리조트 연구, 제19권, 제6호, pp.25-45, 2020. 
  3. 김은미, "온라인 리뷰의 감성분석과 순환신경망을 적용한 국내 인바운드 관광수요 예측 모형", 관광연구저널, 제35권, 제3호, pp.69-79, 2021. 
  4. 김태구, 송두석, "ARIMA모형을 적용한 외국인 이용객 호텔객실 수요예측모형 선정: 서울 특1급 호텔을 중심으로", 호텔경영학연구, 제15권, 제5호, pp.97-118, 2006. 
  5. 신현규, 김흥렬, 이준재, "대전지역 호텔객실에 대한 시계열 예측방법에 관한 연구", 관광연구 저널, 제28권, 제7호, pp.49-58, 2014. 
  6. 안효인, 최유리, 오래은, 송종우, "에어비앤비(Airbnb) 웹 로그 데이터를 이용한 고객 행동 예측", 응용통계연구, 제32권, 제3호, pp.391-404, 2019.  https://doi.org/10.5351/KJAS.2019.32.3.391
  7. 오승환, 파이썬 딥러닝 머신러닝 입문, 정보문화사, 2021. 
  8. 이인지, 윤현식, "머신러닝을 활용한 지역축제 방문객 수 예측모형 개발", 정보시스템연구,, 제29권, 제3호, pp.35-52. 2020. 
  9. 전홍진, "호텔상품의 Up-selling 기법에 관한 연구", 관광정보연구, pp.26-29, 2007. 
  10. 정유경, "연관규칙을 이용한 호텔 레스토랑 고객의 이용행태 분석", 호텔경영학연구, 제12권, 제2호, pp.1-22, 2003. 
  11. 진서훈, 최종후, "효과적 교차판매를 위한 데이터마이닝 활용방안", Journal of The Korean Data Analysis Society, 제10권, 제5호, pp.2629-2638, 2008. 
  12. 한상태, 강현철, 이성건, 정요천, "교차판매(Cross-Sell) 스코어링 모형 개발 Case Study Papers : A Development of Cross-Sell Scoring Model", 응용통계연구, 제17권, 제2호, pp.229-238, 2004.  https://doi.org/10.5351/KJAS.2004.17.2.229
  13. Ahn, H., Ahn, J. J., Oh, K. J., & Kim, D. H., "Facilitating cross-selling in a mobile telecom market to develop customer classification model based on hybrid data mining techniques," Expert Systems with Applications, vol.38, no.5, pp.5005-5012, 2011.  https://doi.org/10.1016/j.eswa.2010.09.150
  14. Jun, W., Yuyan, L., Lingyu, T., & Peng, G, "Modeling a combined forecast algorithm based on sequence patterns and near characteristics: An application for tourism demand forecasting," Chaos, Solitons & Fractals, vol.108, pp.136-147, 2018.  https://doi.org/10.1016/j.chaos.2018.01.028
  15. Kuo, H.I., C.C. Chen, W.C. Tseng, L.F. Ju, & B.W. Huang, "Assessing impacts of SARS and Avian Flu on international tourism demand to Asia," Tourism Management, vol.29. no.5, pp.917-928, 2008. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.10.006