초록
본 연구는 매그넘 포토스 소속으로 한국전쟁 기간에 종군한 사진가 베르너 비숍의 종군활동과 주요 사진을 분석하였다. 베르너 비숍은 1951년과 1952년 두 번 한국에 입국해 종군했다. 그가 남긴 한국전쟁 사진과 에세이, 각종 편지, 사진집 등의 자료를 통해서 그의 종군활동과 종군 배경을 밝히고, 1·2차 종군에서 촬영한 대표 사진을 중심으로 주요 메시지와 특징을 분석했다. 비숍은 한국에서 '인간' 중심의 작품을 촬영했다. 특히 '전쟁지역에서 민간인은 어떻게 되는가?'에 대한 주제의식을 가졌다. 비숍은 1차 종군에서 전쟁에 휘말린 민간인의 고통과 전쟁의 참상을 알리고자 산양리 주민을 카메라에 담았다. 2차 종군에서는 최초 재정적 이유로 인해 마지못해 종군하였으나 포로수용소에서 이뤄지는 이념재교육의 실상과 포로들의 생활상을 인본주의적 관점에서 비판적으로 담아냈다. 흑백의 뚜렷한 대비, 인물 중심의 이미지 배열, 뛰어난 시선 처리 등의 특징을 보였다. 그의 종군은 한국전쟁 중 일어나는 민간인의 피해와 인본주의적 탐색에 배경을 두고 있었으며, 이러한 주제의식은 당시 종군한 여느 종군기자들과는 결이 다른 것으로 시대를 관통하는 특징을 갖는다.
This research analyzed military journalist activities and key photos of Werner Bischof, the military journalist during Korean war. Werner Bischof entered Korea twice in 1951 and 1952 for military journals. Through Korean war pictures, essay, multiple letters and photobooks, I shed a light on the background of his military journals and activities, and analyzed topics and characteristics based on key photos that he took during his first and second military journalist activities. Bischof created a work centered on 'Human'. Especially, he has this consciousness of 'What happens to civilians in war-ridden area?'. Bischof took civilians in Sanyangri in his camera to announce pain of civilians and tragedy of war coming from war during his first military journalist activity. During his second military journalist activity, he critiqued ideological brainwashing, life of prisoners of war in a humanist point of view. The latter showed characteristics of clear contrast of black and white, image arrangement based on characters, and outstanding photo views. His military journal activity is in search of civilian suffering, and humanism in Korean war. This consciousness crosses through generation over generation that cannot be compared to other military journalists.