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Understanding of Metaverse Platform Ecosystem: Focusing on the Theory of Double Lines and Five Elements

메타버스 플랫폼 생태계의 이해: 양선오요소(兩線五要素) 이론을 중심으로

  • Lee, Seoyoun (School of Management and Economics, Beijing Institute of Technology) ;
  • Chang, Younghoon (School of Management and Economics, Beijing Institute of Technology)
  • Received : 2022.05.24
  • Accepted : 2022.06.11
  • Published : 2022.06.30

Abstract

With the development of virtual and augmented reality technologies, the metaverse, a digital world that provides an immersive feeling like the real world, is overgrowing. Many IT companies such as Naver, Facebook (Meta), and NVIDIA are developing innovative technologies and launching the Metaverse platform and related products on the market. However, even though it is a new business in which many global big tech companies are aggressively investing, the results are not yet precise compared to the market expectations, and the rate of increase in the number of users is gradually slowing down. This can be attributed to the lack of consideration and understanding about how to grow the metaverse ecosystem and operate & harmonize various users/components from the time the metaverse platform was designed. In order to propose a better solution to these problems, this study adopts the yin-yang and five elements theory, which was created to understand the operation logic and logic of the human world for thousands of years. This research would like to propose a theory of double lines-five elements by defining two essential spaces of the metaverse platform, online and offline, and five essential elements constituting the metaverse platform. This study intends to provide a theoretical lens on how to design and operate a platform through the double lines and five elements theory and the concept of coexistence and polarity between the five elements.

가상현실과 증강현실 기술들이 발전하며 현실 세계와 같은 몰입감을 제공하는 디지털 세상인 메타버스가 빠르게 성장하고 있다. 네이버, 페이스북 (메타), NVIDIA 등과 같은 IT기업들은 혁신적인 기술들을 개발하여 메타버스 플랫폼과 관련 제품들을 시장에 출시하고 있다. 하지만 다수의 글로벌 빅테크 기업이 공격적으로 투자하는 새로운 비즈니스임에도 불구하고, 시장의 기대에 비해 아직 뚜렷한 실적은 나오지 않고 있으며, 사용자 수의 증가 속도도 점차 더뎌지고 있는 실정이다. 이는 메타버스 플랫폼을 디자인하고 출시할 때부터 어떻게 이 생태계를 성장시키고, 다양한 구성원들과 구성요소들을 조화롭게 운영할 것인지에 대한 고민과 이해가 부족했기 때문이라고 볼 수 있다. 이러한 문제의 해결책을 제안하기 위해서, 본 연구에서는 수천 년부터 세상의 운행 논리와 이치를 이해하기 위해 만들어진 주역의 음양오행론을 도입, 메타버스 플랫폼이 가진 두 가지의 중요한 공간인 온라인과 오프라인을 양선(兩線)으로 정의하고, 플랫폼을 구성하는 다섯 가지의 중요한 요소들을 정의하여 양선오요소(兩線五要素)이론을 제안하고자 한다. 또한, 요소들의 상생(相生)과 상극(相剋)의 개념을 통해 어떻게 플랫폼을 디자인하고, 운영해 나가야 하는지에 대한 이론적 렌즈를 제공하고자 한다.

Keywords

Acknowledgement

This work was supported by Foreign High-Talent Subsidy Program-Beijing Municipal Government (Grant No: J202114) and the National Natural Science Foundation of China (Grant No: 72172013, 72110107003).

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