DOI QR코드

DOI QR Code

Efforts to Improve the E-Learning Center of the Korean Society of Radiology: Survey on User Experience and Satisfaction

대한영상의학회 이러닝 센터 발전을 위한 노력: 대한영상의학회 회원 설문조사

  • Yong Eun Chung (Department of Radiology, Yonsei University College of Medicine) ;
  • Hyun Cheol Kim (Department of Radiology, Kyung Hee University Hospital at Gangdong, School of Medicine, Kyung Hee University)
  • 정용은 (연세대학교 의과대학 영상의학교실) ;
  • 김현철 (경희대학교 의과대학 강동경희대학교병원 영상의학과 )
  • Received : 2022.03.07
  • Accepted : 2022.04.08
  • Published : 2022.11.01

Abstract

Purpose As part of ongoing efforts to improve the current e-learning center, a survey was conducted regarding user experience and satisfaction to identify areas of improvement. Materials and Methods Radiologists (n = 454/617) and radiology residents (n = 163/617) of the Korean Society of Radiology were asked to answer a survey via email. The questionnaire asked for basic user information as well as user experiences relating to the e-learning center, such as workplace, frequency of use, overall satisfaction levels, reasons for satisfaction or dissatisfaction, and other suggestions for improvement. Results Annual members and all members of the e-learning center reported above average satisfaction levels of 67% and 42%, respectively. Approximately 30% of respondents viewed e-learning center lectures more than 5 times a month, with residents having a particularly high usage frequency. There was a high demand for additional lectures covering more diverse specialties (e-learning for annual members only: n = 28/97, e-learning for all members: n = 72/166), a smoother and more convenient searching platform/interface (n = 37/97 and n = 58/166, respectively), and regular content updates. In addition, many of the members suggested the addition of user-friendly functions such as playback speed control, a way to save viewing history, as well as requests for improved system stability. Conclusion Based on survey results, the educational committee plans to continue its efforts to improve the e-learning center by increasing the quality and quantity of available lectures, and increasing technical support to improve the stability and convenience of the e-learning digital system.

목적 이러닝 센터의 개선 사업을 위해 회원들에게 현재 이러닝 센터의 만족도 및 개선되어야 할 점에 대해 설문조사를 진행하고자 하였다. 대상과 방법 영상의학과 전문의(454/617명) 및 전공의(163/617명)를 대상으로 이메일로 설문조사를 진행하였다. 설문조사 문항은 근무처 등 기본적인 정보와 현재 이러닝 센터의 이용 빈도, 만족도, 만족/불만족 이유 및 기타 개선되었으면 하는 점 등으로 구성하여 조사하였다. 결과 연회원전용 이러닝의 경우 67%, 전체회원용 이러닝의 경우 42%가 평균 이상의 만족도를 보였다. 한 달에 5회 이상 이러닝을 이용하는 회원은 30% 정도였으며, 특히 전공의의 이용 빈도가 높았다. 원하는 강의를 찾기 어렵거나(연회원전용: n = 28/97, 전체회원용: n = 72/166), 원하는 주제의 강의가 없는 경우(연회원전용: n = 37/97, 전체회원용: n = 58/166)가 있어 이 부분에 대한 개선 요구가 있었으며, 강의가 주기적으로 업데이트되었으면 좋겠다는 의견이 있었다. 또한 이러닝 시스템의 사용 편의성 및 안전성 향상에 대한 의견들이 많았다. 결론 설문조사를 토대로 이러닝 강의의 양뿐만 아니라 질적 향상의 도모, 그리고 시스템의 안전성 및 편의성 증대를 기본 방향으로 이러닝 센터 개선작업을 진행할 계획이다.

Keywords

References

  1. Radiological Society of North America. Continuing medical education (CME). Available at. https://www.rsna.org/education/continuing-medical-education. Accessed March 2, 2021 
  2. European Society of Radiology. Eduction on demand. Available at. https://learn-myesr.talentlms.com/index. Accessed March 2, 2021 
  3. European Society of Radiology. Electronic presentation online system. Available at. https://www.myesr.org/epos. Accessed March 2, 2021 
  4. Association of University Radiologists. Radiology resident core curriculum lecture series. Available at. https://radiologyresidentcorelectures.com/. Accessed March 2, 2021 
  5. Association of Program Directors in Radiology. Online education resources. Available at. https://www.apdr.org/en/trainees/online-education-resources. Accessed March 2, 2021