Acknowledgement
본 연구는 2021학년도 홍익대학교 학술연구진흥비에 의하여 지원되었음
References
- L. Bradshaw, The Great Data Revolution-The Future of Data Driven Innovation, The U.S. Chamber of Commerce Foundation, 2014.
- B. Baumer, "A Data Science Course for Undergraduates: Thinking With Data," The Amerian Stastician, Vol.69, No.4, pp.334-342, 2015. https://doi.org/10.1080/00031305.2015.1081105
- S. Kross and P. Guo, "Practitioners Teaching Data Science in Industry and Academia: Expectations, Workflows, and Challenges," CHI 2019 Proceedings, ACMCHI, paper 263, May 4-9, 2017.
- https://dedalus.pa.itd.cnr.it/en/project/dissemination-material.html
- D. Taibi et al, "Developing Data Literacy Competences at University: the experience of the DELALUS project," 2021 Online Teaching for Mobile Education Conference(OT4ME), IEEE, Nov. 22-25 2021.
- P. Kun et al. "Creative Data Work in the Design Process," Creative & Cognition '19 Conference, pp.346-358, ACM, Jun. 23-26, 2019.
- G. Dove et al, "UX Design Innovation: Challenges for Working with Machine Learning as a Design Material," CHI 2017, pp.278-287, ACMCHI, May 6-11, 2017.
- 오병근, 이병학, 장윤선, "현장 직무중심 디자인 역량별 요구도 분석," Archives of Design Research Vol.31, No.1, pp.111-122, 2018. https://doi.org/10.15187/adr.2018.02.31.1.111
- https://www.ncs.go.kr/unity/th03/ncsSearchMain.do
- 조성준, 김현용, 박서영, 안용대, 임성연, 빅데이터 커리어 가이드북, 길벗, 2022.
- 방경란, "디자인 대학교육 연구에 나타난 연구주제 동향 분석," 한국디자인포럼, Vol.23, No.4, pp.227-236, 2018. https://doi.org/10.21326/KSDT.2018.23.4.020
- 김미성, "대학 융합 교육의 국내 연구 동향 분석:2011년~2020년 등재지에 게재된 학술논문을 중심으로," 교육방법연구, Vol.33, No.1, pp.77-98, 2021.
- 로라 클라인, UX for Lean Startups, 한빛미디어, 2014.
- Andrew Campbell. StudentLife Dataset 2014. https://studentlife.cs.dartmouth.edu/. September 20, 2021.
- 김태은, 손세미, 이현진, "데이터 기반 디자인 연구 방법론을 적용한 대학생의 정서적 안정감 지원 서비스 디자인 연구 - AI 챗봇 '헬로우봇' 서비스 리디자인을 중심으로," HCI2022 학술대회 Proceeding, 한국HCI학회, pp.693-696, 2022.2.11.