DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of a Degree of Difficulty in Kim Kukjin's "25 Pieces of Korean Melody for Piano" and Suggestion of Effective Pedagogic Guidelines

김국진 <한국선율에 의한 피아노소품집>에 수록된 25개 악곡의 난이도 분석과 효과적인 지도방안 제시

  • 김영 (한세대학교 예술학부)
  • Received : 2022.02.24
  • Accepted : 2022.04.19
  • Published : 2022.05.28

Abstract

While Korean piano pedagogy has seen a remarkable growth, the relatively weak attention to intermediate level has emerged as a pending problem. The limited literature review, specifically the lack of playing Korean original works, has been considered as a serious issue. To emphasize the usefulness of Kim Kukjin's "Pieces of Korean Melody for Piano" as an intermediate work, this study presents practical teaching guidelines by classifying of difficulty in his 25 pieces and providing step by step learning goals and teaching plan. The difficulty stage was based on Jane Magret's 10-step classification table for comparison with other intermediate piano literature, and this study more specifically classified Kim's pieces according to Korean melody, rhythm, and texture. As a result of the difficulty classification, it was found that the pieces from stages 4 to 10 was organized to systematically and comprehensively learn step by step from the most basic progression to Korean 'Jangdan' rhythm patterns, various articulations and decorations that express 'Sigimsae' of Korean Traditional Music, and heterophony texture. In addition, this study proposed the order of pieces for the effective teaching according to the characteristics and difficulty of the pieces. This study suggests that the findings lead to the expansion of Korean intermediate literature study and the revitalization of Korean original works teaching method.

한국 피아노 교육의 성장 가도에서 유독 중급과정의 약세는 문제점으로 지적되고 있다. 그중 제한적 학습문헌 특히 자국 창작곡들의 교습 부족이 문제점으로 거론된다. 본 연구는 김국진의 <한국선율에 의한 피아노 소품집>이 중급 교재로써 활용되는데 실제적인 지침을 주고자 25개 악곡의 난이도를 분류하고 단계별 학습목표와 지도방안을 제시하였다. 난이 단계는 다른 중급수준의 피아노 문헌과의 비교를 위하여 제인 머그라의 10단계 분류표에 근거하였고, 보다 구체적으로 한국음악의 핵심요소인 한국적 선율, 리듬, 짜임새로 세분하였다. 난이도 분류 결과 4단계에서 10단계까지의 악곡들은 가장 기초적인 진행부터 한국 장단적 리듬패턴, 시김새를 표현하는 다양한 아티큘레이션과 꾸밈음, 그리고 성부별 독립적 짜임새 훈련을 단계별로 체계적이며 종합적으로 학습할 수 있도록 구성되어 있음을 알 수 있었다. 그리고 악곡들의 특징과 난이 정도를 고려하여 단계별 악곡들의 교습 순서도 제안하였다. 이 연구가 국내 중급 학습 문헌의 확장과 한국 창작곡 교습의 활성화에 시발점이 되길 희망한다.

Keywords

References

  1. 정완규, "American Piano Methods in Korea," 음악교수법연구, 제2권, pp.21-34, 2006.
  2. 김강희, 이순정, 공누이, 형희전, 피아노 교수법 개론, 세광음악출판사, 2010.
  3. 최진호, "한국 피아노교수법 연구의 현황과 과제," 음악교수법연구, 제18권, 제2호, pp.243-262, 2017.
  4. 박진희, "우리나라 중급 피아노 과정에서 사용되는 학습문헌 연구," 음악교수법연구, 제6권, pp.27-58, 2010.
  5. J. Bastien, 송지혜 역, 성공적인 피아노 교수법(How to Teach Piano Successfully), 음악춘추사, 2000.
  6. C. Albergo and A. Reid, Intermediate Piano Repertoire - A Guide For Teaching, Frederick Harris Music, 1993.
  7. M. Hinson and W. Roberts, Guide to the Pianist's Repertoire, Indiana University Press, 2014.
  8. J. Magrat, The Pianist's Guide to Standard Teaching and Performance Literature, Alfred Pub Co, 1995.
  9. M. Capp, Permutations of Standard Piano Works: A Curriculum for the Development of Student Musicianship, D. M. A Diss Washington University, 1995.
  10. 김신영, "피아노교육에 있어서의 포괄적인 음악성: Grieg Lyric Pieces, Op.12, No.2를 중심으로 한 구조적, 교수법적인 분석," 음악교수법연구, 제2권, pp.1-20, 2006.
  11. 이연경, "피아노 지도의 즉흥연주 교수방안에 관한 연구," 음악교육연구, 제10권, pp.31-78, 1991.
  12. 채수아, "윌리엄 길록(William Gillock)의 피아노곡집 <리듬과 양식: 바로크, 고전, 낭만, 그리고 근대 양식>의 중급 보충교재로서의 역할에 관한 연구," 음악교수법연구, 제18권, 제2호, pp.193-220, 2017.
  13. 최은정, "황철익의 "때굴때굴 도토리" 피아노 교수법적 연구," 음악교수법연구, 제5권, pp.99-116, 2009.
  14. 최필선, "김국진의 삶과 작품," 음악과 민족, 제14권, pp.14-21, 1997.
  15. 이주애, 김국진 피아노 작품에 나타나는 한국 전통음악 어법에 관한 연구, 대구가톨릭대학교, 석사학위논문, 2021.
  16. 박선영, 김국진의 《한국선율에 의한 피아노소품집》 총 25곡 분석연구, 한세대학교, 박사학위논문, 2020.
  17. M. Uszler, S. Gordon, and S. Smith, The Well-Tempered Keyboard Teacher, Shirmer Books, 2000.
  18. 정지영, 한국 창작음악 속의 국악적 기법 연구, 예솔, 2010.
  19. 김해숙, 백대웅, 최태현, 전통음악개론, 도서출판 어울리디, 1997.
  20. 백대웅, 한국전통음악의 선율구조, 대광문화사, 1985.
  21. 윤명원, 김요섭, 김동현, 조창규, 허화병, 한국음악론, 음악세계, 2003.
  22. 권순호, 최승준, 허방자, 여영환, 정지영, 권오연, 이혜영, 김지민, "한국 현대음악에 나타난 전통음악적 요소에 대한 분류연구 및 현대적 음향군이론 정립," 낭만음악, 제19권, 제4호, pp.153-238, 2007.
  23. 김영, "김국진 <피아노 산조> 다스름에서의 즉흥성 고찰과 효과적인 연주법 제시," 음악교수법연구, 제21권, 제2호, pp.61-90, 2020.
  24. http://kimkukjin.co.kr/xe/230
  25. 송혜진, "현대 국악, 그 원형성과 변화.생성," 한국음악문화연구, 제6권, pp.25-44, 2015.