DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of Learning Korean Vocabulary with the Use of Mobile Applications -focused on Korean beginner learners-

애플리케이션을 활용한 한국어 어휘 학습의 효과 -초급 한국어 학습자들을 중심으로-

  • 이바른 (동국대학교 국어국문학과)
  • Received : 2022.02.07
  • Accepted : 2022.03.03
  • Published : 2022.05.28

Abstract

The purpose of this study was to research the effects of Korean beginner learners' perception of vocabulary learning and comparison of vocabulary learning methods between the use of vocabulary application Classcard and rote learning with writing. This experiment was conducted by 24 beginner Korean learners who were at the 1st and 2nd level in Institute of Korean Language of D University. These students were dividing into 2 groups for the test - 12 in the control group and 12 in the experimental group. They took the vocabulary tests which were designed for examining the differences between before and after learning. Study results showed that vocabulary learning using the application Classcard significantly improved learners' vocabulary scores which were statistically significant. These results demonstrated that the method using Classcard has a greater learning effect than the method of rote learning with writing. Furthermore, the survey showed that learners did not feel uncomfortable in learning vocabulary using the application Classcard, and they thought it was one of the ways to learn vocabulary easily, which means that vocabulary learning using this application has a positive effect on learners' learning achievement. This study is significant in that it suggested a vocabulary learning method that can increase learners' interest and vocabulary by proving the effect of vocabulary learning using applications.

본 연구는 초급 한국어 학습자들의 어휘 학습에 대한 인식과 애플리케이션 클래스카드를 활용한 어휘 학습을 일반적으로 쓰면서 외우는 어휘 학습 방법과 비교하여 효과를 살펴보는 것에 목적이 있다. 이를 위해 D대학교 한국어교육원 1, 2급 초급 한국어 학습자 24명을 대상으로 통제 집단 12명, 실험 집단 12명으로 나눈 후 어휘 평가지를 통하여 두 집단의 학습 전, 후 성취도를 살펴보았다. 실험 결과에 따르면 애플리케이션 클래스카드를 활용하여 어휘 학습을 한 학습자들의 어휘 점수가 크게 향상되었고 통계적으로 유의미한 결과를 보여 클래스카드를 활용한 어휘 학습의 효과성을 입증하였다. 또한 설문 조사를 통해 학습자들이 애플리케이션 클래스카드를 활용한 어휘 학습에 대한 거부감을 느끼지 않으며 쉽게 어휘를 공부할 수 있는 어휘 학습 방안 중 하나로 생각하고 있어 애플리케이션을 활용한 어휘 학습이 학습자들의 학습 성취도와 정의적인 측면에도 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 본 연구는 애플리케이션을 활용한 어휘 학습의 효과를 입증함으로써 학습자들의 흥미도와 어휘력을 높일 수 있는 어휘 학습 방안을 제안했다는 것에 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 후문옥, 중국인을 대상으로 한 한국어 어휘 교육, 연세대학교, 석사학위논문, 2003.
  2. 전재영, 한국어 어휘학습용 애플리케이션 개발 방향 연구, 동의대학교, 석사학위논문, 2020.
  3. 박은하, 전진우, "증강현실을 활용한 한국어 학습 콘텐츠 개발," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제4호, pp.459-468, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.04.459
  4. 이일수, 주진오, "드라마 활용을 통한 한국어교육콘텐츠 개선방향," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제4호, pp.45-55, 2015. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.04.045
  5. 우원목, "모바일을 활용한 한류 기반 한국어 학습자 대상 한국어 교육 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제9호, pp.120-131, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.09.120
  6. 박유진, 모바일(m-Learning)을 활용한 한국어 학습방안 연구, 한양대학교, 석사학위논문, 2011.
  7. 주경희, 이승연, "한국어 학습용 스마트폰 애플리케이션 분석 연구," 한국어 교육, 제24권, 제4호, pp.313-336, 2013.
  8. 국지수, "한국어 학습용 애플리케이션 개발 연구 -현황 분석 및 학습자 설문 조사를 중심으로," 언어사실과 관점, 제33호, pp.87-106, 2014.
  9. 김지현, "모바일 러닝을 활용한 한국어 말하기 활동 방안 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제20권, 제3호, pp.440-451, 2020. https://doi.org/10.5392/JKCA.2020.20.03.440
  10. 설교, 박덕유, "중국 내 한국어 어휘 학습용 앱 설계를 위한 기초 연구," 학습자중심교과교육연구, 제20권, 제13호, pp.531-547, 2020.
  11. 한상미, 김종인, "모바일 러닝(Mobile Learning)에 관한 한국어 학습자 의식 조사 연구," 외국어로서의 한국어교육, 제39권, pp.407-445, 2013.
  12. 박현진, 황주희, "모바일 기반 한국어 학습에 대한 학습자의 인식 및 요구 조사," 이중언어학, 제61권, pp.125-161, 2015.
  13. 심윤진, 모바일 게임 앱의 활용이 한국어 어휘 학습에 미치는 영향, 이화여자대학교, 석사학위논문, 2013.
  14. 안한나, "'퀴즐렛' 어휘 학습의 효과성 검증 : 학문 목적 한국어 학습자를 대상으로," 언어와 문화, 제14권, 제4호, pp.197-219, 2018. https://doi.org/10.18842/KLACES.2018.14.4.008
  15. 김동현, 박윤주, "초등학생의 영어 어휘학습에서 스마트 러닝의 효과: 클래스카드를 중심으로," 영상영어교육, 제21권, 제1호, pp.145-170, 2020. https://doi.org/10.16875/STEM.2020.21.1.145
  16. 김윤희, "클래스카드를 활용한 일본어 교육의 사례 고찰 : 코로나19 시대에 진행한 관광일본어 온라인수업을 중심으로," 동북아 문화연구, 제1권, 제66호, pp.289-305, 2021.
  17. 동국대학교 국제어학원, 함께 배워요 한국어 1A, 동국대학교출판부, 2015.
  18. 동국대학교 국제어학원, 함께 배워요 한국어 1B, 동국대학교출판부, 2015.
  19. 동국대학교 국제어학원, 함께 배워요 한국어 2A, 동국대학교출판부, 2015.
  20. 동국대학교 국제어학원, 함께 배워요 한국어 2B, 동국대학교출판부, 2015.
  21. 동국대학교 국제어학원, 함께 배워요 한국어 3A, 동국대학교출판부, 2018.
  22. 동국대학교 국제어학원, 함께 배워요 한국어 3B, 동국대학교출판부, 2018.
  23. https://www.classcard.net/