초록
본 연구는 출판문화산업 활성화를 위해 도서자판기를 편의점에 설치하여 유통채널을 확장시키는 방안에 관한 연구이다. 먼저 편의점의 의미와 도서자판기의 개념을 정립한 후 편의점 내 도서자판기 설치 및 운영 필요성을 도출하였다. 편의점 시스템을 이용하여 도서판매의 공정성과 투명성을 제고할 것이며, 출판업계와 편의점업계 사이의 아웃소싱, 소비자를 위한 옴니채널 서비스 확대, 고객 만족도를 높이기 위한 고객 경험가치 제공 등을 추진할 것이다. 도서자판기의 구성은 스마트 도서관 형태의 자판기로 운영하며 키오스크 프로그램에 유니버설 디자인을 적용한다. 이러한 과정을 도식화하였고 실질적인 운영방안을 모색하기 위해 성인 310명을 대상으로 설문조사를 시행하였다. 향후 편의점 도서자판기 설치와 같이 출판물의 판매 및 유통채널을 다변화하는 연구를 통해 출판문화산업 활성화에 따른 국민 1인당 독서량 증가로 국민의 독서환경이 증진될 수 있기를 기대하는 바이다.
This paper investigates plans to expand distribution channels for books by installing a book vending machine at convenience stories for the vitalization of the publishing culture and industry. After establishing the meaning of convenience stories and the concept of a book vending machine, the researcher identified a need for the installation and management of a book vending machine at convenience stories. This plan will promote fairness and transparency in book sales through the convenience store system and push forward outsourcing between the publishing industry and the convenience store industry, the expansion of omnichannel service for consumers, and experiential values for clients to increase their customer satisfaction. The composition of the book vending machine will take the smart library form for its management with a universal design applied to a kiosk program. In the study, the researcher schematized this process and conducted a survey with 310 adults to search for practical management plans for a book vending machine. In the future, more research on the diversification of sales and distribution channels for publications such as the installation of a book vending machine at convenience stores will hopefully contribute to the growing amount of reading per capita and promotion of a reading environment for people according to the vitalization of the publishing culture and industry.