DOI QR코드

DOI QR Code

Considerations for Implementing Online Art-Based Peer Supervision

온라인 미술기반 동료 슈퍼비전 실행에 대한 고려사항

  • 윤라미 (차의과학대학교 일반대학원 의학과 임상미술치료전공) ;
  • 김수인 (차의과학대학교 일반대학원 의학과 임상미술치료전공) ;
  • 정희재 (차의과학대학교 일반대학원 의학과 임상미술치료전공)
  • Received : 2022.02.03
  • Accepted : 2022.03.07
  • Published : 2022.05.28

Abstract

The purpose of this study is to propose considerations to help actual application based on the characteristics of the online art-based peer supervision execution process. Colleagues in the clinical art therapy doctoral program, including the researcher, attempted to repeatedly identify problems and apply improvements in the implementation process as research participants, and qualitatively analyzed the various data collected in the process. Looking at the characteristics of the analysis results, extensibility of materials and space was confirmed in terms of 'art-based' and initiative, convenience, and speed in terms of 'online'. The considerations identified through this are as follows. First, 'pre-structuring' should be based on clear boundaries and setting, prior consultation of the group, and self-directed preparation and attitude. Second, for the 'structural aspect of art', space and media to help immersion through creation, and stable implementation structure should be established. Third, in the 'technical aspect', it is necessary to apply a method that can deliver a work of art and a method that can communicate the creator's clear intention. Lastly, for the 'ethical aspect', it is necessary to use online software in accordance with the minimum security standards and to make efforts to repeatedly maintain confidentiality. This study is meaningful in that it suggested a practical method for maintaining the professional competence of art therapists and expanding networks among art therapists in various situations including pandemics.

본 연구의 목적은 온라인 미술기반 동료 슈퍼비전 실행과정에서의 특징을 바탕으로 실제 적용을 돕는 고려사항을 제안하는데 있다. 연구자를 포함한 임상미술치료 박사과정 동료들은 연구 참여자로서 실행과정에서 반복적인 문제점 파악과 개선적용을 시도하였고, 이 과정에서 수집된 다양한 자료들을 질적으로 분석하였다. 분석결과 특징을 살펴보면 '미술기반' 측면에서는 매체 및 공간의 확장성, '온라인' 측면에서는 주도성, 편리성, 신속성이 확인되었다. 이를 통해 파악된 고려사항은 다음과 같다. 먼저 '사전 구조화'는 명확한 경계와 설정, 집단의 사전 협의, 자기 주도적 준비와 태도가 기반이 되어야 한다. 두 번째, '미술 구조적 측면'은 창작을 통한 몰입을 돕는 공간과 매체 마련, 안정적인 시행구조화가 이루어져야 한다. 세 번째, '기술적 측면'은 미술작품을 전달할 수 있는 활용방안과 창작자의 명확한 의도전달이 가능한 방법을 적용할 필요가 있다. 마지막으로 '윤리적 측면'은 최소 보안표준 기준에 따른 온라인 소프트웨어 활용 및 반복적인 비밀보장 상황 유지를 위한 노력이 필요하다. 본 연구는 팬데믹을 포함한 다양한 상황에서 미술치료사의 전문역량을 유지하고 미술치료사간 네트워크 확장을 위한 실질적 방법을 제안했다는 것에 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 원희랑, "미술치료에서 미술을 기반으로 한 슈퍼비전의 중요성과 실제 적용에 대한 고찰," 미술치료연구, 제23권, 제6호, pp.1-18, 2016. https://doi.org/10.35594/KATA.2016.23.1.001
  2. 최윤희, 김태완, "미술치료자의 전문적 역량 강화 요인에 관한 인식분석," 인문사회21, 제12권, 제2호, pp.2199-2209, 2021.
  3. 홍지영, 하정, "집단 수퍼비전에서의 수퍼바이지로서의 경험," 상담학연구, 제10권, 제3호, pp.1427-1451, 2009. https://doi.org/10.15703/KJC.10.3.200909.1427
  4. J. M. Bernard and R. K. Goodyear, Fundamentals of clinical supervision 상담 슈퍼비전의 기초, 유영권, 방기연(역), 시그마프레스, 2013.
  5. D. Ray and M. Altekruse, "Effectiveness of group supervision versus combind group and individual supervision," Counselor Education and Supervision, Vol.40, No.1, pp.19-30, 2000. https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.2000.tb01796.x
  6. M. T. Riva and J. A. E. Cornish, "Group supervision practices at psychology predoctoral internship programs: A national survey," Professional Psychology: Research and Practice, Vol.26, pp.523-525, 1995. https://doi.org/10.1037//0735-7028.26.5.523
  7. 손승희, "슈퍼비전에서 상담수련생의 비개방 내용, 이유 및 방식에 대한 연구," 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 제17권, 제2호, pp.57-74, 2005.
  8. 최서윤, "상담자의 동료 슈퍼비전 경험에 관한 주제분석," 상담심리교육복지, 제8권, 제3호, pp.213-232, 2021.
  9. J. M. Benshoff, "Peer supervision in counselor training," The Clinical Supervisor, Vol.11, No.2, pp.89-102, 1993. https://doi.org/10.1300/J001v11n02_08
  10. D. S. Newman, A. J. Nebbergall, and D. Salmon, "Structured peer group supervision for novice consultants: Precedures, pitfalls and potential," Journal of Educational and Psychological Consultation, Vol.23, pp.200-216, 2013. https://doi.org/10.1080/10474412.2013.814305
  11. 김정미, 박은선, "미술치료사들의 동료 슈퍼비전에 대한 질적연구," 미술치료연구, 제25권, 제6호, pp.769-787, 2018. https://doi.org/10.35594/KATA.2018.25.6.003
  12. 최선남, "미술치료사의 예술에 기반한 미술치료 슈퍼비전 경험 이야기," 미술치료연구, 제28권, 제1호, pp.271-297, 2021. https://doi.org/10.35594/KATA.2021.28.1.012
  13. 김창대, 권경인, 한영주, 손난희, "상담 성과를 가져오는 한국적 상담자 요인," 상담학연구, 제9권, 제3호, pp.961-986, 2008. https://doi.org/10.15703/KJC.9.3.200809.961
  14. 최서윤, "동료 슈퍼비전의 이해와 활용," 한국심리학회지: 일반, 제38권, 제1호, pp.1-23, 2019. https://doi.org/10.22257/KJP.2019.3.38.1.1
  15. C. J. Yeh, T. Chang, L. Chiang, C. M. Drost, D. Spelliscy, R. T. Carter, and Y. Chang, "Development, content, process and outcome of an online peer supervision group for counselor trainees," Computers in Human Behavior, Vol.24, No.6, pp.2889-2903, 2008. https://doi.org/10.1016/j.chb.2008.04.010
  16. 이연미, 서은실, "음악치료 전공생의 동료 슈퍼비전에서 수퍼바이지로서의 경험," 인간행동과 음악연구, 제11권, 제2호, pp.41-57, 2014. https://doi.org/10.21187/jmhb.2014.11.2.041
  17. 김재훈. "미술치료사의역량에관한 중요도-실행도 분석(IPA)," 미술치료연구, 제27권, 제6호, pp.1369-1387, 2020. https://doi.org/10.35594/KATA.2020.27.6.011
  18. P. A. Bernhard and J. S. Camins, "Supervision from Afar: trainees' perspectives on tele-supervision," Counselling Psychology Quarterly, pp.1-10, 2020.
  19. K. Collie and D. Cubranic, "An art therapy solution to a telehealth problem," Art Therapy, Vol.16, No.4, pp.186-193, 1999. https://doi.org/10.1080/07421656.1999.10129481
  20. D. Gammon, T. Sorlie, S. Bergvik, and T. Sorensen Hoifodt, "Psychotherapy supervision conducted via videoconferencing: A qualitative study of users' experiences," Nordic Journal of Psychiatry, Vol.52, No.5, pp.411-421, 1998. https://doi.org/10.1080/08039489850139445
  21. T. Sorlie, D. Gammon, S. Bergvik, and H. Sexton, "Psychotherapy supervision face-to-face and by video conferencing: A comparative study," British Journal of Psychotherapy, Vol.15, No.4, pp.452-462, 1999. https://doi.org/10.1111/j.1752-0118.1999.tb00475.x
  22. J. L. Wetchler, T. S. Trepper, E. E. Mccollum, and T. S. Nelson, "Videotape supervision via long-distance telephone," American Journal of Family Therapy, Vol.21, No.3, pp.242-247, 1993. https://doi.org/10.1080/01926189308250922
  23. B. L. Moon and E. G. Nolan, Ethical Issues in Art Therapy, Illinois: Charles C. Thomas Pub Ltd, 2019.
  24. 편지원, 김선희, "비대면 미술치료 슈퍼비전의 방법론적 개발에 대한 실행연구," 질적탐구, 제7권, 제1호, pp.279-315, 2021.
  25. J. L. Hames, D. J. Bell, L. M. Perez-Lima, J. M. Holm-Denoma, T. Rooney, N. E. Charles, and R. C. Hoersting, "Navigating uncharted waters: Considerations for training clinics in the rapid transition to telepsychology and tele- supervision during COVID-19," Journal of Psychotherapy Integration, Vol.30, No.2, p.348, 2020. https://doi.org/10.1037/int0000224
  26. R. Brandoff and R. Lombardi, "Miles apart: Two art therapists' experience of distance supervision," Art Therapy, Vol.29, No.2, pp.93-96, 2012. https://doi.org/10.1080/07421656.2012.683729
  27. P. P. Orr, "Distance supervision: Research, findings, and considerations for art therapy," The Arts in Psychotherapy, Vol.37, No.2, pp.106-111, 2010. https://doi.org/10.1016/j.aip.2010.02.002
  28. C. Iordanou and S. Rapanou, "Role reversal in remote peer supervision: Utilising tools commonly used in dramatherapy and family therapy to facilitate peer supervision," Dramatherapy, Vol.41, No.2, pp.73-81, 2020. https://doi.org/10.1177/02630672211030187
  29. 김규미, "포스트 코로나를 준비하는 대학 교양영어교육의 전망: 온.오프라인 수업 효과 비교," 영어교과교육, 제20권, 제1호, pp.39-59, 2021. https://doi.org/10.18649/JKEES.2021.20.1.39
  30. B. B. Lockee, "Online education in the post-COVID era," Nature Electronics, Vol.4, No.1, pp.5-6, 2021. https://doi.org/10.1038/s41928-020-00534-0
  31. K. Wilkerson, "Peer supervision for the professional development of school counselors_ toward an understanding of terms and findings," Counselor Education and Supervision, Vol.46, No.1, pp.59-67, 2006. https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.2006.tb00012.x
  32. 김보현, 박보람, "미술치료사의 직업적 어려움에 대한 현상학적 연구," 예술심리치료연구, 제13권, 제4호, pp.75-99, 2017.
  33. V. Basa, "Peer supervision in the therapeutic field," European Journal of Counselling Theory, Research and Practice, Vol.3, No.4, pp.1-10, 2019.
  34. J. Akhurst and K. Kelly, "Peer Group Supervision as an Adjunct to Individual Supervision: Optimising Learning Processes during Psychologists' Training," Psychology Teaching Review, Vol.12, No.1, pp.3-15, 2006. https://doi.org/10.53841/bpsptr.2006.12.1.3
  35. M. Carpendale, A traveler's guide to art therapy supervision, Trafford Publishing, 2011.
  36. H. Wadeson, "Making art for professional prosessing," Art Therapy, Vol.20, No.4, pp.208-218, 2003. https://doi.org/10.1080/07421656.2003.10129606
  37. B. J. Fish, "Formative evaluation research of art-based supervision in art therapy training," Art Therapy, Vol.25, No.2, pp. 70-77, 2008. https://doi.org/10.1080/07421656.2008.10129410
  38. 김현미, 장연집, "미술치료전공 박사학위 과정생 수퍼바이지의 자발적인 반응작업 체험연구," 한국심리치료학회지, 제6권, 제2호, pp.1-21, 2014.
  39. S. P. Deaver and C. Shiflett, "Art-based supervision techniques," The clinical supervisor, Vol.30, No.2, pp.257-276, 2011. https://doi.org/10.1080/07325223.2011.619456
  40. B. J. Fish, Art-based supervision: Cultivating therapeutic insight through imagery, Routledge, 2017.
  41. T. Rousmaniere, Using technology to enhance clinical supervision and training, The Wiley international handbook of clinical supervision, pp.204-237, 2014.
  42. Y. Amanvermez, S. G. Zeren, S. M. Erus, and A. B. Genc, "Supervision and peer supervision in online setting: experiences of psychological counselors," Eurasian Journal of Educational Research, Vol.20, No.86, pp.249-268, 2020.
  43. N. G. Carlier, S. Powell, M. El-Halawani, M. Dixon, and A. Weber, "COVID-19 transforms art therapy services in the Arabian Gulf," International Journal of Art Therapy, Vol.25, No.4, pp.202-210, 2020. https://doi.org/10.1080/17454832.2020.1845759
  44. A. Scharff, C. E. Breiner, L. F. Ueno, S. B. Underwood, E. C. Merritt, L. M. Welch, and G. B. Litchford, "Shifting a training clinic to teletherapy during the COVID-19 pandemic: A trainee perspective," Counselling Psychology Quarterly, Vol.34, No.3-4, pp.676-686, 2020.
  45. P. Cummings, "Cybervision: Virtual peer group counselling supervision - Hindrance or help?," Counselling and Psychotherapy Research, Vol.2, No.4, pp.223-229, 2002. https://doi.org/10.1080/14733140212331384705
  46. S. K. Butler and M. G. Constantine, "Web-based peer supervision, collective self-esteem, and case conceptualization ability in school counselor trainees," Professional School Counseling, Vol.10, No.2, pp.146-152, 2006. https://doi.org/10.5330/prsc.10.2.k58725upr78krkqv
  47. D. Florell, Web-based training and supervision. In Computer-assisted and web-based innovations in psychology, special education, and health, Academic Press, pp.313-337, 2016.
  48. S. Noffke, "Action research: Towards the next generation," Educational Action Research, Vol.2, No.1, pp.9-21, 1994. https://doi.org/10.1080/0965079940020102
  49. P. Reason and H. Bradbury, The sage handbook of action research: participative inquiry and practice, Sage, 2008.
  50. 이용숙, 김영천, 이혁규, 김영미, 조덕주, 조재식, 실행연구방법, 학지사, 2018.
  51. D. K. Phillips and K. Carr, 교사를 위한 실행연구: 과정과 맥락, 그리고 자기연구, 황미향 외(역), 교육과학사, 2010.
  52. 이용숙, "현장연구 전체 과정에서의 분류체계분석과 성분분석 활용방법 교육을 위한 실행연구," 한국문화인류학, 제49권, 제1호, pp.3-50, 2016.
  53. 정유진, 이은주, "집단미술치료에서 미술치료사의 매체 활용 경험에 대한 포커스 그룹 인터뷰 연구: 정신건강의학과 보호병동을 중심으로," 미술치료연구, 제27권, 제5호, pp.1109-1128, 2020. https://doi.org/10.35594/KATA.2020.27.5.011
  54. https://www.monitorapp.com/ko/blog-2/
  55. https://www.datanyze.com/market-share/web-conferencing-52
  56. https://foundation.mozilla.org/en/privacynotin cluded/categories/video-call-apps/