DOI QR코드

DOI QR Code

Segmentation of Rural Tourist by Benefit Sought in the Post COVID-19

포스트 코로나 시대의 추구편익에 따른 농촌관광 시장세분화 연구

  • Joon-Wan Yu (National Institute of Agricultural Sciences, Rural Development Administration) ;
  • Dae-Yong Hwang (National Institute of Agricultural Sciences, Rural Development Administration)
  • 유준완 (농촌진흥청 국립농업과학원) ;
  • 황대용 (농촌진흥청 국립농업과학원)
  • Received : 2022.11.23
  • Accepted : 2022.12.17
  • Published : 2022.12.31

Abstract

This study aims to segment the rural tourists markets according to benefits sought after the COVID-19 outbreak. Data were collected from 284 usable visits in 20 rural tourism village. Results show that it was classified into three clusters from factor-cluster analysis, The first cluster was 'negative participation type', and the overall pursuing benefit factor was low. The second cluster was 'complex pursuit type', and all the pursuing benefit factors were higher than the average. The third cluster was 'experience-seeking type', and the benefits of pursuing rural experiences, special experiences, and intimacy were high. Each cluster showed differences in educational background, age, residential area, type of visit, awareness, satisfaction, and behavioral intention of rural tourism villages.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 농촌진흥청 국립농업과학원 농업과학기술 연구개발사업(PJ01494102)의 지원에 의해 이루어진 것임

References

  1. 강규상. (2013). 중동관광 시장세분화 연구. 경기대학교 대학원 박사학위논문.
  2. 강숙영, & 한현숙. (2022). 국내 학술지의 6차산업 연구 동향 분석: 농촌관광의 관점에서. 해양관광연구, 15(1), 187-203. doi:10.22929/jmtr.2022.15.1.010
  3. 고성호. (2018). 힐링관광 만족에 따른 시장세분화 연구. 관광레저연구, 30(5), 191-208. doi:10.31336/jtlr.2018.05.30.5.191
  4. 김경희, & 이혜영. (2019). 농촌 치유관광의 서비스 품질이 관광객의 행동의도와 주관적 웰빙에 미치는 영향. 농촌지도와 개발, 26(4), 193-203. doi:10.12653/jecd.2019.26.4.0193
  5. 김경희, & 황대용. (2020). 이단계 군집분석을 이용한 농촌관광객 시장세분화와 특성 분석 -국민농촌관광 실태조사를 중심으로-. 동북아관광연구, 16(4), 95-114. doi:10.35173/natr.16.4.05
  6. 김경희, 민재한, & 이혜영. (2022). 농촌 치유관광객의 라이프스타일과 추구편익의 관계. 농촌지도와 개발, 29(2), 51-64. doi:10.12653/jecd.2022.29.2.0051
  7. 김경희, 황대용, & 이혜영. (2021). 농촌 치유관광객 시장세분화 연구. 농촌지도와 개발, 28(1), 13-23. doi:10.12653/jecd.2021.28.1.0013
  8. 김경희, 황대용, 권봉관, 민재한, & 이혜영. (2021). 2020 농촌관광 실태조사: 국민부문. 완주: 국립농업과학원.
  9. 김기현, 윤유식, & 조용진. (2017). 2단계 군집분석을 통한 농촌체험 관광객 시장세분화 및 특성분석. 관광레저연구, 29(10), 5-20.
  10. 김미경, & 이희찬. (2007). 농촌관광 시장세분화와 수요결정요인 연구. 관광학연구, 31(3), 153-170.
  11. 김소윤, & 엄서호. (2009). 농촌관광 참여동기에 따른 추구편익과 체험활동 선호도. 농촌관광연구, 16(1), 17-37.
  12. 노용호, & 조록환. (2006). 농촌관광자의 시장세분화 연구. 관광레저연구, 35(2), 281-300.
  13. 박덕병, 문선희, & 윤유식. (2010). 제주 농촌관광 방문객의 관광동기에 따른 시장세분화. 관광학연구, 34(4), 203-227.
  14. 박덕병, & 이민수. (2016). 추구편익에 따른 음식관광 시장세분화: 로컬푸드 및 농가 레스토랑 방문객을 대상으로. 농촌지도와 개발, 23(3), 321-334. doi:10.12653/jecd.2016.23.3.0321
  15. 박덕병, 이민수, & 김정섭. (2004). 농촌관광 시장세분화연구. 관광학연구, 28(2), 193-212.
  16. 박정하. (2022). 코로나19로 인한 관광산업의 위기와 향후 대응방안. 관광연구저널, 36(1), 19-29. doi:10.21298/ijthr.2022.1.36.1.19
  17. 신동호, & 최승묵. (2019). 관람형 스포츠관광객의 추구편익 세분 시장별 연계 관광 선택속성 분석: 제99회 전국체육대회 럭비경기 관람객을 중심으로. 이벤트컨벤션연구, 15(2), 101-119. doi:10.31927/asec.15.2.6
  18. 신용석. (2021). 세계관광기구(UNWTO): 코로나19 국제관광동향, 한국관광정책 2021, 90-94
  19. 안경모, & 김주연. (2022). 베이비부머의 여행 추구편익이 여행행복에 미치는 영향. MICE관광연구, 22(3), 235-252. doi:10.35176/jmtr.22.3.12
  20. 유동숙, & 홍경완. (2014). 대구시민의 농촌관광인식이 감정적 태도와 행동의도에 미치는 영향. 관광연구논총, 26(1), 167-190.
  21. 전재균. (2007). 농촌관광 활성화를 위한 팜스테이 체험프로그램 개발: 추구편익 시방세분화를 중심으로. 관광레저연구, 19(3), 323-341.
  22. 조록환. (2006). 농촌관광마을 방문객 동기분석에 기초한 시장세분화. 한국자료분석학회지, 8(6), 2521-2535.
  23. 조영숙, 이문주, & 조록환. (2009). 농촌체험마을의 관광자원 해설인력의 행태분석. 농촌지도와 개발, 16(3), 587-614.
  24. 최효주, & 성보현. (2022). 축제 관람객의 추구편익에 따른 시장세분화: 2019 충주세계무예마스터십을 사례로. MICE관광연구, 22(3), 61-84. doi:10.35176/jmtr.22.3.4
  25. 한송희, 손진관, 최윤지, & 윤유식. (2015). 농촌관광마을의 체험활동 분류 및 분석 연구. 농촌지도와 개발, 22(1), 31-41. doi:10.12653/jecd.2015.22.1.0031
  26. 황대용, 유준완, 김경희, & 권봉관. (2021). 코로나19로 인한 농촌관광마을의 대응 방안. 2021 농촌 지도학회 추계학술대회 자료집, 71-72.
  27. Antonio M. M. A., Antonia C., & Adriano P. (2014). Segmentation by benefits sought: The case of rural tourism in Madeira. Current Issues in Tourism, 17(9), 813-831. doi:10.1080/13683500.2013.768605
  28. Emine, S., & Rong, H. (2005). Benefits segmentation of visitors to Latin America. Journal of Travel Research, 43(3), 277-293. doi:10.1177/0047287504272032
  29. Heley, R. I. (1968). Benefit segmentation: A decision-oriented research tool. Journal of Marketing, 32(3), 30-55. doi:10.1177/002224296803200306
  30. Kotler, P., Bowen, J., Makens, J., & Baloglu, S. (2006). Marketing for hospitality and tourism. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  31. Liping A. C., & Mini L. (2009). Distance-segmented rural tourists. Journal of Travel & Tourism Marketing, 26(8), 751-761. doi:10.1080/10548400903356137
  32. Liping A. C., Jingrong L., & Zhuowei H. (2008). Identifying rural tourism markets: A practical tool. Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 17(3-4), 418-434. doi:10.1080/10507050801985153
  33. Morakabati, Y., & Kapuscinski, G. (2016). Personality, risk perception, benefit sought and terrorism effect. International Journal of Tourism Research, 18(5), 506-514. doi:10.1002/jtr.2068
  34. Park, D. B., & Yoon, Y. S. (2009). Segmentation by motivation in rural tourism: A Korean case study. Tourism Management, 30(1), 99-108. doi:10.1016/j.tourman.2008.03.011
  35. Park, D. B., Lee, H. J., & Yoon, Y. S. (2014). Understanding the benefit sought by rural tourists and accommodation preferences: A South Korea case. International Journal of Tourism Research, 16(3), 291-302. doi:10.1002/jtr.1929
  36. Smith, W. R. (1956). Product differentiation and market segmentation. Journal of Marketing, 21(1), 3-8. doi:10.2307/1247695