Acknowledgement
본 연구는 국토교통과학진흥원의 지원을 받아 연구되었음(과제번호: 22NSPS-C149910-05).
References
- 강만모, 김상락, 박상무 "빅 데이터의 분석과 활용", 정보과학회지, 제30권, 제6호, 2012, 25-32.
- 관계 부처 합동, "혁신성장 전략투자 데이터.AI경제 활성화 계획('19~'23년)", 2010.01.
- 김선호, 이창수, "마스터 데이터 품질관리 프레임워크", Entrue Journal of Information Technology, 제9권, 제2호, 2010, 109-121.
- 김은지, 이태욱 "컴퓨팅 사고력 평가 도구로써 자기보고식 설문과 비버 챌린지 간의 상관관계", 한국컴퓨터정보학회 학술발표논문집, 제26권, 제1호, 2018, 113-116.
- 문동규, 김영희, "청소년의 자살생각과 관련된 유발변인의 메타회귀분석", 상담학연구, 제12권, 제3호, 2011, 945-964. https://doi.org/10.15703/KJC.12.3.201106.945
- 박주현, 류한영, "사물인터넷 서비스의 사용자 가치요인", 한국 HCI 학회 논문지, 제11권, 제2호, 2016, 23-30.
- 성욱준, "4 차산업혁명 시대 지역발전의 기회와 도전", 한국지역정보화학회 학술발표대회 논문집, 2017, 65-80.
- 성욱준, "지능정보시대의 공공부문 빅데이터 활성화 방안", 한국정책학회 춘계학술발표논문집, 2017, 1-22.
- 송인국, "인터넷기반 공공데이터 활용방안 연구: 혜택, 기회, 비용, 그리고 위험요소 관점에서", 인터넷정보학회논문지, 제16권, 제4호, 2015, 131-139. https://doi.org/10.7472/JKSII.2015.16.4.131
- 송효진, 황성수, "정부 3.0 추진에 따른 공공데이터 개방과 지방정부의 방향성 모색", 한국지역정보화학회지, 제17권, 제2호, 2014, 1-28.
- 송효진, 이태휘, 김형주, "모바일 통합 검색에서 온톨로지를 활용한 컬렉션 순서의 정확도 향상", 정보 과학회논문지: 컴퓨팅의 실제 및 레터, 제18권, 제3호, 2012, 187-196.
- 오성삼, "선행 연구 결과 의 통합 과 분석 을 위한 메타 분석의 이론과 실제", Konguk Taehakkyo Chulpanbu, 2002.
- 이건학, 김감영, "공간통계 기법을 이용한 현주인구추정 모델링", 한국지도학회지, 제16권, 제2호, 2016, 71-93.
- 이경서, 문혜정, "의미망 분석을 통한 공공데이터 가치변화 연구", 학술대회 발표논문집, 2018, 5-22.
- 이은영, "고객기대수준의 측정척도 개발", 마케팅연구, 제34권, 제1호, 2019, 49-73.
- 장석인, "제4차 산업혁명 시대의 산업구조 변화 방향과 정책과제", 국토, 제424호, 2017, 22-30.
- 장온순, "행정정보의 통계적 활용을 위한 품질요건에 관한 연구", Journal of Digital Convergence, 제12권, 제6호, 2014, 43-53. https://doi.org/10.14400/JDC.2014.12.6.43
- 전치홍, 심재웅, 조대곤, "공공데이터의 경제적 가치측정 : 소비자 효용 관점", Information Systems Review, 제20권, 제2호, 2018, 1-19. https://doi.org/10.14329/isr.2018.20.2.001
- 정보화진흥원, "데이터 경제의 부상과 사회경제적 영향", 2017.
- 정보화진흥원, "데이터 경제를 위한 우리의 준비", 2018.
- 정인숙, 전성숙, 황선경, 김동희, 하주영, 체계적 문헌고찰과 메타분석, 서울: 수문사, 2011.
- 조근태, "기술대안의 전략적 평가를 위한 AHP 적용에 있어서 평가자 신뢰성을 고려한 가중치 통합", 경영과학, 제19권, 제2호, 2002, 139-154.
- 차영일, 최성규, 한경석, "민간의 공공데이터 활용을 위한 이용의도에 미치는 영향에 관한 실증적 연구", 디지털융복합연구, 제15권, 제6호, 2017, 9-17. https://doi.org/10.14400/JDC.2017.15.6.9
- 최광렬, 김창재, "빅데이터 성숙도 모델에 관한 연구", 한국정보기술학회논문지, 제12권, 제12호, 2014, 149-162. https://doi.org/10.14801/jkiit.2014.12.12.149
- 한상규, 김은진, 김희웅, "공공데이터의 표준 비표준 비교를 통한 표준화 방안 연구", 한국경영정보학회 학술대회, 2019, 63-63.
- 허필선, 박광만, 박원주, 조기성, 류원, "공공정보 민간활용 시장 및 파급효과", 전자통신동향분석, 통권 142호, 2013, 118-131.
- Ahn, D., J.S. Park, C.S. Kim, J. Kim, Y. Qian, and T. Itoh, "A design of the low-pass filter using the novel microstrip defected ground structure", IEEE Transactions on Microwave Theory and Techniques, Vol.49, No.1, 2001, 86-93. https://doi.org/10.1109/22.899965
- Babin, B.J., W.R. Darden, and M. Griffin, "Work and/or fun: Measuring hedonic and utilitarian shopping value", Journal of consumer research, Vol.20, No.4, 1994, 644-656. https://doi.org/10.1086/209376
- Bowker, G. C., Memory practices in the sciences (Vol. 205). Cambridge, MA: Mit Press, 2005.
- Costanza, R., R. de Groot, P. Sutton, S. Van der Ploeg, S.J. Anderson, I. Kubiszewski, ... and R.K. Turner, "Changes in the global value of ecosystem services", Global Environmental Change, Vol.26, 2014, 152-158. https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2014.04.002
- DeLone, W.H. and E.R. McLean, "Information systems success: The quest for the dependent variable", Information Systems Research, Vol.3, No.1, 1992, 60-95. https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
- Dodds, W.B. and K.B. Monroe, "The effect of brand and price information on subjective product evaluations", ACR North American Advances, 1985.
- Doll, W.J. and G. Torkzadeh, "The measurement of end-user computing satisfaction", MIS Quarterly, 1988, 259-274. https://doi.org/10.2307/248851
- Fornell, C., M.D. Johnson, E.W. Anderson, J. Cha, and B.E. Bryant, "The American customer satisfaction index: nature, purpose, and findings", Journal of Marketing, Vol.60, No.4, 1996, 7-18. https://doi.org/10.2307/1251898
- Gartner, Inc., "Big Data Fades to the Algorithm Economy", Forbes, 2015.8.14. ,https://www.forbes.com/sites/gartnergroup/2015/08/14/big-data-fades-to-the-algorithm-economy/?sh=3df8d72651a3.
- Glass, G.V., "Primary, secondary, and meta-analysis of research", Educational Researcher, Vol.5, No.10, 1976, 3-8. https://doi.org/10.3102/0013189X005010003
- Goodhue, D.L. and R.L. Thompson, "Task-technology fit and individual performance", MIS Quarterly, 1995, 213-236.
- Gutman, J. and M.K. Mills, "Fashion life-style, self-concept, shopping orientation, and store patronage-an integrative analysis", Journal of Retailing, Vol.58, No.2, 1982, 64-86.
- Hu, Z., B.J. Deibert, and J. Li, "Luminescent metalorganic frameworks for chemical sensing and explosive detection", Chemical Society Reviews, Vol.43, No.16, 2014, 5815-5840. https://doi.org/10.1039/c4cs00010b
- IBM, "Analytics the widening divide original", MITSloan Management Review, 2011
- Jason Lewis, "Planning Guide for Data and Analytics", Gartner Research, 2018.
- Jensen, M.C., "Value maximization, stakeholder theory, and the corporate objective function", Journal of Applied Corporate Finance, Vol.14, No.3, 2001, 8-21. https://doi.org/10.1111/j.1745-6622.2001.tb00434.x
- Jetzek, T., M. Avital, and N. Bjorn-Andersen, "Data-driven innovation through open government data", Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, Vol.9, No.2, 2014, 100-120.
- Kavadias, S., K. Ladas, and C. Loch, "The transformative business mode",. Harvard Business Review, Vol.94, No.10, 2016, 91-98.
- Kim, E. and J. Lee, "An exploratory contingency model of user participation and MIS use", Information & Management, Vol.11, No.2, 1986, 87-97. https://doi.org/10.1016/0378-7206(86)90038-8
- Kotler, P., G. Armstrong, M. Harker, and R. Brennan, "Marketing: an introduction (Vol. 1). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1990.
- Lee, Y.W., D.M. Strong, B.K. Kahn, and R.Y. Wang, "AIMQ: a methodology for information quality assessment", Information & Management, Vol.40, No.2, 2002, 133-146. https://doi.org/10.1016/S0378-7206(02)00043-5
- Liljander, V., "Modeling perceived service quality using different comparison standards", Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behaviour, Vol.7, 1994, 126-142.
- McAfee, A., E. Brynjolfsson, T.H. Davenport, D.J. Patil, and D. Barton, "Big data: The management revolution", Harvard Business Review, Vol.90, No.10, 2012, 60-68.
- Miller, D., The comfort of things, Polity, 2008.
- Newbery, D.M., L. Bently, and R. Pollock, "Models of public sector information provision via trading funds, 2008.
- Park, J. and S.H. Han, "Defining user value: A case study of a smartphone", International Journal of Industrial Ergonomics, Vol.43, No.4, 2013, 274-282. https://doi.org/10.1016/j.ergon.2013.04.005
- Park, J., S.H. Han, H.K. Kim, S. Oh, and H. Moon, "Modeling user experience: A case study on a mobile device", International Journal of Industrial Ergonomics, Vol.43, No.2, 2013, 187-196. https://doi.org/10.1016/j.ergon.2013.01.005
- Parsons, T., "Illness and the role of the physician: A sociological perspective", American Journal of Orthopsychiatry, Vol.21, No.3, 1951, 452. https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.1951.tb00003.x
- Pipino, L.L., Y.W. Lee, and R.Y. Wang, "Data quality assessment", Communications of the ACM, Vol.45, No.4, 2002, 211-218. https://doi.org/10.1145/505248.506010
- Rokeach, M., "The role of values in public opinion research", Public Opinion Quarterly, Vol.32, No.4, 1968, 547-559. https://doi.org/10.1086/267645
- Rowley, J., "The wisdom hierarchy: representations of the DIKW hierarchy", Journal of Information Science, Vol.33, No.2, 2007, 163-180. https://doi.org/10.1177/0165551506070706
- Sheth, J.N., B.I. Newman, and B.L. Gross, "Why we buy what we buy: A theory of consumption values", Journal of Business Research, Vol.22, No.2, 1991, 159-170. https://doi.org/10.1016/0148-2963(91)90050-8
- Simonson, I., "The BDT effect and future: A reply to John lynch and Norbert Schwarz", Journal of Marketing Behavior, Vol.1, No.1, 2015, 59-73. https://doi.org/10.1561/107.00000004
- Snavely, H.J., "Accounting information criteria", The Accounting Review, Vol.42, No.2, 1967, 223.
- Strong, D.M., Y.W. Lee, and R.Y. Wang, "Data quality in context", Communications of the ACM, Vol.40, No.5, 1997, 103-110. https://doi.org/10.1145/253769.253804
- Sweeney, J.C. and G.N. Soutar, "Consumer perceived value: The development of a multiple item scale", Journal of Retailing, Vol.77, No.2, 2001, 203-220. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(01)00041-0
- Wang, G., A. Gunasekaran, E.W. Ngai, and T. Papadopoulos, "Big data analytics in logistics and supply chain management: Certain investigations for research and applications", International Journal of Production Economics, Vol.176, 2016, 98-110. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2016.03.014
- Wang, R.Y. and D.M. Strong, "Beyond accuracy: What data quality means to data consumers", Journal of Management Information Systems, Vol.12, No.4, 1996, 5-33. https://doi.org/10.1080/07421222.1996.11518099
- Wang, R.Y., "A product perspective on total data quality management", Communications of the ACM, Vol.41, No.2, 1998, 58-66. https://doi.org/10.1145/269012.269022
- Wang, R.Y., Y.W. Lee, L.L. Pipino, and D.M. Strong, "Manage your information as a product", MIT Sloan Management Review, Vol.39, No.4, 1998, 95.
- Zuiderwijk, A. and M. Janssen, "Open data policies, their implementation and impact: A framework for comparison", Government Information Quarterly, Vol.31, No.1, 2014, 17-29. https://doi.org/10.1016/j.giq.2013.04.003