DOI QR코드

DOI QR Code

The Development of Geosites and 3D Panoramic Geological Virtual Field Trips for Sinsu Island in Korea National Marine Park

남해 해상 국립공원 신수도의 지질명소 및 3D 파노라마 야외학습장 개발

  • Received : 2022.03.29
  • Accepted : 2022.04.28
  • Published : 2022.04.30

Abstract

Sinsu Island in Korea National Marine Park is suitable for geological learning and geotourism as various geological structures, geological activities, and fossils can be observed. In this study, eight geosites were developed by analyzing 2015 revision science curriculum. The 3D panoramic geological virtual field trips were developed according to the three-step outdoor learning model. The 3D panoramic geological virtual field trips, which consist of 8 classes, are composed of cooperative learning by group, enabling autonomous inquiry activities. It is designed to realize convergence education that can learn not only geology but also creativity and humanity through nodular Limestones, exfoliation, salt weathering, perforated shell holes, sedimentary structures and environments, dinosaurs habitats, and volcanic activity. Five experts revised and supplemented the Delphi analysis method to verify the validity of the development purpose and direction. The satisfaction with the geological field for Sinsu Island course was 4.52, indicating that the overall satisfaction with the field course was high. By reflecting on the opinions of each student and reinforcing safety education, we completed the 3D panoramic geological virtual field trips for Sinsu Island. The 3D panoramic geological virtual field trips in Sinsu Island in Korea National Marine Park will be a good example of geology learning tourism where you can make memories and enjoy while studying geology.

남해 해상 국립공원의 신수도는 다양한 형태의 지질구조와 화성활동, 화석 등을 관찰할 수 있어 지질학습과 지질관광에 적합한 곳이다. 본 연구에서는 2015개정 과학과 교육과정의 핵심 요소를 분석하여 신수도의 8지점 지질명소를 탐색하고 3D 파노라마 야외학습장을 개발하였다. 신수도의 지질명소 탐색을 통한 3D 파노라마 야외학습장은 3단계 야외학습 모형에 따라 개발하였다. 8차시로 구성된 3D 파노라마 야외학습장은 모둠별 협동 학습으로 구성하여 자율적인 탐구 활동이 이루어지도록 하였다. 석회암 단괴, 박리작용, 염풍화 작용, 천공 조개 구멍, 퇴적구조와 퇴적환경, 공룡의 서식지, 화산활동을 통한 지질학습과 더불어 창의와 인성을 학습할 수 있는 융합 교육이 실현될 수 있도록 구성하였다. 5명의 전문가에 의해 델파이 분석방법을 활용하여 수정 및 보완되었고, 개발 목적과 방향에 대한 타당성을 검증받았다. 3D 파노라마 야외학습장에 대한 전반적인 만족도는 4.52로, 전체적으로 야외학습에 대한 높은 만족도를 나타내었다. 3D 파노라마 야외학습장과 관련한 학생들의 면담 의견을 반영하여 개인의 수준을 고려하고 안전교육을 강화하여 신수도의 야외학습장을 완성하였다. 신수도의 3D 파노라마 야외학습장은 지질학습 및 관광을 하면서 과학적 이해와 더불어 심미적으로 감상하고 추억을 생성할 수 있는 지질학습 및 관광의 좋은 사례가 될 것이다.

Keywords

Acknowledgement

This work was supported by the 2020 Research-Year Grant of Jeonju University.

References

  1. 김해경, 이경학, 나경아(2017). 지역의 지질 자료를 활용한 과학 수업이 초등학생의 학업 성취도 및 과학적 태도에 미치는 효과. 대한지구과학교육학회지, 10(2), 173-184. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2017.10.2.173
  2. 김희수(2014). 3D 파노라마 가상 현실 기술을 이용한 지질 답사 학습 자료의 개발과 적용. 한국지구과학회지, 35(3), 180-191. https://doi.org/10.5467/JKESS.2014.35.3.180
  3. 김희수(2015). 360° 3D 파노라마 기술을 적용한 VFT 개발 및 효과. 대한지구과학교육학회지, 8(2), 193-205. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2015.8.2.193
  4. 소윤환, 김현주, 백인성, 김숙주(2007). 경남 사천시 신수도의 함안층(백악기)에 발달된 윤회퇴적층: 산상 및 기원. 지질학회지, 43(1), 1-19.
  5. 윤경호, 김남조(2015). 국가지질공원 지정으로 본 지오투어리즘의 의미와 역할. 관광연구논총, 27(2), 53-82.
  6. 윤마병(2019). 3D 파노라마 가상현실 만들기를 통한 학성리 맨삽지 야외학습장 융합교육 프로그램 개발. 한국현장과학교육학회지, 13(3), 339-358.
  7. 윤마병, 남기수, 백제은, 이종학, 봉필훈, 김유영(2017). 충북 영동 지역의 과학학습장을 활용한 토포필리아 야외지질학습 프로그램 개발. 대한지구과학교육학회지, 10(1), 76-89. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2017.10.1.76
  8. 윤마병, 홍재영(2012). 고등학교 융합과학(STEAM) 실험-실습 프로그램 개발과 과학 캠프 적용. 과학교육연구지, 36(2), 263-278. https://doi.org/10.21796/JSE.2012.36.2.263
  9. 윤철수, 백광석, 정형석(2004). 경남 사천시 신수도에서 발견된 공룡알 화석. 고생물학회지, 20(1), 31-37.
  10. 조규성, 박경진, 양우헌(2014). 변산반도 국립공원 지질명소의 지질관광 및 교육적 활용. 지질학회지, 50(1), 107-120. https://doi.org/10.14770/jgsk.2014.50.1.107
  11. 천종배, 김희수(2018). 실제 야외지질답사와 가상 야외지질답사의 수업효과 비교. 현장과학교육, 12(3), 331-340. https://doi.org/10.15737/SSJ.12.3.201810.331
  12. 최윤성(2021). 야외지질답사와 과학적 모델링에서 중학생들의 표상적 능력에 관한 이해. 대한지구과학교육학회지, 14(1), 1-20. https://doi.org/10.15523/JKSESE.2021.14.1.1
  13. Allison, K., & Cuffey, K. (2012). Virtual field trip for introductory geoscience classes. The California Geographer, 52, 1-18.
  14. Boyle, A., Maguire, S., Martin, A., Milsom, C., Nash, R., Ralinson, S., Turner, A., Wurthmann, S., & Conchie, S. (2007). Fieldwork is good: The student perception and the affective domain. Journal of Geography in Higher Education, 31(2), 299-317. https://doi.org/10.1080/03098260601063628
  15. Chandrasekera, T., & Yoon, S. Y. (2018). Augmented reality, virtual reality and their effect on learning style in the creative design process. Design and Technology Education: An International Journal, 23(1), 55-75.
  16. Csikszentmihalyi, M. (1998). Creativity and genius: A systems perspective. In A. Steptoe (Ed.), Genius and mind: Studies of creativity and temperament (pp. 39-64). Oxford University Press.
  17. Dowling, R. (2013). Global geotourism-An emerging form of sustainable tourism. Czech Journal of Tourism, 2(2), 59-79. https://doi.org/10.2478/cjot-2013-0004
  18. Foley, K. (2003). A virtual field trip into real technology standards. Multimedia Schools, 10, 38-40.
  19. Huntoon, J. E., Bluth, G. J. S., & Kennedy, W. A. (2001). Measuring the effects of a research-based field experience on undergraduates and K-12 teachers. Journal of Geoscience Education, 49(3), 235-248. https://doi.org/10.5408/1089-9995-49.3.235
  20. Kent, M., Gilbertson, D. D., & Hunt, C. O. (1997). Fieldwork in geography teaching: A critical review of the literature and approaches. Journal of Geography in Higher Education, 21(3), 313-332. https://doi.org/10.1080/03098269786183
  21. Kern, E. L., & Carpenter, J. R. (1986). Effect of field activities on student learning. Journal of Geological Education, 34(3), 180-183. https://doi.org/10.5408/0022-1368-34.3.180
  22. Kim, H. S., & Lim, C. (2019). Developing a geologic 3D panoramic virtual geological field trip for Mudeung UNESCO global geopark, South Korea. Journal of International Geoscience, 42(3), 235-244.
  23. Meezan, K. A., & Cuffey, K. M. (2012). Virtual field trips for introductory geoscience classes. The California Geographer, 52, 71-88.
  24. Orion, N. (1989). Development of a high-school geology course based on field trips. Journal of Geological Education, 37(1), 13-17. https://doi.org/10.5408/0022-1368-37.1.13
  25. Orion, N. (1993). A model for the development and implication of field trips as an integral part of the science curriculum. School Science and Mathematics, 93(6), 325-331. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1993.tb12254.x
  26. Orion, N., & Hofstein, A. (1994). Factors that influence learning during a scientific field trip in a natural environment. Journal of Research in Science Teaching, 31(10), 1097-1119. https://doi.org/10.1002/tea.3660311005
  27. Paskova, M. (2012). Tourism environmentalism. Czech Journal of Tourism, 1(2), 77-113.
  28. Polit, D. E., & Beck, C. T. (2006). Essentials of nursing research (6th ed.). Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia.
  29. Robinson, L. (2009). Virtual field trips: The pros and cons of an educational innovation. Computers in New Zealand Schools: Learning, Teaching, Technology, 21(1), 1-17.
  30. Spicer, J. I., & Stratford, J. (2001). Student perceptions of a virtual field trip to replace a real field trip. Journal of Computer Assisted Learning, 17(4), 345-354. https://doi.org/10.1046/j.0266-4909.2001.00191.x
  31. Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd ed.). Sage Publications, Inc.
  32. Tuan, Y. F. (1961). Topophilia. Landscape, 11(Fall), 29-32.
  33. Whitmeyer, S. J., Mogk, D. W., & Pyle, E. J. (2009). Field geology education: Historical perspectives and modern approaches. Geological Society of America Special Paper 461, Boulder, Colorado: Geological Society of America.