DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of the Precedence of Stock Price Variables Using Cultural Content Big Data

문화콘텐츠 빅데이터를 이용한 주가 변수 선행성 분석

  • 유재필 (KIS자산평가 평가본부 주식파생실) ;
  • 이지영 (KIS자산평가 평가본부 주식파생실) ;
  • 정정영 (KIS자산평가 평가본부 주식파생실)
  • Received : 2022.03.07
  • Accepted : 2022.04.15
  • Published : 2022.04.28

Abstract

Recently, Korea's cultural content industry is developing, and behind the growing recognition around the world is the real-time sharing service of global network users due to the development of science and technology. In particular, in the case of YouTube, its propagation power is fast and powerful in that everyone, not limited users, can become potential video providers. As more than 80% of mobile phone users are using YouTube in Korea, YouTube's information means that psychological factors of users are reflected. For example, information such as the number of video views, likes, and comments of a channel with a specific personality shows a measure of the channel's personality interest. This is highly related to the fact that information such as the frequency of keyword search on portal sites is closely related to the stock market economically and psychologically. Therefore, in this study, YouTube information from a representative entertainment company is collected through a crawling algorithm and analyzed for the causal relationship with major variables related to stock prices. This study is considered meaningful in that it conducted research by combining cultural content, IT, and financial fields in accordance with the era of the fourth industry.

최근 한국의 문화콘텐츠 산업이 발전하고 있는 가운데 전 세계적으로 인지도가 높아질 수 있는 배경에는 과학 기술의 발전으로 글로벌 네트워크 사용자들의 실시간 공유 서비스가 있다. 특히 유튜브의 경우에는 한정적인 사용자가 아닌 모든 사람이 잠재적인 영상 제공자가 될 수 있다는 점에서 그 전파력은 빠르고 강력하다. 국내에도 휴대폰 사용자의 약 80% 이상이 유튜브를 이용하고 있는 것으로 나타난 만큼 유튜브의 정보는 사용자의 심리적 요인이 반영되고 있다는 것을 의미한다. 예컨대 특정 성격을 갖고 있는 채널의 영상 조회 수, 좋아요 수 그리고 댓글 수와 같은 정보는 그 채널이 갖는 성격의 관심도에 대한 척도를 보여준다. 이는 포털 사이트의 키워드 검색 빈도와 같은 정보가 경제 심리학적으로 주가 시장과 밀접한 연관이 있다는 것과 관련성이 높다. 따라서 본 연구에서는 대표 엔터테이먼트 사의 유튜브 정보를 크롤링 알고리즘을 통해 수집하고 이를 주가와 관련된 주요 변수와 인과 관계에 대해서 분석한다. 그 결과 유튜브의 관심도는 주가, 주가 변동성 그리고 거래량에 선행적 인과 관계를 보인다는 것을 입증했다. 본 연구는 4차 산업 시대에 맞게 문화콘텐츠, IT 그리고 금융 분야를 접목해서 연구를 진행했다는 점에서 의의가 있다고 사료된다.

Keywords

References

  1. 이보미, 감혜수, 정용국, "유튜브 이용자의 구독 채널수와 구독 만족도에 영향을 미치는 요인에 대한 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제21권, 제11호, pp.100-111, 2021. https://doi.org/10.5392/JKCA.2021.21.11.100
  2. 김영주, "OTT 서비스 확산이 콘텐츠 생산, 유통, 소비에 미친 영향에 관한 연구," 방송문화연구, 제27권, 제1호, pp.75-102, 2015. https://doi.org/10.22854/SBC.2015.27.1.75
  3. Choi. H and Varian. H, "Predicting the Present with Google Trends," The Economic Record, Vol.88, pp.2-9, 2012. https://doi.org/10.1111/j.1475-4932.2012.00809.x
  4. T. Preis, D. Reith, and H. E. Stanley, "Complex Dynamics of Our Economic Life on Different Scales: Insights from Search Engine Query Data," Philosophical Transaction of the Royal Society A, Vol.368, pp.5707-5719, 2010. https://doi.org/10.1098/rsta.2010.0284
  5. A. Kumar and C. M. Lee, "Retail Investor Sentiment and Return Comovements," Journal of Finance, Vol.61, pp.2451-2486, 2006. https://doi.org/10.1111/j.1540-6261.2006.01063.x
  6. P. M. Polgreen, Y. Chen, D. M. Pennock, and F. D. Nelson, "Using Internet Searches for Influenza Surveillance," Healthcare Epidemiology, Vol.47, pp.1443-1448, 2008.
  7. 이지영, 유재필, "데이터마이닝과 학습기법을 이용한 부동산가격지수 예측," 학국융합학회지, 제12권, 제8호, pp.47-53, 2021.
  8. 김현진, 안민호, "케이팝 콘텐츠의 참여적 이용에 관한 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제19권, 제12호, pp.28-37, 2019. https://doi.org/10.5392/JKCA.2019.19.12.028
  9. H. Chen, R. H. L. Chiang, and V. C. Storey, "Business Intelligence and Analytics: From Big Data to Big Impact,"MIS Quartly, Vol.36, No.4, pp.1165-1188, 2012. https://doi.org/10.2307/41703503
  10. H. Baars, and H. G. Kemper, "Management Support with Structured and Unstructured Data an Integrated Business Intelligence Framework," Information Systems Management, Vol.25, No.2, pp.132-148, 2008. https://doi.org/10.1080/10580530801941058
  11. C. W. J. Granger, "Investigating Causal Relations by Econometric Models and Cross-spectral Methods," The Econometric Society, Vol.37, pp.424-438, 1969. https://doi.org/10.2307/1912791
  12. 정건섭, 김성우, 이상엽, "그랜저인과분석을 통한 매매와 전세시장의 주택가격 결정구조 분석," 정책분석평가학회보, 제21권, 제2호, pp.179-198, 2011. https://doi.org/10.23036/KAPAE.2011.21.2.007
  13. 이사영, "단위근 검정과 분산비율 검정을 이용한 환율의 무작위 보행 분석," 경영컨설팅연구, 제21권, 제4호, pp.291-299, 2021.
  14. 박세훈, 이정로, "학교조직가치와 조직효과성간의 인과모형에 관한 실증적 연구," 교육행정학연구, 제23권, 제2호, pp.51-72, 2005.
  15. H. Y. Toda and T. Yamamoto, "Statistical Inference in Vector Autoregressions with Possibly Integrated Processes," Journal of Econometrics, Vol.66, pp.225-250, 1995. https://doi.org/10.1016/0304-4076(94)01616-8
  16. 유재필, 신현준, "시계열의 역상관관계를 이용한 KOSPI200 지수선물 매매 전략," 선물연구, 제22권, 제4호, pp.723-746, 2014.
  17. 김민수, 권혁준, "포털 검색이 주가 반응 속도에 미치는 영향에 관한 연구," 정보사회와 미디어, 제22권, 제1호, pp.1-27, 2021.
  18. 김상욱, "주택시장에서의 적정 시장가치와 가격 변동성에 관한 고찰," 한국주거학회 논문집, 제32권, 제2호, pp.9-22, 2021.