DOI QR코드

DOI QR Code

The Expression of Postmodern Pop Art Style in Contemporary American Animation

현대 미국 애니메이션에서의 포스트모던 팝의 표현

  • 우잉 (중앙대학교 첨단영상대학원) ;
  • 장욱상 (중앙대학교 첨단영상대학원)
  • Received : 2022.01.17
  • Accepted : 2022.04.02
  • Published : 2022.04.28

Abstract

This article focused on contemporary American animation since the 1990s and later detailed clues to the theory that contemporary pop art style influenced contemporary American animation art creation expression and contemporary American animation. Knowing why American animation swept the world summarizes the art creation characteristics of modern American animation. After a combination of theoretical and actual animation works, the main manifestations of the postmodern pop art style in contemporary American animation: exaggerated and superficial shapes highlight character characteristics; rebellious colors reconstruct emotional perception; creation impacts the mass media-dependence; bizarre collage and repetition, embodying the postmodern pop spirit of jokes and spoofs, Etc. Through this, it is expected that the current analysis of American animation will provide new innovative ideas for domestic animation design and increase the competitiveness of domestic animation in international video animation.

이 글은 1990년대 이후 미국 애니메이션을 연구 대상으로 삼았으며, 현대 팝 예술 양식을 대상으로 현대 팝 예술 양식이 당대 미국 애니메이션 예술 창작 표현과 당대 미국 애니메이션에 미치는 영향을 세밀하게 정리하였다. 미국 애니메이션이 세계를 휩쓴 이유를 알고, 현대 미국 애니메이션의 예술 창작 특징을 정리한다. 당대 미국 애니메이션과 긴밀한 관계를 맺고 있는 포스트모던 팝의 예술 양식이 당대 미국 애니메이션에서 어떻게 표현되고 있는지 살펴본다. 이론과 실제 애니메이션 작품을 결합한 연구 논증을 거친 후, 현대 미국 애니메이션에서 포스트모던 팝의 주요 표현 방법인 과장되고 심플한 조형을 통한 캐릭터 특징 부각, 반항적인 색채를 이용한 정서적 감각의 재구성, 대중매체를 이용하는 창작활동, 반복되는 요소 간의 조합과 같은 방식을 이용하는 장난스러우며 기존의 것을 희화화 하는 포스트모던의 정신을 구현한다. 이를 통해 현재 미국 애니메이션의 분석이 국내 애니메이션 디자인에 새로운 혁신 아이디어를 제공하고, 국제 영상 애니메이션에서 국내 애니메이션의 경쟁력을 높여 줄 것으로 기대한다.

Keywords

References

  1. H. K. Lee, "Introduction: Animation industry at a crossroads," Creative Industries Journal, Vol.3, No.3, pp.183-187, 2011. https://doi.org/10.1386/cij.3.3.183_1
  2. K. Hilton, "Postmodern: Art and Culture in the 1980s," The New Criterion, Vol.1, No.2, pp.28-32, 1984.
  3. H. L. Chun, Ch. H. Ho, and P. Y. Chang, "A Study of Pop Design Movements from the Perspectives of Postmodernism," International Journal of the Humanities, Vol.7, No.3, pp.151-163, 2009.
  4. W. Yuyun and H. Zhang, Analysis of the Features for Pop Style Design, 2nd International Conference on Arts, Design and Contemporary Education, Atlantis Press, 2016.
  5. A. J. Thomas, "'Pop Art,' U The Queer Encyclopedia of the Visual Arts," ur. Claude J. Summers, Vol.8, No.2, pp.264-265,2004.
  6. E. Shanes, Pop art, Parkstone International, 2009.
  7. K. Eser, "Pop art: The art that emerged from popular culture," Global Journal on Humanities and Social Sciences, Vol.1, No.1, pp.415-422, 2015.
  8. G. Bendazzi, Animation: A World History: Volume III: Contemporary Times, CRC Press, 2015.
  9. https://www.boxofficemojo.com/
  10. F. K. Alwan, "Technical openness in the formation of postmodernism Pop Art Example (An analytical study)," Al-academy Journal, Vol.80, pp.15-20, 2016.
  11. Z. W. Hua, "Developments and Art Features of Animation Design in New Era," Applied Mechanics and Materials, Trans Tech Pub, Vol.174, pp.2575-2578, 2012.
  12. R. Hualong, "Study on Aesthetic Value of Color Art in Movie and TV Animation," 7th International Conference on Arts, Design and Contemporary Education (ICADCE 2021), Atlantis Press, 2021.
  13. D. Olivier, Tim Burton: un marionnettiste du macabre, CinemAnimation, p.77, 2007.
  14. L. U. Ming-ming, "On the Colors in the Emotional Expression in the Animation," Journal of Anyang Institute of Technology, Vol.4, No.1, p.62, 2014.
  15. K. Sipperley, A Look at Pop Art, Carson-Dellosa Pub, 2018.
  16. K. Lucy, R. Towse, and R. G. Picard, The internet and the mass media, The Internet and the Mass Media, pp.188-200, 2008.