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Improvement of the Phase Section Method for Multi-material Topology Optimization

다중 물질 위상최적설계를 위한 페이즈섹션 설계법 개선

  • Kang, Min-sung (Graduate School of Mechanical Engineering, Yonsei University) ;
  • Kim, Cheolwoong (Graduate School of Mechanical Engineering, Yonsei University) ;
  • Yoo, Jeonghoon (Department of Mechanical Engineering, Yonsei University)
  • 강민성 (연세대학교 대학원 기계공학과) ;
  • 김철웅 (연세대학교 대학원 기계공학과) ;
  • 유정훈 (연세대학교 기계공학부)
  • Received : 2021.11.22
  • Accepted : 2021.12.27
  • Published : 2022.04.30

Abstract

Recently, multi-material structural topology optimization is more critical because it provides reasonable solution to weight reduction challenges and can as well provide effective conceptual design. For conventional multi-material topology optimization (MMTO), the number of design variable increases when the number of candidate materials increases, and accordingly, a significant increase in computational time occurs. Therefore, MMTO with a single design variable, such as the phase section method (PSM) was proposed. This research is focused on improving the PSM, considering three major limitations: the composition ratio does not represent the area or volume ratio, design variables are not sufficiently concentrated to target values, and certain materials are created less than they are required. To address such limitations, the redefined composition ratio and adjusted parameters for better convergence are proposed. The validation of proposed modifications is verified via two- and three-dimensional numerical examples.

최근에는 경량화 문제에 대한 합리적인 솔루션을 제공하고 유용한 개념설계를 제공할 수 있는 다중 재료 구조 위상최적화가 더욱 중요해지고 있다. 기존의 MMTO(Multi-Material Topology Optimization)의 경우 후보 물질의 수가 증가할수록 설계변수의 수도 증가하고, 결과적으로 계산 시간이 크게 증가한다. 따라서 PSM(Phase Section Method)과 같은 단일 설계변수를 갖는 MMTO가 제안되었다. 본 연구는 조성비가 면적이나 부피비를 나타내지 못하고, 설계변수가 목표치에 충분히 집중되지 않고, 특정 재료가 요구량보다 적게 생성되는 PSM의 세 가지 주요 제한점을 고려하여 이를 개선하는데 중점을 둔다. 이러한 한계를 극복하기 위해 재정의된 조성비와 더 나은 수렴을 위한 조정된 매개변수를 제안한다. 제안된 수정 사항의 유효성을 2차원 및 3차원 수치 예제를 통해 검증한다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 2019년도 한국연구재단의 지원(NRF-2019R1A2B5B01069788)과 2020년도 산업통상자원부의 재원으로 한국에너지기술평가원(KETEP)의 지원(No.20204030200010)을 받아 수행한 연구입니다.

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