DOI QR코드

DOI QR Code

The effect of academic achievement and affective domain on learning-centered DIY mathematics instruction

배움중심 DIY 수학 수업이 학업성취도 및 정의적 영역에 미치는 효과

  • Received : 2021.08.31
  • Accepted : 2022.02.25
  • Published : 2022.02.28

Abstract

In this study, we proposed a learning-centered DIY mathematics instruction for students to actively design instructions and developed important competencies. The research problems of this study were as follows. First, how did learning-centered DIY mathematics instruction affect math academic achievement? Second, how did learning-centered DIY mathematics instruction affect the affective domain? Third, what was the reaction of students to the implementation of the learning-centered DIY mathematics instruction? For this purpose, this study was conducted with 58 students in 2 classes of 2nd grade of 00 High School located in 00 Metropolitan City. As a result of the study, first, it could be seen that the study group that taught the learning-centered DIY mathematics instruction was very helpful in the change of mathematics academic achievement compared to the comparative group who taught the explanatory instruction based on traditional textbooks. Second, the research group showed a significant improvement in the affective domain compared to the comparison group. Third, the responses of the students in the research group through the learning-centered DIY mathematics instruction improved in a positive direction, and there were some negative responses.

Keywords

References

  1. 경기도교육청 (2016). 배움중심수업의 이해와 실천. 경기도교육청.
  2. 경기도혁신학교정보센터 (2013a). 혁신학교 배경. 경기도혁신학교정보센터.
  3. 경기도혁신학교정보센터 (2013b). 혁신학교 중점추진과제. 경기도혁신학교정보센터.
  4. 구자옥, 김성숙, 임해미, 박혜영, 한정아 (2015). 국제 학업성취도 평가연구 : PISA 2015 본검사 시행 보고서. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE, 2015-6-2.
  5. 권낙원, 민용성 (2004). 교수유형(teaching styles) 분석을 위한 준거 탐색. 교육과정연구, 22(1), 75-100, 한국교육과정학회
  6. 교육부 (2015). 수학과 교육과정 교육부 고시 제 2015-74호 [별책8]. 교육부.
  7. 김상홍 (2015). 스마트 교육 기반 플립러닝 수업 모형 개발. 인천대학교 대학원 박사학위논문.
  8. 김윤희 (2011). 문제 만들기 활동이 수학적 개념 및 원리 이해와 문장제 문제 해결력에 미치는 영향. 고려대학교 교육대학원. 석사학위논문.
  9. 김화연 (2020). 협력학습을 통한 문제 만들기 활동에서 나타나는 의사소통의 특성 및 수학적 성향 분석. 서울교육대학교 교육전문대학원 석사학위논문.
  10. 배무열 (2018). DIY 주제 발명교육 프로그램이 초등학생의 창의성에 미치는 영향. 서울교육대학교 교육전문대학원 석사학위논문.
  11. 백윤수, 박현주, 김영민, 노석구, 박종윤, 이주연, ... 한혜숙 (2011). 우리나라 STEAM 교육의 방향, 학습자중심교과교육연구, 11(4), 149-171, 학습자중심교과교육학회.
  12. 신성균, 황혜정, 김수진, 성금순 (1992). 교육의 본질 추구를 위한 수학교육평가 체제 연구 : 수학과 평가도구 개발 (III). 한국교육개발원 연구자료 RM 92-5-2.
  13. 안종수 (2019). 팀 게임 토너먼트 수정 모형 적용 수업이 흥미도 및 학업성취도에 미치는 영향, 학습자중심교과교육연구, 19(13), 89-121, 학습자중심교과교육학회.
  14. 엄스람 (2014). 배움중심수업이 수학 학습태도와 학업성취도에 미치는 영향. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 이재창 (2013). 학교 교육의 형식성과 배움의 공동체의 무형식성-상황학습론에서 본 순리와 배리-. 인하대학교 대학원 석사학위논문.
  16. 조지민, 동효관, 옥현진, 임해미, 정혜경, 손수경, 배제성 (2012). OECD 국제학업성취도평가 연구 : PISA 2012 본검사 시행 보고서. 연구보고 RRE, 3-1.
  17. 최효선, 남창우, 강이화, 이지경 (2020). 보편적 학습설계 원리를 적용한 배움중심 수업설계모형 개발 연구, 교육공학연구, 36(2), 297-326.
  18. 홍성복, 이중권, 신태교, 이채형, 이병하, 신용우, ... 강인우 (2019). 고등학교 수학 I 교사용 지도서. 서울 : 지학사.