DOI QR코드

DOI QR Code

Designing a Digital Competency-enhancing Education Model for the Digitally Underprivileged -Focused on the Case of Chungcheongnam-do-

디지털 소외계층을 위한 디지털역량 강화 교육 모델 설계 -충청남도 사례 중심-

  • Lee, Keun-Ho (Div. of Computer Engineering, BaekSeok University)
  • 이근호 (백석대학교 컴퓨터공학부)
  • Received : 2022.01.20
  • Accepted : 2022.02.13
  • Published : 2022.02.28

Abstract

Due to COVID-19, the digital transformation centered on unmanned and non-face-to-face is accelerating. Like a digital civilization, it is changing into a digital age, but for those who cannot use digital, the inconveniences in daily life are falling to the level of digital illiteracy. There is a social gap between digital users and non-users, and digital non-users are separated from society. For the digital socialization of the digitally underprivileged, the transition to the digital world is accelerating, and the ability to use digital in everyday life is becoming more important. As the transition to the digital world accelerates, individual social and economic differences are occurring. These problems are hindering the sustainable growth of society. In this study, in order to receive digital education conveniently, we intend to design an education model with excellent accessibility as an education that can be received by all citizens. It is intended to propose a digital education model that can be used universally and solve the inconvenience of life through digital comprehensive competency education that can be received step by step and can be easily received.

코로나19로 무인·비대면 중심의 디지털 대전환이 가속화되고 있다. 디지털 문명처럼 디지털 시대로 변해가지만, 디지털을 사용하지 못하는 사람에게는 일상 속 불편이 디지털 문맹 수준으로 하락하고 있다. 디지털 사용자와 비사용자 간의 사회적 격차가 생기고 디지털 비사용자는 사회에서 분리되는 상황이 발생하고 있다. 디지털 소외계층의 디지털 사회화를 위해 디지털 세계로의 전환이 가속화되고 일상생활에서 디지털 사용능력이 중요시되고 있다. 디지털 세계로의 전환이 가속화될수록 개인의 사회적·경제적 차이가 발생하고 있다. 이러한 문제로 인해 사회의 지속 가능 성장을 저해하고 있다. 본 연구에서는 디지털 교육을 누구나 편리하게 받기 위해서 국민 누구나 받을 수 있는 교육으로 접근성이 뛰어난 교육 모델을 설계하고자 한다. 일생 생활에 필요한 디지털 기본역량을 단계적으로 제안하고 편하게 받을 수 있는 디지털 종합 역량교육을 통하여 생활의 불편함을 해소하고 보편적으로 사용할 수 있는 디지털 교육 모델을 제안하고자 한다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2021학년도 백석대학교 학술연구비 지원을 받아 작성되었음

References

  1. Y.i.Bae and H.R.Shin, "Shadow of the non-face-to-face era, digital alienation", Gyeonggi Research Institute, No.448, pp.1-21, 2021.
  2. J.Y.Yoon, S.H.Lee, "The Necessity of Service Design as Social Capital for the Class of Digital Divide -focused on the seniors' using the internet and their alienation from the internet-", The Treatise on The Plastic Media, Vol.14, No.4, pp.193-199, 2011
  3. K.Y.Song, Y.S.Kim and I.H.Jang, "Classification analysis of the underprivileged class according to digital divide using machine learning", Journal of the Korean Data And Information Science Sociaty, Vol.32. No.5, pp.1071-1083, 2021. https://doi.org/10.7465/jkdi.2021.32.5.1071
  4. W.S.Kang and H.S.Yang. "A Study on Efficient Policies of solving the Digital Divide for Weak Layers in the Smart Phone Convergence Era", Journal of Digital Convergence, Vol.10, No.1, pp.29-38, 2012. https://doi.org/10.14400/JDPM.2012.10.1.029
  5. https://blog.naver.com/wildcat-ljh/222631953993
  6. https://blog.naver.com/swf1004/222402314873
  7. https://blog.naver.com/ketri0wh/222643907048
  8. https://blog.naver.com/happykdic/222206244785
  9. https://blog.naver.com/redis12/222184167871
  10. https://blog.naver.com/mojb01/221700798830
  11. H.S.Lee, S.H.Lee, "A Study on the Relationship between Digital Informatization Level and Leisure Life Satisfaction of Low Income", Journal of Digital Convergence, Vol.16, No.11, pp.29-36, 2018. https://doi.org/10.14400/JDC.2018.16.11.029
  12. Comparison of Informatization Strategy of the Ministry of Public Administration and Security, Internet Use Intention Rate of the Elderly, 2007.
  13. Internet Policy Division, Network Policy Bureau, Korea Communications Commission, [Internet use rate by age], 2010
  14. S.Y.Kim and J.T.Jeong, "A Study on the Changes in Digital Perception of Information Vulnerable Class After COVID-19", Journal of Digital Convergence, Vol.19, No.12, 2021.
  15. https://blog.naver.com/moeblog/222340308993