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A Study on the Safety Enhancement of Hydrogen Tube Trailer

수소운송설비 안전성 강화 방안 고찰

  • Received : 2022.11.22
  • Accepted : 2022.12.27
  • Published : 2022.12.31

Abstract

Currently, 787 hydrogen tube trailer are in operation as of the end of October 2022, and a maximum of 340 kg is transported in a Type 1 seamless container at a pressure of up to 200 bar. The current safety management system and facility management are in good condition, but the system and facility structure improvement are needed to strengthen safety. Accordingly, this paper simulated and analyzed an accident case that occurred on the Daejeon-Dangjin highway on December 28, 2021 during the process of expanding the supply and operation of hydrogen tube trailer according to the hydrogen energy activation policy. Based on the results, suggestions were made on how to improve the safety of hydrogen tube trailer.

현재 수소운송설비는 2022년 10월 말 기준 787대가 운행 중이며, Type 1 이음매 없는 용기에 최대 200 bar의 압력으로 1회 최대 340 kg을 운송한다. 현재 안전관리체계 및 설비관리는 양호한 상태이나, 안전성 강화를 위해 제도 및 설비 구조개선이 필요한 실정이다. 이에 따라, 본 논문은 수소에너지 활성화 정책에 의해 수소운송설비 보급·운영의 확대 과정 중 지난 2021년 12월 28일 대전-당진간 고속도로에서 발생한 사고사례를 모사 및 해석을 진행하였으며, 사고 분석 및 해석 결과에 따라 수소운송설비의 안전성 향상 방안에 대해 제언하였다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 산업통상자원부(MOTIE)와 한국에너지기술평가원(KETEP)의 "수소 전주기 통합 위험성평가프로그램 및 액화수소 설비 안전기준 개발" 과제의 지원으로 수행되었으며 이에 감사드립니다. (No.20215810100060)

References

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