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Economic Analysis of Concrete Panel Replacement of PSC Bridge with Embedded Demountable Shear Connector

매립형 분리식 전단연결재를 적용한 PSC교 콘크리트 바닥판 교체공사의 경제성 분석

  • Received : 2022.10.20
  • Accepted : 2022.11.09
  • Published : 2022.12.30

Abstract

The embedded demountable shear connector was developed in preparation for replacement works due to deterioration and damage to the bridge panel of the PSC girder bridge which is a road infrastructure directly related to the safety and convenience of the people. The demountable shear connector minimizes crushing works in the demolition process of the panel, and it is easy to re-construct the shear connector for replacement work. The economic feasibility of the PSC girder bridge using the embedded demountable shear connector compared to the existing construction method was analyzed from the perspective of road users (people) by calculating and comparing the cost of road users caused by traffic blocking during each construction method.

국민의 안전과 편의성에 직결되는 도로 인프라인 PSC거더교의 바닥판 손상 및 노후화로 인한 교체공사를 대비하여 매립형 분리식 전단연결재가 개발되었다. 분리식 전단연결재는 바닥판 철거 공정에서 파쇄를 최소화하고 교체공사를 위한 전단연결재 재시공이 용이하여 시공성 향상으로 인한 공사기간 감소로 도로이용자의 불편과 손실을 최소화할 수 있다. 공법별 공사기간과 공사기간 중 교통차단으로 인해 발생하는 도로이용자비용을 산출하여 비교하는 방법으로 기존 공법 대비 매립형 분리식 전단연결재를 적용한 PSC거더교의 경제성을 도로이용자(국민) 입장에서 분석하였다. 매립형 분리식 전단연결재가 적용된 교량 바닥판 교체공사 시 도로이용자비용은 34일 1,404,687,725원으로 기존 ∩형태 전단철근 노출 전단연결재가 적용된 경우(54일, 1,924,740,367원) 대비 공사기간 20일, 도로이용자비용 27.02 %를 절감할 수 있는 것으로 분석되었다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 국토교통부 국토교통기술촉진연구사업의 연구비지원(22CTAP-C164156-02)에 의해 수행되었습니다. 이에 감사드립니다.

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