초록
연구목적: 본 연구의 목적은 성인의 e-헬스 리터러시, 구강건강지식, 구강건강행동 정도를 확인하고 관련성을 살펴봄으로써 성인의 구강보건행동을 증진시킬 수 있는 변인을 파악하는 것이다. 연구방법: 2021년 6월 22일 부터 8월 1일 까지 만 19세 이상의 성인 남녀 350명을 대상으로 웹기반 설문지 폼을 이용해 설문조사를 실시하였다. 자료는 SPSS 23.0을 이용하여 분석하였다. 통계방법은 독립표본 t-검정, 일원배치 분산분석, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 연구결과: 일반 특성에 따른 구강보건행동은 성별, 학력, 1년 이내 치과 방문 경험, 주관적 구강건강상태, 구강 건강관심도, 구강관련 인터넷 사용 빈도 및 인터넷 구강 건강 정보의 신뢰도에서 유의한 차이를 보였다. 또한 e-헬스 리터러시는 구강보건행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론: 본 연구에서는 e-헬스 리터러시가 구강보건행동에 영향을 미치는 것을 확인하였다. 향후 e-오랄 헬스 리터러시를 측정할 수 있는 도구의 개발과 e-오랄 헬스 리터러시를 활용하여 성인의 구강보건행동을 개선할 수 있는 방법을 찾는 것이 필요하다.
Objectives: The purpose of this study was to identify new variables that can enhance adult oral health behaviors by confirming the degree of adult e-health literacy, oral health knowledge, and oral health behaviors and examining their relevance. Methods: A self-reported questionnaire was filled out by 350 adults from June 22 to August 1, 2021. Data were analyzed using SPSS 23.0. independent t-test, one way ANOVA, the scheffé post-hoc test and the pearson correlation coefficients were reviewed, A hierarchical regression analysis was conducted. Results: Oral health behaviors according to general characteristics showed significant differences in gender, educational background, dental visit within 1 year, subjective oral health status, oral health interest, frequency of oral internet use, and reliability of internet oral health information. Also it was found that e-health literacy affects oral health behavior. Conclusions: In this study, e-health literacy, oral health knowledge, and oral health behavior were correlated and it was confirmed that e-health literacy had an effect on oral health behavior. In the future, it is necessary to develop a tool that can measure e-oral health literacy and to find a way to improve the oral health behavior of adults by using e-oral health literacy.