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Starbucks Growth Background Analysis: Based on STEEP analysis

스타벅스의 성장배경분석 : STEEP을 기초하여

  • Received : 2022.01.01
  • Accepted : 2022.01.19
  • Published : 2022.01.31

Abstract

This study tried to analyze the growth background of Starbucks, a competitive company in the Korean coffee industry. Therefore, by using the STEEP analysis technique, each company's competitiveness was analyzed and the results were used to derive competitive factors. And the research results are as follows. Looking at the social aspect, economic activity has been a catalyst for women as the standard of living has increased due to economic growth. In addition, in the case of coffee culture in the past, Starbucks' response strategy, which has seen the transformation from vending machine mixed coffee culture to a consumer market that emphasizes cultural and spatial aspects, was effective. Looking at the technical aspect, the deviation has been reduced by securing uniform standardization of the taste of coffee beans at franchise stores, and the operation of a standardized operating system was possible by operating the store directly. And looking at the economic aspect, as the coffee consumption market continues to expand, the overall size of the market has also grown proportionally, creating a stable growth environment. Lastly, looking at the environmental and policy aspects, it is that the marketing strategy direction based on the policy activities as an eco-friendly company as a market leader has been the main focus of the recent policy direction emphasizing eco-friendliness.

본 연구는 한국 커피산업에서 경쟁력 있는 기업인 스타벅스의 성장배경을 분석하고자 하였다. 이에 STEEP 분석기법을 활용하여 기업이 보유한 각각의 경쟁력을 분석하고 결과를 경쟁력 요소를 도출하고자 하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 사회적인 측면을 살펴보면 경제성장에 따른 생활수준이 높아져옴에 따라 여성에 경제적 활동이 기폭제 역할을 해왔다. 또한 과거 커피문화의 경우 자판기 믹스커피 문화에서 문화공간적인 측면을 강조하는 소비시장으로 변모함을 간파해온 스타벅스 대응전략이 유효하였다. 기술적인 측면을 살펴보면 프랜차이점 원두 맛에 일률적 표준화를 확보하여 편차를 줄여왔으며 매장을 직영으로 운영함으로서 표준화된 운영 시스템 운영이 가능하였다. 그리고 경제적인 측면을 살펴보면, 커피 소비시장이 확장세를 이어옴에 따라 시장전체 크기 또한 비례적으로 커져 안정적인 성장환경이 형성되어왔다는 점이다. 마지막으로 환경적, 정책적 측면을 살펴보면, 최근 친환경성을 강조한 정책방향을 간파하고 시장 선두기업으로서 친환경 기업으로서의 정책 활동에 기초한 마케팅 전략방향이 주요해왔다는 점이다.

Keywords

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