Abstract
This study discovers the general characteristics of B-class Emotional Advertisements and analyses their trend. A content analysis was conducted on 498 advertisements on-aired between 2015 and 2020, which were sampled from the advertisements registered in the TVCF(www.tvcf.co.kr), the largest advertisement web portal in the Republic of Korea. The analysis concludes that the B-class Emotional Advertisements, employed in a wide range of genre, is most incorporated in comedy/exaggeration genres and is on a rising trend due to 2020 COVID-19 Pandemic. Furthermore, it is confirmed that the utilization of B-class emotional advertisement has also increased in domain of non-commercial advertisements, such as Public Service Advertisements, Governmental/Organizational Advertisements, and Corporate Public Relations (PR) Advertisements. The study validates the transformation of the B-class emotional advertisements from a demonstration of an eccentric minority subculture to an epitome of a new and adventurous mainstream culture, successfully serving a central role in both the commercial and non-commercial sectors. Depicting the caricatures of the social, cultural and economic phenomenon and the recent surge of individual's depression, fatigue and pessimism, B-class emotional advertisements provide sympathetic and emotional alleviating ground for people that contributed to its rise.
본 연구는 B급 감성 광고에 대한 전반적인 특성을 파악하고 경향을 분석하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 국내 최대 광고 포털 사이트인 TVCF(www.tvcf.co.kr)에 탑재된 광고들 중 2015년부터 2020년까지 온에어된 498편의 광고들을 추출하여 내용분석 방법을 통해 분석하였다. 분석결과, B급 감성 광고는 다양한 장르에서 활용되고 있으나 특히, 유머/과장 장르에서 가장 많이 활용되어왔고 2020년 Corona-19 Pandemic으로 인해 점차 증가하는 추세를 나타내고 있음을 알 수 있었다. 또한 상업광고가 아닌 비상업광고 영역인 관공서나 단체, 공익광고, 기업 PR 등의 영역에서 과거에 비해 B급 감성 광고 활용률이 증가되었음을 확인하였다. 이러한 결과는 B급 감성 광고는 이제 더 이상 단순히 '하위문화(subculture)'로부터 기인 된 '비주류' 문화의 표상이 아닌 사회적·문화적·경제적 현상뿐 만이 아니라 개인의 우울감, 피로감 그리고 상실감의 증폭 문제 등까지 '희화(漫畫)화'를 통해 완화시켜주는 '새롭고 도전적인 주류문화'의 표상으로서 산업/비산업군의 모든 영역까지도 널리 활용되고 있는 중추적 역할을 하고 있다는 사실에 주목할 필요가 있음을 시사한다.