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Growth factors and promotion strategies of CJ E&M: Focusing on the diamond model analysis and 4P

CJ E&M의 성장성 요인과 촉진전략: 다이아모델 분석과 4P를 중심으로

  • Received : 2021.10.15
  • Accepted : 2021.10.28
  • Published : 2021.10.31

Abstract

This study tried to analyze the factors of corporate growth potential of CJ E&M, a representative company in the content industry. First, in order to analyze CJ E&M's growth Engine, Michael Porter's diamond model was used to review key factors, and then, based on the 4P model, directions for future corporate growth were suggested. As a Result, Factors behind corporate growth included "Media content of various genres" and "recruitment of star-class human resources", in terms of Production Conditions, and "Gratification Chinese market demand" in terms of Demand Conditions. In addition, "Korean wave industry aiming at K-Culture" in terms of Related Industry and "Two track strategy: global·glocal strategy" and "Media commerce strategy" in terms of business environment: strategy, structure, and competition was able to analyze. For the direction of development, there are "various products through collaboration of affiliated companies" in terms of Product and "TVING Benchmarked Netflix" in terms of Price. In addition, "global expansion through OTT platform TVING" in terms of place and "challenge marketing utilizing the Tiktok platform" in terms of promotion must be carried out.

본 연구는 콘텐츠 산업 대표 기업인 CJ E&M를 대상으로 기업 성장성 요인을 분석하고자 하였다. 먼저 CJ E&M 성장 동력을 분석하고자 마이클 포터의 다이아몬드 모델을 활용하여 핵심요인을 검토하였으며, 이후 4P 모델을 기준하여 향후 기업 성장을 도모할 수 있는 방향을 제시하고자 하였다. 연구결과, 기업 성장요인으로는 생산조건 측면에 다양한 장르에 기준한 미디어 콘텐츠와 스타급 인재 영입을 제시할 수 있으며, 수요조건 측면에서는 중국시장 수요조건을 충족 시켜왔다. 또한 관련 산업 측면에 K-Culture를 겨냥한 한류 산업을 뽑을 수 있으며 경영 여건 즉 전략, 구조, 경쟁 측면에 '투 트랙 전략인 글로벌·글로컬 전략, 미디어 커머스 전략이 유효하였다. 향후 발전 방향을 제시해 보면, 계열사 협업체계에 기초한 다양한 제품, 가격 측면에서 넷플릭스를 벤치마킹한 티빙을 제시하고자 하며, 유통경로 측면에서는 OTT 플랫폼의 글로벌 확장과 촉진 측면에서는 틱톡 플랫폼을 활용한 챌린지 마케팅을 활성화 시켜나갈 필요성이 있다.

Keywords

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