DOI QR코드

DOI QR Code

Static Load Test for Verification of Structural Robustness of Composite Oxidant Tank for Space Launch Vehicle

우주발사체용 복합재 산화제탱크 구조 강건성 검증을 위한 정하중 시험

  • Received : 2021.03.16
  • Accepted : 2021.05.11
  • Published : 2021.10.31

Abstract

This study presented the results of the static load tests conducted to verify the structural robustness of the composite oxidant tank for a space launch vehicle. First, we introduced the test equipment used in the static load test of the composite oxidant tank, and then described the test requirements that the composite oxidant tank must satisfy. In addition, we presented a test set-up diagram consisting of the static load test fixture, hydraulic pressure, control equipment, and data acquisition equipment, and the load profile of the static load test of the composite oxidant tank consisting of shear, equivalent compression, bending, and combination tests. As a result of load control, we verified the reliability of this test by showing the errors between the input load and the feedback load in each channel according to the increase of the test load, and the feedback error between the channel A and channel B of load cell in each load actuator. As a result of the static load test, the load of the actuator was properly controlled within the allowable error range in each test, and we found that the test specimen did not cause damage or buckling that causes significant structural defects in the required load.

본 연구에서는 우주발사체용 복합재 산화제탱크의 구조 강건성을 검증하기 위해 수행된 정하중시험 결과를 제시하였다. 먼저, 복합재 산화제탱크 정하중시험에 사용된 시험장비를 소개하고, 복합재 산화제탱크가 만족해야 하는 시험 요구도를 설명하였다. 그리고, 정하중 시험치구, 유압, 제어장비, 데이터획득장비로 구성되는 시험셋업 구성도를 제시하였고, 전단, 등가압축, 굽힘, 조합시험으로 구성된 복합재 산화제탱크 정하중 시험의 하중 프로파일을 제시하였다. 하중 제어의 결과로 시험하중 증가에 따른 각 하중부과기에서 입력하중과 출력하중 사이의 오차와 각 로드셀 A와 b 채널사이의 오차를 제시하여 본 시험의 신뢰성을 확인하였다. 정하중 시험 결과로, 각 시험에서 하중부과기의 하중은 허용 오차 범위 내에서 적절히 잘 제어되었으며, 시험시편도 요구 하중 내에서 파손이나 심각한 구조적 결함을 유발하는 좌굴은 발생하지 않는 것으로 확인되었다.

Keywords

References

  1. Y.S. Chae, "The success of launching the Naro to a space power-the meaning of the success of the Naro", The science & Technology, sno.526, pp. 51-54, 2013.
  2. G. Kim, Y. Lee, "Structural Sizing and Optimization of Aerospace Vehicle Fuselage", The Korean Society for Aeronautical and Space Sciences, vol. 28, no.5, pp.123-132, 2000.
  3. J. Yoo, J.W. Lee, J.H. Yoon, Y.S. Jang, Y.M. Yi, "Non-linear Analysis and Compressive Test of Isogrid Cylinder that has diameter in 2.4m", KSME 2006 Spring Conference , pp. 1064-1069, 2006.
  4. G. Kim, Y. Jang, Y. Lee, "Overview of Structural Analysis of Space Launch Vehicle", Journal of the Computational Structural Engineering institute of Korea, vol. 21, no.3, pp. 43-50, 2008.
  5. J. Yoo, K. Kim, "KSLV-II 75-Ton Turbo Pump Support Bar Structure Test", SASE 2018 Fall Conference FD 2-4, pp.1-6, 2018.
  6. ko.wikipedia.org/wiki/NURI_test launch vehicle
  7. ko.wikipedia.org/wiki/NURI
  8. John Vickers, "Composite Cryotank Technologies and Demonstration",https://ntrs.nasa.gov/api/citations/201600 08034/downloads/20160008034.pdf