Abstract
Administrative information dataset records produced by various systems designed for work are difficult to manage on a case-by-case basis, requiring separate procedures to identify and evaluate data-sets. Identified data set records are apprasal and transferred to the records management system or disposed of. In this process, sufficient records management elements must be reflected in the production system itself in order to adhere to the principles of record management. In this paper, the functional requirements of the production system to accurately identify and safely manage data-sets were derived and applied based on the case of the KR property management system. It is hoped that this research on functional requirements of production systems will be added to lead to the creation of standards for functional requirements of data set production systems.
업무를 위해서 설계된 다양한 시스템에서 생산되는 행정정보데이터 세트 기록은 건 단위로 관리하기 어렵기 때문에 별도로 데이터세트를 식별하고 평가하는 절차가 필요하다. 식별된 데이터세트기록은 평가를 거쳐 기록관리시스템으로 이관하거나 폐기 등의 처분이 일어난다. 이러한 과정에서 기록관리원칙을 지키기 위해서는 생산시스템 자체에 충분한 기록관리요소가 반영되어야 한다. 본 논문에서는 데이터세트를 정확하게 식별하고 안전하게 관리하기 위한 생산시스템의 기능요건을 도출하고 KR 재산관리시스템의 사례를 토대로 적용하였다. 이러한 생산시스템 기능요건의 연구가 더해져 데이터세트 생산시스템의 기능요건 표준의 도출까지 이어지길 기대해 본다.